אין מנהיגות בלי אופוזיציה - אבל לא תמיד צריך להתייחס אליה ברצינותבניגוד לסיפורים שראינו בפרשות הקודמות, שבהם משה רבנו הגן על העם או לכל הפחות עמד מהצד, הפעם הוא מוביל את עונשם של קורח ועדתו. ההבדל הוא שקורח ועדתו מציגים אידאולוגיית כזב ומבקשים רק כבודיהודה ברנדסיהודה ברנדס
כבר שלושת אלפים שנה אנחנו מתמודדים עם אותם אתגריםבהיסטוריה יש ממד מעגלי, חוזר ונשנה, שנובע מכך שהיסודות של עולם הרוח מונחים בטבע המציאות לא פחות מן היסודות של עולם החומר. המאבק של עם ישראל עם אויביו חוזר בכל דור, וגם בדורנו, בצורה דומה אך שונהיהודה ברנדסיהודה ברנדס
"כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא הָאֹמֵן אֶת הַיֹּנֵק": מודל המנהיגות של משהמשה רבנו ידע כבר ברגע הראשון בסנה מה צופן בחובו התפקיד של מנהיג עם ישראל, וביקש להתחמק מכך. הוא חש שהמשימה כבדה מדי, דווקא מפני שידע מה כרוך בה - דאגה פרטניתלכל אחד, ישירות ובעזרת מתווכיםיהודה ברנדסיהודה ברנדס
שלוש משפחות, שלוש עבודותבני קהת נצטוו על משא כלי המשכן, גרשון על משא האהל והיריעות, ובני מררי נצטוו על משא הקרשים והאדנים. המשימה השונה של כל משפחה יצרה שילוב שאי אפשר בלעדיויהודה ברנדסיהודה ברנדס
קדם כול אחים: המודל החברתי-לאומי של ספר ויקראפרשת בהר עוברת לדבר על "בין אדם לחברו" במובן הלאומי - הן בנוגע למצוות שמיטה והן בנוגע לדאגה לחלש. אפשר לזהות את תפיסת העומק בכך שהתורה מקפידה לכנות את הזקוק לצדקה: "אחיך"יהודה ברנדסיהודה ברנדס
"קדושים תהיו": התורה כולה, בכל תחומי החיים, יוצרת מציאות נבדלת בעולםכשם שאי אפשר לנשמה להתקיים בלא גוף, כך אי אפשר שחברה תתקיים בלי מצוות שבין אדם לחברו. ביטול או זלזול בחלק מפרטי המצוות דומה לפגיעה בגוף האדם יהודה ברנדסיהודה ברנדס