פרשת בראשית: האם אנחנו מקווים לשגרה ברוכה או לשפע מפתיע?נדמה שהתקוות שלנו מן השנה החדשה נעות בשני מסלולים, לאו דווקא מקבילים, ובמידה מסוימת אפילו מנוגדיםיהודה ברנדסיהודה ברנדס
ההסכם עם חמאס נראה רעוע כסוכה - נתפלל שלפחות יהיה כסוכה כשרהיש משהו מאד תמים בציפייה לשלום, בנכונות לשבת בסוכה גם כשידוע שמסביב יש זדים הקמים עלינו לכלותינו. אבל הגישה התמימה הזאת אינה חידוש, ודאי לא בסוכותיהודה ברנדסיהודה ברנדס
ייתכן שזו התקיימותה של ההבטחה: "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים"אין ספק שהרבה יותר לומדים ולומדות, מקהלים מגוונים ביותר, מעורבים באופן עמוק, משמעותי ואישי בלימוד התורה, גם בזכות התופעה של ריבוי הכתיבה וקלות הפרסוםיהודה ברנדסיהודה ברנדס
הברית בין ה' לעם ישראל נכרתה עם כולם - כולל כולםקבלת מלכותו של הקב"ה אינה מיועדת רק לעם ישראל. בראש השנה אנו מתפללים: "מלוך על כל העולם כולו בכבודך", "וכל בני בשר יקראו בשמך", בכלל זה, גם שואבי העצים וחוטבי המים שבתוך ארץ ישראליהודה ברנדסיהודה ברנדס
גם מי שקיים את כל המצוות צריך לחזור בתשובהיש שתי דרכים לקרוא את וידוי המעשרות שבפרשה, ולהשוות אותו לווידוי המוכר לנו - האחת מהן היא היחס אל הווידוי כאל דו"ח למס הכנסה, והשנייה היא להבין שלכל מצווה יש כמה רבדים ודרישותיהודה ברנדסיהודה ברנדס
לבחון את המחיר של החומרות בהלכות כשרותפרשת השבוע מלמדת אותנו על קדושת האכילה גם כאשר היא לא חלק מהקרבת קרבנות. משמעות הקדושה הזו היא התבדלות, שבארץ ישראל לא תמיד באה לידי ביטוי - וכשהיא באה, זה לא בהכרח עניין הלכתייהודה ברנדסיהודה ברנדס
אין מנהיגות בלי אופוזיציה - אבל לא תמיד צריך להתייחס אליה ברצינותבניגוד לסיפורים שראינו בפרשות הקודמות, שבהם משה רבנו הגן על העם או לכל הפחות עמד מהצד, הפעם הוא מוביל את עונשם של קורח ועדתו. ההבדל הוא שקורח ועדתו מציגים אידאולוגיית כזב ומבקשים רק כבודיהודה ברנדסיהודה ברנדס
כבר שלושת אלפים שנה אנחנו מתמודדים עם אותם אתגריםבהיסטוריה יש ממד מעגלי, חוזר ונשנה, שנובע מכך שהיסודות של עולם הרוח מונחים בטבע המציאות לא פחות מן היסודות של עולם החומר. המאבק של עם ישראל עם אויביו חוזר בכל דור, וגם בדורנו, בצורה דומה אך שונהיהודה ברנדסיהודה ברנדס
"כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא הָאֹמֵן אֶת הַיֹּנֵק": מודל המנהיגות של משהמשה רבנו ידע כבר ברגע הראשון בסנה מה צופן בחובו התפקיד של מנהיג עם ישראל, וביקש להתחמק מכך. הוא חש שהמשימה כבדה מדי, דווקא מפני שידע מה כרוך בה - דאגה פרטניתלכל אחד, ישירות ובעזרת מתווכיםיהודה ברנדסיהודה ברנדס
שלוש משפחות, שלוש עבודותבני קהת נצטוו על משא כלי המשכן, גרשון על משא האהל והיריעות, ובני מררי נצטוו על משא הקרשים והאדנים. המשימה השונה של כל משפחה יצרה שילוב שאי אפשר בלעדיויהודה ברנדסיהודה ברנדס
קדם כול אחים: המודל החברתי-לאומי של ספר ויקראפרשת בהר עוברת לדבר על "בין אדם לחברו" במובן הלאומי - הן בנוגע למצוות שמיטה והן בנוגע לדאגה לחלש. אפשר לזהות את תפיסת העומק בכך שהתורה מקפידה לכנות את הזקוק לצדקה: "אחיך"יהודה ברנדסיהודה ברנדס
"קדושים תהיו": התורה כולה, בכל תחומי החיים, יוצרת מציאות נבדלת בעולםכשם שאי אפשר לנשמה להתקיים בלא גוף, כך אי אפשר שחברה תתקיים בלי מצוות שבין אדם לחברו. ביטול או זלזול בחלק מפרטי המצוות דומה לפגיעה בגוף האדם יהודה ברנדסיהודה ברנדס