בן-דרור ימיני

שתי מדינות לעם אחד..

01/11/13   |   337 תגובות
הפלסטינים ממשיכים להציב דרישות מטורפות, ישראל ממשיכה במחדל של השכחת הנכבה היהודית, השמאל יוצא לקמפיין על זכויות פלסטיניות  פרי דמיונו, ונתניהו דורש מדינה יהודית, אבל יוצר מדינה דו-לאומית

השבוע פורסם מסמך מודלף המציג, כביכול, את העמדה הפלסטינית במשא ומתן. לפי המסמך, הפלסטינים דורשים שליטה מלאה במזרח-ירושלים, על כל חלקיה; לכל פליט פלסטיני תהיה שלוש אפשרויות, שאחת מהן היא שיבה לישראל, בנוסף לכך שכל פליט יהיה זכאי לפיצויים; שליטה מלאה בכל מאגרי המים שמצויים מתחת לאזורים הפלסטיניים (מכיוון שאין קו הפרדה במאגרי המים, המשמעות היא שליטה פלסטינית על מקורות המים של ישראל); הסכמה לחילופי שטחים של 1.9% בלבד, תוך התנגדות לכל נוכחות ישראלית בשטח הפלסטיני (המשמעות היא פינוי המוני שאין סיכוי שישראל תעמוד בו). יש עוד סעיפים, כמו שליטה על המרחב האווירי, על החלל האלקטרוני (תדרים), והסכמה לסוף הסכסוך רק בשלב שבו יימצא פתרון לכל הפליטים.מדובר ברשימת תנאים מפחידה. אין שם הסכמה לשתי מדינות לשני עמים, אלא דרישה לשתי מדינות לעם אחד. ייתכן שמדובר במסמך שאין לו שום בסיס. מצד שני, בהתחשב במסמכים הפלסטינים שהודלפו בעבר, ובהתחשב בעמדות הפלסטיניות המוצהרות – יש חשש, שהלוואי שיתבדה, שזו אכן העמדה הפלסטינית. זה אומר שהפלסטינים ממשיכים להתנגד אפילו לפרמטרים של קלינטון, שגם נתניהו לא מתלהב לאמץ. זה אומר כישלון של המשא ומתן. ייתכן שהכישלון הזה הוא שעומד ברקע הידיעה שהתפרסמה השבוע, על ידי טל ברגר מקול ישראל, על כך שאבו-מאזן ריכך את התנגדותו להסכם ביניים. מה זה אומר? הרחבה משמעותית של שטחי C, שמצויים בשליטה פלסטינית, על חשבון שטחי A, שמצויים בשליטה ישראלית. זה אומר יותר סממנים של מדינה לפלסטינים. וזה אומר הקטנת הנוכחות הישראלית.
המאפיין המרכזי להנצחת מוקדי סכסוך הוא ערבוב בין אוכלוסיות עוינות. הפרדה, כפי שמצאו מחקרים בנושא, היא מסלול ראוי יותר להשכנת רגיעה. הבעיה היא שישראל יצרה, לפעמים בכוונה תחילה, עשרות נקודות חיכוך באמצעות המאחזים הבלתי חוקיים. מצד אחד, מתנגדים לשיבה פלסטינית, כדי שישראל תישאר מדינה יהודית. מצד שני, יוצרים שיבה יהודית, כדי ליצור מדינה דו-לאומית. 
כבר למעלה משני עשורים שישראל מתחבטת בין יהודית לדו-לאומית. זו התחבטות שאין לה שום קשר לעמדה פלסטינית או להסכמה פלסטינית. קשה קצת לדרוש מהפלסטינים הסכמה למדינה יהודית, כאשר הממשלה, גם הנוכחית, ממשיכה במלאכת היצירה של מציאות דו-לאומית. רוב הישראלים, לפי כל הסקרים, בוחרים במדינה יהודית, על כל המשתמע מכך, ולא במדינה דו-לאומית. מתי נתניהו יצטרף לבחירה הלאומית הזאת?


הפליטים של ציפי לבני
לפני ימים אחדים, בכנס של הקונגרס היהודי העולמי, נשאלה שרת המשפטים, ציפי לבני, האם במסגרת המשא ומתן היא עוסקת גם בנושא הפליטים היהודים מארצות ערב. התשובה שלה הייתה: "כן, אבל אין קשר בין בעיית הפליטים היהודים לפלסטינים, והקשר הוא למדינות ערב".
יש משהו מרגיז בעובדה שגם דיפלומטים ישראלים, גם הנציגים הבכירים ביותר של ישראל, אינם אומרים דברים ברורים ונחרצים ומדויקים בנוגע לסוגיית הפליטים, יהודים, ערבים ואחרים.
נושא הפליטים היהודים מארצות ערב הוזנח והופקר במשך עשרות שנים על ידי כל ממשלות ישראל. הפלסטינים, לעומת זאת, ניפחו את סוגיית הפליטים והצליחו להדביק לישראל "פשע נגד האנושות". התוצאות בהתאם. הדיפלומטים של ישראל מתקשים לומר שגם אם היה גירוש במהלך המלחמה, הרי שבאותן שנים חילופי אוכלוסיות היו דבר מקובל ונורמטיבי. הם מתקשים לומר ששורה של מנהיגים ערבים, ובכלל זה עבדאללה מלך ירדן, נורי א-סעיד ראש ממשלת עיראק, חוסני זעים שליט סוריה, וגם מנהיגים בולטים של ערביי פלסטינה, תמכו ברעיון הטרנספר וחילופי האוכלוסייה. הם מתקשים לומר שמתוך עשרות מיליוני פליטים, משנות הארבעים, אף אחד אינו פליט היום, למעט הפלסטינים. הם מתקשים לומר שאף אחד מאותם עשרות מיליוני עקורים בכפייה לא קיבל "זכות שיבה". הם מתקשים לומר שיהודי ארצות ערב נושלו, על לא עוול בכפם, יותר מערביי פלסטינה. הם מתקשים לומר שזכותם של היהודים לפיצויים גדולה עשרת מונים מזכותם של הפלסטינים. הם מתקשים לומר שהסרבנות הערבית היא זו שיצרה את בעיית הפליטים. הם מתקשים לומר שהדין הבינלאומי אינו מכיר בזכות לשוב לרכוש המקורי ובוודאי שלא ב"זכות" השיבה. וכאשר הם חסרי ידע וחסרי ביטחון, הם גם חסרי יכולת לומר את הדברים בזירה הבינלאומית ובמסגרת המשא ומתן. משום שאם הייתה עמדה ישראלית ברורה ומבוססת, היה מוסר המכשול הגדול ביותר לצורך השגת הסכם.

לבני זכתה בעבר למטחים של ביקורת כאשר אמרה שהפלסטינים צריכים למחוק את הנכבה מהלקסיקון שלהם. הם אינם אמורים לשכוח ברמה האישית. הכאב הוא אמיתי. הם חייבים לשכוח ברמה הפוליטית. משום שהאחריות לנכבה מוטלת על הצד שסירב להצעת החלוקה, ועל מי שעודד את הפלסטינים לעזוב. האחריות על הנכבה מוטלת על אלה שאמרו, שוב ושוב, שיהודי ארצות ערב ישלמו את המחיר. זו לא התעמולה הציונית שטוענת זאת. אלה מנהיגי ארצות ערב בכבודם ובעצמם. אמר את זה חאלד אל-עאזם, שהיה ראש ממשלת סוריה: "מאז 1948 אנו דורשים את שיבת הפליטים לבתיהם, אבל אנחנו בעצמנו עודדנו אותם לעזוב". אמר את זה נורי סעיד, שהיה ראש ממשלת עיראק: "אנחנו נמחץ את המדינה (ישראל) עם הרובים שלנו, ונשמיד כל מקום שבו היהודים מחפשים מקלט. הערבים צריכים להוביל את הנשים והילדים שלהם למקום בטוח, על לסיום הקרבות". ואמר את זה גם המנהיג הפלסטיני, אבו-מאזן, כבר ב-1976 ב"פלסטין אל-תאורה: "צבאות ערב נכנסו כדי להגן על הפלסטינים, אך במקום זאת, הם נטשו אותם והכריחו אותם להגר ולעזוב את מולדתם". ובנוסף, הליגה הערבית קיבלה החלטות על נישול היהודים, וכמעט כל מנהיג ערבי הודיע שיהודים בארצות ערב יהפכו לקורבנות. חסן אל-באנה, מייסד ומנהיג האחים המוסלמים, הגדיל לעשות, והודיע שה"ערבים יזרקו את היהודים שיושבים בתוכם לים"

בניגוד לדברים של לבני, אין שום הפרדה בעניין הזה בין הפלסטינים לבין העולם הערבי. הרי זה היה המופתי, חאג' אמין אל-חוסייני, המנהיג הפלסטיני המוביל, שבשידוריו מברלין הסית נגד יהודי ארצות ערב, וחלקו רב לו בהעלאת מפלס האנטישמיות הנאצית בעולם הערבי. כך שלא ניתן להפריד בין מדינות ערב לפלסטינים בשאלת האחריות.

עשרות שנים הזניחה ישראל את הנכבה היהודית. עשרות שנים שאף דובר ישראלי לא שם את הדברים על סדר היום הציבורי, ולא על שולחן המשא ומתן. אפילו הקונגרס האמריקני קיבל החלטה בנושא, לפני הכנסת בישראל. זו הסיבה שלבני, שמנהלת את המשא ומתן מטעם ישראל, ממשיכה גם היא במסורת הישנה והלקויה, של השכחת הנושא.

יהודי ארצות ערב אינם שוכחים. היסטוריונים עם יושר אינטלקטואלי אינם שוכחים. השכחה הזו אינה תורמת להשגת שלום. להפך. היא תורמת לשיבוש ולעיוות ולהפיכת הפליטים הפלסטינים לעיקר העניין. צריך להזכיר את זה הן לבנימין נתניהו, הן לציפי לבני, והן לדעת הקהל העולמית. לא כדי לשים מכשול בדרך לשלום. להפך. שלום יושג רק כאשר הנכבה היהודית, וסוגיית הפליטים היהודים, תהיה על סדר היום הציבורי ועל שולחן המשא ומתן. האמת חשובה גם לאחר עשרות שנים של שתיקה. אין שום צורך לוותר עליה. 

להלן הפניה לפרסום באנגלית של הקטע:  http://blogs.timesofisrael.com/livnis-forgotten-refugees/


הקמפיין לכיוון בג"ץ

יש משהו מרגיז, מטריד, מקומם, בכך שצה"ל מנסה לפנות למעלה מאלף פלסטינים ממה שקרוי "שטח אש", בדרום הר חברון. הנה לנו עוד דוגמה לאכזריות של מדינת ישראל. פלסטינים יושבים על אדמתם מדורי דורות, וצה"ל מנסה לפנות אותם. לא לחינם התגייס השמאל כולו, על כל ארגוניו ועל כל עמותותיו ועל כל אנשי הרוח שלו, כדי לעשות צדק וצדקה. גם חיים גורי ואיל מגד, לא בדיוק אנשי שמאל קיצוני או אנטי-ציוני, התייצבו לדיון בבג"ץ, כדי שנוכחותם הזועקת תמנע את רוע הגזרה. גם אתרי השמאל, ו"הארץ" בראשם, התגייסו לקמפיין. דברים אמורים במה שקרוי "שטח אש 918" – 32,000 דונם בדרום הר חברון, אזור הכולל אתרים ארכיאולוגיים מוכרזים, שבהם גרים הפלסטינים שעתרו לבג"ץ נגד הבינוי. הטענות שמופיעות בעתירת ארגוני השמאל מקוממות כל אדם בעל מצפון, תהא דעתו הפוליטית אשר תהיה. פינוי למעלה מאלף בני אדם, היושבים מדורי דורות ב-12 כפרים, הוא עניין שראוי להיאבק בו. לא לחינם התגייסות השמאל הייתה מקיר לקיר.

אלא שיש בעיה. הסיפור שהציגו העותרים לא היה ולא נברא. הפלסטינים לא יושבים שם מדורי דורות. חלק מאותם אזורים שבהם כביכול מתגוררים הפלסטינים מאז ומתמיד הם אתרים ארכיאולוגיים מוכרזים. המתחם משמש כשטח אש כבר משנת 1980. העתירות בנוגע לשטח הוגשו כבר לפני למעלה מעשור. חלק מהשטח, בעונות מסוימות, שימש את חקלאי האזור לצורך גידולים עונתיים. צה"ל התחשב בהם והעניק להם, במועדים מתואמים, להמשיך בפרנסתם.

שורה של חוקרים, ביניהם פרופסור משה שרון, העידו בזכות גרסת המדינה. ומעל לכל, צילומי אוויר מעידים שמעולם לא היו שם כפרים ליישובי קבע. היו שם מגורים עונתיים, שבעשור האחרון הפכו להתנחלויות בלתי חוקיות. לרבים מתושבי אותם כפרים יש למעשה מקום מגורים קבוע ביישוב יאטא הסמוך.

לשמאל יש טענות מצוינות. נישול ראוי לגינוי. אלא שאין שום קשר בין העובדות לבין הטענות. אפשר וצריך להיאבק למען הרחבת שטחי A (שמצויים בשליטה מלאה של הרשות) וצמצום שטחי C (שמצויים בשליטה ישראלית) – אך אין צורך להמציא סיפורים על "נישול של כפריים שיושבים שם מדורי דורות".


מגשר בניגוד אינטרסים

בישיבה האחרונה היה ניכר ששופטי בג"ץ עקבו אחרי המאמרים שהתפרסמו באתרי השמאל, וחלק מהשאלות שהועלו נבעו מאותם פרסומים. הקמפיין נותן פירות. בסופו של דבר הציע נשיא ביהמ"ש העליון, אשר גרוניס, למנות את השופט יצחק זמיר למגשר. העותרים הסכימו מיד. המדינה התעכבה, ובסופו של דבר מסרה גם היא תשובה חיובית. השבוע פורסמה החלטה סופית על מינוי זמיר.

אחת העותרות היא האגודה לזכויות האזרח. בשנת 1986 זמיר זכה לפרס "אמיל גרינצווייג" מטעם האגודה. עמותת "רגבים" פנתה לזמיר בדרישה שיפסול את עצמו, משום שיש לפחות "מראית עין" של ניגוד אינטרסים, כאשר מי שקיבל פרס מהאגודה הוא בורר בעניין שבו האגודה היא צד. הטענה נכונה. אלא שעברו כמעט שלושה עשורים. בזמן כהונתו כיועץ טרח זמיר להכשיר התנחלויות חדשות. שני הדברים הללו אינם פוסלים אותו. הבעיה נמצאת במקום אחר. בשנים האחרונות שייך זמיר למחנה האימפריאליזם השיפוטי. המחנה הזה מזוהה כמעט לחלוטין עם השמאל. שם נמצא ניגוד האינטרסים. זו בעיה הרבה יותר גדולה מפרס שהוענק לזמיר לפני שלושה עשורים. בתגובה לטענת "רגבים" טען זמיר שיש הבדל בין מגשר לבורר או שופט. גם זו טענה נכונה. עכשיו יש לו ארבעה חודשים להוכיח שזו טענה נכונה לא רק בתיאוריה, אלא גם בפרקטיקה.


לקבלת עדכונים על מאמרים חדשים ועוד,
הצטרפו לדף הפייסבוק של בן-דרור ימיני
 

 


 

  • תגובות אחרונות