בן-דרור ימיני

תגובה לרביב דרוקר...

13/07/13   |   673 תגובות

רביב דרוקר מחה על הדברים שכתבתי בעניין עיכוב הילד בן חמש, ודרש ממני לחזור בי. להלן תגובתי לדברים

לרביב שלום,
קראתי את הדברים שלך, את ההתרגשות שלך, והדברים נגעו ללבי. 
כך שתרשה לי לומר לך. כן, יש עוולות. כן, יש חריגות. צריך לצאת נגדן. אבל נמאס לי, פשוט נמאס לי, מהרגישות הסלקטיבית. נמאס לי מזה שכאשר מגיעים לישראל, כל עכבר הופך לפיל. נמאס לי מכך שכבר מזמן אין ביקורת על ישראל, אלא מסע שיטתי, מפחיד, להפיכת ישראל למפלצת. 
לא כתבתי בשום מקום שהעיכוב של הילד הוא עניין ראוי. אבל בוא לא ניסחף. מי שהופך את השניות ההן לאירוע מכונן - לא דואג לזכויות אדם. הוא דואג רק לרשימת המלאי שלו לצורך עוד מסע שטנה נגד ישראל.
שים לב, רביב, אני לא משלים עם עוולות. כאפשר פורסם דוח של "יש דין" על מעללי אחת ההיאחזויות נגד הכפריים הפלסטינים בסביבה - יצאתי נגד ההתעללות. לא חיכיתי לשום הטפות מוסר מצדך ומצד אחרים. לא המתנתי לשום קטע וידאו. 
אתה יודע מה ההבדל? ההבדל הוא שהפכתם את המוסר לעניין טלוויזיוני. אני יודע שזה השטח שלך. ובדרך כלל, גם כשאנחנו לא מסכימים, זה קורה, אתה בעיניי עיתונאי מצוין. אלא שמשהו השתבש. זה כבר לא המוסר. זה רק מה שמשתקף על המסך. אצלי יש עולם אחר. משום כך אני מנסה, בכוחותיי הדלים, להציג תמונה קצת יותר רחבה, לחשוף את השקר, את הצביעות, את ההסתה השיטתית נגד ישראל, שמסתמכת על מוסר המסך הכחול.
זה לא שפשעים של נאט"ו בבלגרד, או הפצצות של ארה"ב בפקיסטן, או חיסול המוני של ילדים בסומליה - הם הצדקה למשהו שעושה ישראל. זו אף פעם לא הייתה הטענה שלי. זו הייתה הטענה של אלה שרצו לגחך אותי. הטענה שלי היא נגד המוסר הסלקטיבי. הטענה שלי היא נגד אלה שעושים "סינגליג אאוט" לישראל, כדי להפוך אותה למפלצת עלי אדמות. הרי זה לא המוסר שמטריד אותם. זו השנאה שמובילה אותם.  
לא ראיתי אותך, רביב, יוצא נגד מסע ההסתה השיטתי הזה. לא ראיתי את המוסר שלך מתעורר לנוכח כל כך הרבה שקרים נגד ישראל שפורסמו בתקשורת בישראל. לא ראיתי אותך יוצא נגד עיתונאי שהפך את ההסתה נגד ישראל למפעל חייו. קרא עליו בהמשך. אני לא רוצה לומר לך ששתיקה היא שותפות לפשע. אבל השתיקה הזו מעידה על נכות מוסרית. השתיקה הזו מעידה על אובדן דרך. כן, התקשורת הישראלית, לפעמים בשוגג, לפעמים בזדון, שותפה לאחת ההטעיות הגדולות של העידן הנוכחי. הטעיה שהופכת את ישראל למפלצת עלי אדמות. 
רק אתמול פרסמתי מאמר על ההבדל בין הומניזציה, של ישראלים ופלסטינים, לבין דה-הומניזציה, של פלסטינים וישראלים. קרא בהמשך. בעניין הזה אין שמאל וימין. יש גזענים ששותפים לדה-הומניזציה. הגזענים הללו הם גם החוליגנים מקרב חלק מאוהדי בית"ר, וגם החוליגנים שהופכים את הישראלים לחיות אדם. סיפרתי על היוזמה של מתווה ז'נבה, שאין בה טיפה אחת של דה-הומניזציה, אלא הפגשה בין ישראלים לפלסטינים. לא מוסר של המסך הכחול שהופך את הישראלים למפלצות, אלא מוסר שמנסה להפוך את אנשי הצד השני לבני אדם. 
למען הסר ספקות, רביב, אני מצר גם על ההתנהגות של אותו חייל שעיכב ילד בן חמש. אם זה מה שבאמת הטריד אותך, אני מבהיר את הדברים. בוודאי שאני מצטער על כך. אתה הרי יודע שיש לי ילד שהיה בגיל הזה רק לפני שלוש שנים. אבל אני מצר גם על אלה שמנסים לקחת אירועים כאלה כדי לארגן חגיגת התרגשות מתוקשרת, שאין לה כלום עם מוסר. יש לה הרבה עם עוד פרק קטן במסע הדה-הומניזציה והדמוניזציה. 
אני נאבק במסע המפלצתי הזה בכוחותיי הדלים. הייתי רוצה שאנשים כמוך יצטרפו אליי. לא מתוך תמיכה במדיניות הממשלה. ממש לא. אלא מתוך הבנה שהדמוניזציה הזו מרחיקה את הסיכוי לשלום. משום שעם מפלצות לא עושים שלום. 
יש בעיה עם התקשורת הישראלית, רביב. אני לא רוצה שהיא תשרת את הממסד. ממש לא. אבל אני רוצה הגינות. אני רוצה אמת. אני רוצה פחות דה-הומניזציה ויותר הומניזציה. ואני לא רואה שם לא אותך ולא רבים אחרים.  לפעמים הם חושבים שהם פועלים בשירות המוסר וזכויות האדם. אבל התוצאה הפוכה. הם פועלים בשירות הדה-הומניזציה. וזו תוצאה עצובה, שרק מעכבת את הסיכוי להסדר הוגן. 
אז תתעורר, רביב. ואל נא תהפוך לעוד אידיוט שימושי. בוא נגנה ביחד את העוולות, ויש עוולות, אבל בוא לא ניתן יד למחנה הדה-הומניזציה. לא תמיד זה קל. זה גם לא בדיוק פופולרי. אבל אין דרך אחרת. 
בידידות ובהערכה,
בן-דרור

ועוד משהו, רביב: אלה הקטעים שפרסמתי אתמול, שקשורים לעניין, עוד לפני שהפנייה שלך אליי התפרסמה

בין הומניזציה לדה-הומניזציה
מאיר וענונו, יו"ר סניף הליכוד בזכרון יעקב וחבר מרכז, היה השבוע ברמאללה. הוא פגש את יאסר עבד רבו ובכירים פלסטינים נוספים. הוא לא הפך לאיש שמאל. יש לו עמדות לאומיות מוצקות. זה לא סותר את הנכונות שלו לדבר עם פלסטינים. ברמאללה הם העלו שוב את הדרישה לשחרור עצירים. וענונו התנגד. מדובר גם בטרוריסטים שרצחו ידיד טוב שלו. נתניהו כבר הקפיא את הבנייה בהתנחלויות לעשרה חודשים, הוא מוכן למו"מ ללא תנאים מוקדמים, אז מדוע אתם לא באים, הוא שאל את הפלסטינים. וענונו היה אחד מתוך קבוצה של פעילי ש"ס וליכוד שמקיימים ערוצי הידברות עם פלסטינים, בחסות יוזמת ז'נבה.
יש שתי דרכים לשנות משהו בסכסוך הישראלי-פלסטיני. הדרך הפופולרית והרווחת היא לומר לעולם שהישראלים הם חבורה של פושעים, קולוניאליסטים, רוצחים, תאבי דם. הדרך השנייה היא להציג את הישראלים, וגם את הפלסטינים, כבני אדם. הם אמנם במחלוקת קשה, אבל בשני צדי הסכסוך חיים אנשים בשר ודם. לא כולם רוצחים. לא כולם תאבי דם. יש בתוכם גם כאלה שרוצים שלום.
חלק ניכר ממה שהיה פעם השמאל הישראלי אימץ את הדרך הראשונה. הוא עוסק באיסוף אובססיבי של עדויות על פגיעות בזכויות אדם. לפעמים יש לו טענות צודקות. הבעיה היא שהוא עוסק גם, לפעמים בעיקר, בפברוק ובניפוח, וחלק מדוברי המחנה הזה הופכים את ישראל למדינת אפרטהייד, למבצעת ללא הפסקה של פשעי מלחמה, ויוצרים את הרושם שישראל עוסקת בדיכוי סדיסטי ובפגיעה זדונית והמונית בחפים מפשע ובילדים. חלק מהשמאל נותר נאמן למטרה הישנה של השגת הסדר. הוא מסביר ומבהיר שללא הסדר ישראל תיפגע. היא לא תהיה יותר מדינת הלאום של העם היהודי. היא תהפוך לישות אחרת.
על רקע יחסי הכוחות במרכז הליכוד, אפשר לחשוב שאין ניגוד גדול יותר מהניגוד בין אנשי הליכוד לבין אנשי מתווה ז'נבה. והנה, הם מדברים. הרווח כפול. גם דיאלוג בין מה שעדיין קרוי ימין למה שעדיין קרוי שמאל, וגם דיאלוג בין הימין לפלסטינים. זה לא חדש. היו כבר הרבה מאוד מפגשים כאלה בשנות התשעים. הם לא הובילו לכלום. האינתיפאדה השנייה פרצה למרות אלף ואחד פרויקטים של הבנה ושיתוף פעולה במסגרת מה שהיה קרוי אז "people to people". יש שמאל שהרים ידיים ופנה למחוזות של ייאוש וניכור והאשמת ישראל בכל עוולות העולם. ויש שמאל שמסרב להתייאש. 
כך שהחלוקה איננה בין שמאל לימין. החלוקה היא בין מחנה הדה-הומניזציה ודמוניזציה, של יהודים וערבים, לבין מחנה ההומניזציה, שגם בו יש יהודים וערבים. במובן הזה, מתווה ז'נבה קרוב יותר לפעילי הליכוד מאשר לפעילות "קואליציית נשים לשלום", שעסוקות בסגידה לחנין זועבי, בעידוד ה-BDS וברדיפת ישראלים. מחנה השלום האמיתי, מחנה ההומניזציה, חושב שגם פלסטינים, גם ישראלים, ואפילו אנשי ימין, הם בני אנוש. יש מחלוקת פוליטית קשה. אבל מדובר בבני אדם. בשעה ששמאל הדמוניזציה מנפנף בחוליגנים מקרב אוהדי בית"ר וחוגי "תג מחיר" כדי להוכיח שישראל היא מפלצת, אנשי ההומניזציה, פעילי שמאל וימין, מגיעים יחד לרמאללה.  
מאז ועידת דרבן לקה חלק ניכר מהשמאל הישראלי בתסמונת דרבן. מדובר במחלה קשה. היא הצמיחה גידולי פרא כמו אברום בורג, היא פגעה בחלקים ממרצ, והיא חדרה לתוככי חלק מהגופים שנתמכו על ידי הקרן החדשה. התסמונת הזאת הפילה הרבה מאוד חללים. תרתי משמע. היא הרחיקה את השלום. היא חיזקה את הסרבנות הפלסטינית. היא המאיסה את השמאל על כלל הציבור. היא הפכה את המילה "שלום" למילת גנאי. אלא שאפשר גם אחרת. לא דה-הומניזציה אלא הומניזציה. גם של הפלסטינים בעיני הישראלים. גם של הישראלים בעיני הפלסטינים.
כדאי שכל אדם הגון יעשה חשבון נפש: לאיזה מחנה אני שייך? כולנו חייבים בחשבון נפש. גם עבדכם הנאמן.
הקוריוז הישראלי

קוראים לו ג'ורג' גלאווי. פעם הוא כיהן כחבר פרלמנט מטעם הלייבור הבריטי. עם השנים העמדות שלו הפכו ליותר ויותר רדיקליות. ב-2003 הוא גורש מהלייבור. הוא חזר לפרלמנט, הפעם מטעם מפלגה שהקים בשם "רספקט". היו שמועות שהתאסלם, משום שלבוחריו, מאזור שמאוכלס בעיקר במוסלמים, הוא דיבר בשפה שלפיה היה נדמה שהוא כבר אחד מהם.

ההזדהות הטוטלית שלו עם החיזבאללה והחמאס גרמה לכך שהוא גורש ממצרים, וגם ממשלת קנדה מנעה את כניסתו. אפילו בריטניה, שבה יש עודף של "כוחות פרוגרסיביים", החלה להבחין שהאיש חצה את כל הקווים האדומים. ההזדהות שלו עם הג'יהאד הגלובלי הפכה לטוטלית. גלאווי שיבח והילל את הטרור שפגע בחיילים בריטיים, אבל הוא לא נהפך למהדורה מתקדמת של הלורד "האו-האו". הוא הפך לקוריוז. כי זה הסיפור בחברה דמוקרטית בתנאי שלום. גם לקוריוזים, גם לסוטים, יש זכות קיום. אין שום צורך לקחת אותם ברצינות.

יש תופעות דומות בישראל. עיתונאי שהיה פעם מקורב ללייבור הישראלי, ושימש אפילו כעוזר של שמעון פרס. עם השנים הוא הלך והקצין. הוא התמחה בפרסום "ידיעות" שלא היה בהן שמץ של אמת. לאבו-מאזן הוא קרא "שטן" משום שהוא משתף פעולה עם ישראל. אחד מהשיאים שלו היה באוקטובר 2012, כאשר הכתיב לעיתון שלו כותרת ראשית על כך שרוב הישראלים רוצים מדינת אפרטהייד. עברו יומיים והעיתון נאלץ להתנצל. אלא שגם זה לא הספיק. האיש ממשיך לדהור. לפי הכתבות שלו ישראל היא לא מדינה. היא מפלצת. בשבוע שעבר הוא פרסם קריאה לפלסטינים לצאת למרד. "המשטרים שנגדם קמו עמי ערב היו ברובם אכזריים פחות ממשטר הכיבוש הישראלי", הוא כתב, כדי להעביר את מרחץ הדמים מסוריה לישראל. פעם היה לנו עזמי בשארה, אז חבר כנסת, שיצא בקריאה דומה מדמשק. עכשיו יש לו תאום יהודי.

כמו בבריטניה, גם בישראל אין שום דרישה, וטוב שכך, להעמיד את האיש לדין. נכון שהוא חצה את הקווים האדומים, ונכון שמדובר בהסתה לאלימות, אבל זוהי הדמוקרטיה. מכופפים את החוק כדי לא להפוך את הדובר לסוג של קדוש מעונה. ייתכן שהאיש רצה בכל מאודו לחולל מהומה. ייתכן שהוא רצה שחברי כנסת יפצחו בקריאות לחקירה פלילית. אבל כלום לא קרה. אף אחד לא התרגש. האיש כנראה מתפלץ.    

אלא שיש הבדל בין אנגליה לישראל. גלאווי הפך שם לקוריוז. הוא מוחרם אפילו באוניברסיטאות, שהן לא בדיוק מעוז של חוגי השמרנים. ובישראל, לעומת זאת, הכפיל של גלאווי הוא האיש החזק בעיתון יומי לאנשים שחושבים שהם חושבים. יש אמנם עורך ראשי, אבל יש את האיש ששולט באמת. מן הסתם, הזהות בינו לבין בעל העיתון עושה את שלה. בעולם הרחב יש עדיין מי שחושבים שמדובר בעיתון ובעיתונאי רציניים. הם הפכו למקור מרכזי בכל פרסום אנטי-ישראלי. זה לא המעוז המרכזי לביקורת על מדיניות שראויה לביקורת. זה המעוז לדמוניזציה ולדה-הומניזציה. זה מכון היצוא של תעשיית השקרים. 

הבעיה איננה בעיתון הספציפי. הבעיה היא שבמקום להפוך לקוריוז, האיש הזה הוא אורח כבוד בבמות ציבוריות, ברדיו ובטלוויזיה, וגם בתקשורת הציבורית. זה לא שמסכימים אתו. אלא שגם עורכים ושדרנים שרחוקים מדעותיו חושבים שזה ראוי להעניק לאיש הזה עוד ועוד פתחון פה. מין קטע שכזה. מפגן של כאילו פתיחות ונאורות.

לרגע, רק לרגע, יש לנו מה ללמוד מבריטניה. גם שם יש קוריוזים. גם שם הדמוקרטיה מסוגלת לאפשר להם קיום. אבל שם לפחות יודעים שמדובר בקוריוז.  

  • תגובות אחרונות