האם יש הצעת שלום שעשויה לספק לגמרי גם אותנו וגם את הפלסטינאים? האם יש הצעת שלום, התואמת גם למצע הליכוד וגם למצע מר"ץ? האם יש הצעת שלום, המשמרת את כל ההתנחלויות בריבונות ישראלית ומוסרת את כל היישובים הערביים והפלסטינאיים בארץ-ישראל-פלסטינה לריבונות ערבית? האם יש הצעת שלום התואמת גם לשאיפות של ערביי ישראל וגם לשאיפות של הפלסטינאים בגדה, ובה-בעת יכולה לפטור אותנו גם מערביי ישראל וגם מערביי פלסטין? האם יש הצעת שלום העשויה לפתור את בעיית הפליטים, בלי שתאיים על אופיה הדמוגראפי של מדינת ישראל? לדעתי, יש הצעת שלום מהפכנית כזאת. והיא אולי אפילו עשויה להתקבל על ידי העולם הערבי, ובוודאי על ידי העולם הבינלאומי. כמובן, אינני מדבר על החמאס המעוניין בכל הארץ, כולל שייך מוניס, כפי שרמז ח"כ זחאלקה. אינני מדבר גם על המתנחלים הקיצוניים המעוניינים בכל הארץ, כולל מיליון וחצי תושבי עזה ושניים וחצי מיליון ערביי הגדה. אני מדבר על הרוב השפוי, זה שאוהב את ארץ ישראל כולה, כולל ההתנחלויות , ומת להיפטר מן הערבים, כולל ערביי ישראל, אבל בדרכי שלום. וכן, זה ייתכן, זה אפשרי.
כי ממש מתחת לאפנו, ממש על פי המיתווה שקבעה המציאות, ממש על פי הפרמטרים הכלליים שקבעו האמנות וההסכמים הבינלאומיים למיניהם, מונחת אפשרות שלום אמיתית, מעשית ומהפכנית בינינו לבין הפלסטינאים. זוהי אפשרות השלום שאציע להלן, שלום מסוג חדש לגמרי, שכולו לטובתנו, וכולו לטובת הפלסטינאים. לא מאמינים? חכו ותשמעו ונסו להבין. כל תכניות השלום האחרות נכשלו עד כה, משום שהיו גרועות לכל הצדדים. הפעם מדובר בהצעת שלום שצריך להיות מטומטם כדי לא להבין את החיוב המוחלט שבה, גם לנו וגם לערבים. וגם אם הערבים בכללותם לא יקבלו אותה, היא תוכל להיחשב כהצעה נדיבה מאין כמוה וגם מעשית מאין כמוה וגם מיידית מאין כמוה. מי יכול להסכים לה? כל מי שמעוניין באמת בשלום לדורות. כל מי שלא מוכן לפרק התנחלויות או לפנות מתנחלים מארץ ישראל. כל מי שמבין שלא יכולה להיות שותפות לאומית בינינו לבין הפלסטינאים, כל עוד הם מגדירים את עצמם כפלסטינאים, ולכן צריך ליצור חלוקה, אבל חלוקה מסוג אחר לגמרי.
כדאי לציין כבר בשלב זה, כי אחד מעקרונות היסוד המהפכניים בתכנית זו הוא בעצם ישן-נושן, וכולו מצוי בסעיף 3 בהחלטת החלוקה מן הכ"ט בנובמבר 1947. כל מה שצריך הוא לשלוף את הסעיף הזה מן ההקפאה העמוקה שבה הוא נתון זה 63 שנה (בהמשך נצטט את הסעיף המציל במלואו וכלשונו). מדובר למעשה בחלוקת הארץ לא בין שתי מדינות לאום אלא בין שתי אזרחויות: האזרחות הישראלית והאזרחות הפלסטינאית, כשכל הישראלים משתייכים לריבונות הישראלית וכל הפלסטינאים משתייכים לריבונות הפלסטינאית. ובא שלום על ישראל. איך בדיוק עושים את זה ?
יש כמה עקרונות יסוד מהפכניים בתכנית, אבל אולי העיקרי שבהם (מבחינת שינוי התודעה המקובלת) הוא שלא צריך לקיים רצף טריטוריאלי גיאוגראפי כדי לקיים מדינת לאום, ואפשר לגור בגבולות ריבונות אחת ולהשתייך ואף להצביע לריבונות אחרת. וכדאי להזכיר מייד , שגם מדינת ישראל כפי שהיא כיום וגם הגדה או יהודה ושומרון כפי שהם כיום ,מנומרות שתיהן ביישובים ערביים מכאן (במדינת ישראל) ועבריים מכאן (ביהודה ושומרון). כלומר, אם נמצא דרך שבה תחול הריבונות האזרחית הישראלית על כל ההתנחלויות ביהודה ובשומרון (בלי לפנות אף התנחלות אחת!), אבל תוך ביטול סממני הכיבוש וסיום נוכחות הצבא הישראלי (ואפשר לעשות את זה באמצעות צבא בינלאומי, כי ברור שאסור להסכים לנוכחות בטחונית פלסטינאית) , ומצד שני, אם נמצא דרך להחיל את הריבונות הפלסטינאית האזרחית על ערביי ישראל ויישוביהם במדינת ישראל, נוכל ליצור בכל רחבי ארץ-ישראל-פלסטינה שתי מדינות לאום, שכל אחת מהן מחילה את ריבונותה על כל מי שרוצה להשתייך אליה. ישראלים עבריים ויישובים עבריים מכאן ופלסטינאיים ערביים ויישובים ערביים מכאן, גם אם אינם נכללים מלכתחילה בגבולות מדינת הלאום שלהם. בהדגמה פשוטה: אריאל תשתייך למדינת ישראל, גם בלי רצף טריטוריאלי "רשמי" אל מדינת ישראל, אפשר להסתפק בהחלט בכבישים הפתוחים לכל (כי שטח הביניים יהיה שייך רישמית לפלסטין, אבל בחסות צבא בינלאומי, ולא בחסות שוטרים פלסטינאיים!) , ואילו נצרת הערבית תשתייך לפלסטין , גם בלי רצף טריטוריאלי "רשמי" בין נצרת לפלסטין (כי שטח הביניים יהיה בריבונות ישראל, כמובן, ובחסות צה"ל וצבא בינלאומי בשטחי החיכוך הישראלי-פלסטינאי).
אולי אתחיל מכמה עקרונות יסוד של התכנית, ורק אחר-כך אוסיף כמה הערות הבהרה:
13)כאמור, כל השטחים הריקים מ-1967 יחולקו בין הריבונות הישראלית לריבונות הפלסטינאית על פי עקרון פשוט: כל שטח ריק מעבר לגבולות 67 יהיה שייך לפלסטינאים. וכל שטח ריק בתוך גבולות 67, יהיה שייך לישראלים. עם זאת , ייתכנו אחלפות: קחו אלף דונם על ידי ואדי ערה, ותנו אלף דונם ליד אריאל.וכו'.
עד כאן חלק מסעיפי הסכם השלום המוצע. אפשר היה למנות כמובן עוד כמה סעיפים אפשריים, אבל העקרון הכללי והמרכזי ברור: שתי מדינות משולבות זו בזו ומופרדות זו מזו, בבחינת שתינו ביחד וכל אחת לחוד, על פי העקרון המשפטי הידוע, שכבר יהודה עמיחי עשה בו שימוש באחד משיריו המפורסמים: "שנינו ביחד וכל אחד לחוד". כדאי שוב לזכור ולהזכיר בהקשר זה, כי החלטת החלוקה המקורית של האו"ם משנת 1947 מדברת על שתי מדינות לאום, שתושביהן יצביעו לפרלמנטים הלאומיים שלהם על פי הזהות הלאומית שלהם. כלומר, הערבים שנשארו בשטחי מדינת ישראל העברית, על פי הצעת החלוקה המקורית, היו אמורים להצביע על פי אות החלטת חלוקה לפרלמנט הערבי, ואילו הישראלים שהיו אמורים להישאר בתוך המדינה הערבית המוצעת , נועדו להצביע עבור הכנסת הישראלית. כלומר, אחד מעקרונות היסוד שאני מציע (הצבעה לאומית לפרלמנטים נפרדים ולאומיים) הוצע כבר בהחלטה ההיסטורית של האו"ם. אני רק מנסה לחדש את ההחלטה הישנה ההיא.
הצעה מרכזית אחרת - הקמת צבא בינלאומי - קשורה לשני היבטים נוספים. ראשית, בלי ששמנו לב חלה בימינו מהפכה אמיתית בכל מה שנוגע למעורבות צבאות בינלאומיים במדינות העולם. כך בקוסובו. כך בעיראק. כך באפגניסטן. שנית, ארץ ישראל היא ארץ הקודש בפי כל העולם. ארץ בעלת משמעות עצומה לכל העולם הנוצרי והמוסלמי. לכן, כשיידרשו אומות העולם לגבש צבא בינלאומי לארץ הקודש, הן יעשו זאת מתוך נכונות עצומה, עם כמות מתנדבים אינסופית. חכו ותראו.
התכנית שלי נשמעת דומה אולי לתכנית ליברמן, אבל אין שום דמיון אמיתי בין שתי התכניות. מה שליברמן מציע (קחו את אום אל פאחם, תכירו באריאל) הוא חלקי, מעורר עויינות , בלתי מעשי (לאור התנגדות ערביי הארץ לוותר על אזרחותם הישראלית), ומותיר את עיקר הבעיה בלתי פתור (מה עושים למשל עם ערביי נצרת הערבית על פי תכנית ליברמן?). אני לעומת זאת מציע פתרון מלא לכל היבטי הבעיה.
התכנית שלי גם איננה דומה בשום אפן לפתרון "ארץ אחת, אזרחות אחת", שהיא מתכון לאסון דמוגראפי ותרבותי עבור הלאומיות והתרבות העברית-הישראלית. . להיפך, אני מציע הפרדה ברורה בין שתי מדינות לאום , אף כי לא על בסיסי סימון מטומטם של קו גבול רצוף ורציף, כאלו באמת אפשר לחלק את ארץ ישראל הקטנה לשתיים. להיפך: הטענה המרכזית שלי היא שניתן לקיים מדינה ריבונית מושלמת גם בלי לקיים רצף טריטוריאלי אחיד ומאוחד. ריבונות מטבעה היא עניין אזרחי, לא צבאי. לכן, ברגע שצבא בינלאומי פורש את סמכותו על מלוא השטח, מתבטל הצורך בצבאות לאומיים ובקו גבול לאומי רצוף. לא שהגבול בינינו לבין הריבונות הערבית לא יהיה ברור. הוא יהיה ברור לגמרי, אבל הוא לא יעבור באמצע שטח כלשהו אלא בין ישוב ליישוב ובין אדם לאדם ואזרח לאזרח. רוב הכבישים, אגב, יהיו בין-ריבוניים, אבל כניסה ליישובים העבריים והערביים גם יחד, ובוודאי התיישבות בהם, תותנה בוויזה מיוחדת. השטחים הריקים (והריקים בלבד) יחולקו על פי קו הגבול של 67: שטחים ריקים במדינת ישראל יישארו כמובן בריבונות ישראלית ושטחים ריקים ביהודה ושומרון יועברו לריבונות פלסטינאית. תיתכנה כאמור גם אחלפות למיניהן. קחו אלף דונם בוואדי עירון ותנו אלף דונם במדבר יהודה וכו'. זהו פחות או יותר בקווים כלליים דגם השלום המוצע. אם הוא יהיה טוב לנו, הוא עשוי להיות טוב לכל העולם.
הלהקה שאני אוהב יותר מכל היא להקת "צבא האוהבים" השוודית ("ארמי אוף לאוורס"),שכבר איננה קיימת כנראה למרבה הצער, אבל תקליטיה מהלכים בדמי כבר עשרים שנה. הלהקה הזאת שרה פעם, בין השאר, בעיבוד חדש ומחשמל , את השיר "ישראליזם" (תפתחו יוטיוב ותראו) , שאיננו אלא עיבוד מופלא של שיר הטיולים העייף שלנו "הבאנו שלום עליכם", בעברית ובאנגלית . תאמינו לי, בפיה של הלקה השבדית זה נשמע שיר מטריף יופיו, והיא אף הצליחה לטפס איתו לראש מצעדי הפזמונים באירופה בשנות השמונים. באותו שיר נאמר ,בין השאר, בעברית ובמבטא שוודי-אנגלי: "שלום בישראל, שלום בעולם". יש בזה משהו. אם יהיה שלום כאן, שלום כזה, אני מתכוון, אולי יהיה שלום בכל העולם. ואולי זה הדגם: ביחד אבל לחוד, וצבא בינלאומי שומר על כולם.
(ואם הערבים לא יקבלו - מה אז? אז יהיה מקום לתכנית שלום מהפכנית מסוג אחר לגמרי, שתוצג כאן באחד הפוסטים הבא)