מנחם בן

אסור להתגייר .

17/02/11   |   343 תגובות
 

 

 

אין דבר שמדגים יותר את טימטומם של חוקי הדת המאוסים בישראל ושל עסקני הדת המאוסים בישראל מאשר פרשת הגיור הצבאי,שבה רבנים הפטורים משירות צבאי קובעים לחיילים קרביים אם הם יהודים. כלומר, ישראלים שלמים.  עניין זה , המאיים להפיל את הממשלה (על פי אזהרת ליברמן), חושף גם במידה רבה את טימטומם של אלה שמנסים להילחם במצב הקיים באמצעות ניסיון מן הסוג שעושים ליברמן עצמו ומפלגתו (ועשו כל השנים) לרצות את הרבנים או חלק מהם ולהשיג את הסכמותיהם כביכול. הכל במסגרת "ההלכה"  כביכול. חבל שציפי ליבני מתנה את כניסתה לממשלה (במקום ש"ס)  ב"התקדמות"  כלומר, בנסיגה. חבל שאי אפשר לבנות עליה במאבק נגד שלטון החרדים החשוך על חיינו בכל כך הרבה תחומים. ואני מדבר דווקא כמאמין מוחלט באלוהים.

 

ולפני שנאמר משהו על המושג המעוות לחלוטין הקרוי "גיור", שחייב להסתלק מחיינו כליל, נגיד דבר או שניים על עצם המצוות והדינים. ונתחיל מהסוף: חלק ניכר מן המצוות (כולל מצוות מן התורה האלוהית עצמה) , שלא לדבר על חוקי דרבנן,  איבד לחלוטין את תוקפו, התיישן עד מיאוס, התבטל מיסודו, ממש כלשון ההבטחה התלמודית:"לעתיד לבוא מצוות בטלות",  איך אפשר להאמין לחלוטין באלוהים ובתנ"ך ולבטל חלק ניכר מהמצוות? אפשר, אם מבינים היטב וקוראים היטב מה שכתוב בתנ"ך. כי הנביאים עצמם, בתנ"ך עצמו, מבטיחים לנו כי המצוות עתידות לעבור מן העולם במשמעותן הקודמת ולקבל משמעות חדשה. הנה כך אומר למשל ירמיהו (פרק ל"א) : " הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה וְכָרַתִּי אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה.  לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם  אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם-יְהוָה.  כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם-יְהוָה נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם.  וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת-יְהוָה  כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם נְאֻם-יְהוָה כִּי אֶסְלַח לַעֲו‍ֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר-עוֹד."

 

באופן הפשוט ביותר אומר לנו כאן ירמיהו, נביא אלוהי מופלא  מאין כמוהו, כי המצוות במתכונתן הקודמת , זו שניתנה לנו כשיצאנו ממצרים, עתידות להתבטל (כן, כן)  ולהתחלף בברית חדשה, שתהיה ברית רוחנית וברית לב. פירושו של דבר למשל שאנחנו מצווים לשמור את השבת, למשל,  בלב, בזיכרון,בתודעה, אבל אנחנו רשאים לעשות בשבת כחפצנו. גם ישעיהו אומר לנו בשם אלוהים כמה מאס אלוהים בקורבנות בית המקדש ובכל תורת הקורבנות כולה:" לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי". כלומר, אלוהים מואס לחלוטין בקורבנות ובמצוות הקורבנות  שהוא עצמו נתן בשעתו באמצעות משה. נכון שאלוהים אומר לנו בהקשר זה כי הקורבנות מאוסים בעיניו משום שהמקריבים הם אנשי רוע ("ידיכם דמים מלאו רחצו היזכו הסירו רוע מעלליכם"), אבל הרי אין צדיק  בארץ ולא יחטא. כלומר,לאור דברי ישעיהו, ישר מפי אלוהים,  אף אחד מאיתנו , מעצם העובדה שכולנו חוטאים בדרגה זו או אחרת, איננו רשאי עוד לעולם להקריב קורבן, לשחוט פרה תמימה ,שה תמים. לא אחזור כאן על עוד פסוקים המוליכים לאותו כיוון , אבל העניין ברור: הנביאים האלוהיים לימדו אותנו להתקדם. לימדו אותנו מהו האוואנגרד האמיתי של הדת ושל האמונה ושל המצוות. כן, יש התפתחות בתודעה האלוהית, ככל שזה נשמע כמעט ככפירה בעיקר. הרי אלוהים מתחרט בשלב מסויים אפילו על עצם בריאת האדם כפי שנברא("ויינחם אלוהים כי עשה את האדם בארץ ויתעצב אל ליבו"). קל וחומר שהוא יכול לבטל באמצעות נביאיו חלק מן המצוות.

 

לא פלא שבישיבות החרדיות המדכאות את תלמידיהן באבוס תפל ומטמטם ממש של דינים רבניים משוממים, מדלגים על הנביאים ( ועל התנ"ך בכלל ברובו) ולא יודעים עליהם כמעט דבר. מכל מקום, חלק גדול מן המצוות התבטל בפועל היום, החל ממצוות הייבום (המתאימה בכלל רק לחברה שנהוג  בה ריבוי נשים) ועד למצווה לסקול באבנים בן סורר ומורה, גם אם המשמעות העומדת מאחוריהן לא התבטלה כלל וכלל.  די לקרוא למשל את פרשות השבוע האחרונות - תיאורים שלמים ומפורטים ומשמימים של בניית המשכן וסוגי הקורבנות ונוהל הטיפול בהם, איך בדיוק לשחוט ולאן בדיוק להוליך את הדם ואיך בדיוק לבנות את המזבח, כדי להבין שכל הדברים האלה הם בלתי-רלוואנטיים בעליל לימינו. לכן, אגב, אין מגוחך ונתעב יותר מן המתכננים של בית המקדש החדש , הערוכים כבר לשחוט חיות כשרות , ואין מטומטם מן הרבנות של ימינו המקיימת הילכות ייבום וכיוצא באלה. בכלל, הדרך היחידה לאהוב לגמרי את אלוהים והתנ"ך היום היא להבין שאלוהים ,על פי דברי נביאיו עצמם, כבר ביטל את קיום המצוות הבלתי רלוואנטיות בעליל מן התורה עצמה, שלא לדבר על הררי ההבל של הדינים הרבניים בכל אלפי השנים מאז. 

 

לכן, הרבנים של ימינו ,על בתי הכנסת שלהם, אמנם מקיימים חלק חשוב וחיוני בשמירת הקשר  עם המקורות האלוהיים שלנו (כי החברה החילונית שלנו שקעה מזמן באמריקניזציה ובערביזציה, בטימטום דארווניסטי ובכל שאר סוגי האפלה המוחית), אבל צריך להבין את מיגבלותיהם הקשות ואת אי היכולת המוחלטת שלהם, שלא באשמתם אולי,  להתנער מן הכפייה הרבנית של רבותיהם. כלומר, הרבנים עצמם נתונים בכתונת הכפייה של קודמיהם. האם מישהו באמת חושב שרבניו הזוטרים וצאן מרעיתו של הרב עובדיה יוסף, למשל  -שניחשב עוד "ליברלי" לעומת הרב אלישיב - יכולים ללכת מעבר לטימטום הדינים שלו (והרב יוסף כלל איננו גדול בתורה כפי שמתארים אותו. בחלקו הוא פרימיטיב חשוך גם בענייני התורה, ממש כמו הרב אלישיב)? האם מישהו חושב שהרבנים של ימינו יכולים ללכת אפילו מילימטר מעבר למה שקבעו להם רבניהם הגלותיים? אפילו לא מילימטר אחד. במקום להבין שרוח ההלכה, רוח חז"ל האמתית, היא הגמישות  והההליכה מעבר לכתוב כפשוטו , אוחזים הרבנים בכל מנהג אידיוטי כאילו היה חלק מעשרת הדיברות (שגם הן כשלעצמן טעונות פירוש גמיש).

 

להשתראל, לא להתגייר

 

עד כאן הקדמה כללית למי שמעונין בכלל בענייני אלוהים. והם מעטים כנראה (איך כתב פעם אורי צבי גרינברג:"מעטים מאוד מאמיניך", גם אם התרבו מאז). ועכשיו לעצם העניין הקרוי "גיור". מדובר קודם כל במושג מוטעה ומטעה מיסודו. כשצווינו בתנ"ך לאהוב את הגר "כי גרים הייתם בארץ מצריים", הכוונה הפשוטה במושג "גר"  היתה כמובן לזר שגר בארץ אחרת. ממש כמו שהיינו במצרים. כלומר, זרים שגרים במצרים. פירושו של דבר כפשוטו שאנחנו מצווים על פי התורה לאהוב את הזר הגר בתוכנו ולאו דווקא את "המתגייר ברבנות" ( ואגב, המושג "גר" אינו חל על הערבים, שאינם זרים כאן כלל וכלל, ודינם אחר , כדין יושבי הארץ, שצווינו לא להתבולל בתוכם ולא ללמוד מאורחותיהם) . ממש כפי שאנחנו היינו עובדים זרים במצרים (שהרי באנו לשם די לחיות ולהתקיים והועסקנו שם בעבודות נחותות, ממש כמו העובדים הזרים של ימינו בישראל). לכן המושג "גר" במקורו  מקביל בדיוק למושג  "עובד זר" בימינו, ואין לו כל קשר ל"מתגיירים" ול"גרים" של ימינו. 

 

בינתיים אני רואה שההקדמה כאן התארכה עד כדי כך שהיא מאיימת על עצם נושאו של  הפוסט הזה , שנועד לעסוק בעיקר במשבר הגיור הצבאי. ואני כמעט לא מגיע לזה. לכן אנסה לקצר. לעצם העניין: כל השליטה הרבנית על נוהל ההתייהדות בימינו היא עיוות שאין כמוהו. גם חיוב ה"גרים" (שאינם אלא אחינו הטבעיים, ישראלים כמונו, שהגיעו הנה בדרך כלל בתוקף חוק השבות) "להתגייר" על פי אמות המידה הרבניות היא השפלה  מבישה. אין כל צורך "לגייר" את מי שרוצה להיות חלק מאיתנו. וכדי להיות חלק מאיתנו חייבים פשוט לבטל את ההפליה נגד ישראלים שאינם "יהודים על פי ההלכה",כביכול. צריך למשל להנהיג נישואים אזרחיים. מי בכלל ירצה להיות מעוניין אז ב"גיור"? צריך גם למשל להרחיב את חוק השבות באופן שיאפשר לישראלים להעלות את בני משפחותיהם לארץ, גם אם חלקם אינם "יהודים על פי ההלכה" (כלומר, רק האבא יהודי, ולא האמא, למשל). מי בכלל יהיה אז מעוניין בהליך גיור כלשהו? מי בכלל יהיה מעוניין בתואר "יהודי" על פי הרבנות או על פי בד"ץ?  "ישראלי" הוא תואר לא פחות טוב ולא פחות יהודי מ"יהודי" , ובוודאי מ"יהודי-על-פי הרבנות". ולכן לא צריך "להתגייר" אלא להשתראל, על משקל "להתייהד". הרי כשנאמר במגילת אסתר "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים כִּי-נָפַל פַּחַד-הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם" , ברור לנו כי אין הכוונה שהם עברו הליך רבני כלשהו, אלא שהם החלו לנהוג כמנהג היהודים ואורחות חייהם. לכן כיום, להתייהד בישראל פירושו לנהוג כמו הרוב  הישראלי, ולא כמו המיעוט החרדי החשוך. הם יהיו ישראלים כמונו במקום להיות יהודים כמו החרדים. כי ברור:  אף אחד לא יכול לדרוש מהרבנים להכיר כיהודי עלפי מושגיהם במישהו שאיננו יהודי עלפי מושגיהם (כי על פי מושגיהם  צריכים המתגיירים להמשיך ולקיים את המצוות שלהם, כולל המצוות המטומטמות ביותר) . אבל למה אנחנו צריכים בכלל את החרדים ואת הכרתם? שיכתבו להם מגילות יוחשין משלהם. למי זה מפריע? רק שלא יכתיבו לנו את מי אנחנו מגדירים  כיהודי וכישראלי. . עצם העובדה שבצה"ל גיירו אלפיים חיילים ולא גיירו את השאר, פירושה שכל השאר מוגדרים עדיין כ"לא יהודים" וזה משפיל ומבזה ומעוות. כולם יהודים. כולם ישראלים. כל מי שרוצה להיות חלק מאיתנו. הרי אם היו מתירים לכל ישראלי להתחתן בנישואים אזרחיים עם כל ישראלית , מי היה הולך להתגייר? לכן, אסור לאדם נאור להתגייר כי עצם הכניסה להליך הגיור היא השפלה מראש ומתן זכות לרבנים לקבוע מיהו יהודי, בשעה שהזכות הטבעית  הזאת נתונה דווקא לרוב החילוני, באשר הרוב הוא חילוני.

 

ברור אמנם שישראל ביתנו צודקת בהיעלבות הבסיסית שלה: עצם הרעיון שרבנים חרדיים שהם וצאן מרעיתם פטורים מגיוס לצה"ל, מעיזים לקבוע לחיילים קרביים שבאו מרוסיה , המחרפים את נפשם למעננו,  אם הם יהודים או לא - היא מרתיחה מאין כמוה. אבל לעצם העניין : אין טעם לנסות לשכנע את הרבנים החרדיים.  הם לא ישתכנעו לעולם. ר' את ריב העולם שפרץ בעניין זה בין החרדים האשכנזיים והחרדים הספרדים. אותנו זה רק יכול לשמח : שאנשי הכיפות השחורות יריבו ביניהם ויניחו לנו לנפשנו, במקום שישתלטו  על סדר היום שלנו בכוחות מאוחדים. אגב, בהפגנה הגדולה המתוכננת נוכל לראות את רבבות אם לא מאות אלפי הכיפות השחורות שאנחנו גידלנו בכספנו להיות צבא חרדי אוטמאטי,בלתי חושב לחלוטין ובלתי עצמאי לחלוטין,  בנוסח נאמני צפון קוריאה.  ממש פחד אלוהים.

 

הצרה הפוליטית הגדולה היא שקדימה בראשות  ציפי ליבני כלל איננה מבינה את העניין מיסודו וכלל איננה מוכנה לצאת באופן חזיתי ומהפכני נגד ההסדרים המעוותים שנקבעו בחיינו בכל מה שנוגע לעניינים הדתיים והחרדיים. לכן אי אפשר לבנות עליה כשותפה בקואליציה עתידית שש"ס היתה מגורשת ממנה בעל כורחה. אילו היתה קדימה יוצאת נגד האפליה בגיוס, אילו היתה תובעת באופן מוחלט וחד משמעי נישואים אזרחיים (ולא ברית זוגיות חלקית ומגונה) , אילו היתה תובעת להחיל את חוק השבות על כל צאצאי בן משפחה יהודית, גם אם רק האבא,   יהודי , אילו נלחמה  בעולות הגדולות שעושה שר הפנים הש"סי אלי ישי לכל "הלא יהודים" בעיניו (בעיקר אלה "הלבנים") , יכול להיות שהיינו מצליחים להיפטר בכוחות משותפים  מהשלטון הרבני והחרדי על חיינו, כולל  הפארסה הרבנית הזו הקרויה "גיור כהלכה".

 

 

  • תגובות אחרונות