שבעת עמודי הריאיון שהעניק ישראל פרידמן עורך העיתון החרדי-ליטאי "יתד נאמן" למוסף דיוקן של מקור ראשון, מלווים בתמונת המרואיין על שער המוסף, לא היו ראיון עיתונאי רגיל. הם היו מופע שחשף לאור יום את שורשי העיוות בזרם החרדי ליטאי ביחס למדינת ישראל ומתוך כך, גם לסוגיית הגיוס. פרידמן עורך בעל לשון שנונה, ניצל את הראיון להציג את ההשקפה החרדית בבוטות תוך שימוש מושכל ברטוריקה מתוחכמת יהודית ואף צבאית, שיודעת לשווק את עצמה לקהל היעד.
עורך יתד נאמן, מעיד על עצמו בגאווה כי הוא כפוף לעורכים האחראיים האמיתיים, ועדת הרבנים הליטאים. הוא לדבריו רק אוחז בשופר בו תוקעים "גדולי ישראל", שופר שהוא בטאון שבו לא מוקלדת אות ללא אישורם. אם כך, יש להניח שגם המשנה הבוטה שמציג פרידמן עברה את מבחן הצנזורה הרבנית, ומהשופר הזה עלתה תרועת השקפת העולם החרדית ליטאית.
עוד כתבות בנושא
הריאיון חושף הקבלה ודמיון לא ממש מפתיע בין הנרטיב החרדי-ליטאי לנרטיב של השמאל הרדיקלי-פרוגרסיבי. הטיעונים שמציג פרידמן ביוהרה קולחת ובוטחת, לרבות הבוז לכל מה שמריח ציונות מעשית, חושפים "אחוות נשק" אמיתית בין שני הנרטיבים, שיצאו לאחרונה לזעוק בכיכר העיר. שניהם מייצגים שני קטבים של תודעה גלותית שבקעו מאותה רחם גלותית מזרח אירופית.
הכי מעניין
אחוות הרעות הגלותית הזו, באה לביטוי באמירות של פרידמן עצמו המתאר את החרדי כמי שנושא שני דרכונים - יהודי וישראלי. ביטוי המתכתב עם תעמולת השמאל הפרוגרסיבי המבקש להבדיל בין מדינת ישראל ומדינת יהודה.
זה ממשיך בהליכה עיוורת נגד הרוח והאתוס הלאומי ציוני המתכתב עם תפיסת האח הפרוגרסיבי הפוסט ציוני השואף למדינת כל אזרחיה המשתלבת ב- "משפחת העמים".
״אנחנו בצד של עושי הטובה, בזכותנו המדינה כאן״, קובע פרידמן, ומהדהד למעשה בניגון חרדי את דברי הרהב של אחד ממנהיגי שופרות קפלן קובי ריכטר : ״הכח הביטחוני הוא אנחנו, המוחים. והכח הכלכלי הוא אנחנו. אנחנו הכלכלה ואנחנו הפתרון של המדינה״.

הפגנת החרדים בירושלים | צילום: AP
הדמיון בין שני הנרטיבים הגלותיים בא לביטוי לא רק בעמדה החרדית המבקשת שלא להתגרות בגויים והמתורגמת אצל האחים הפרוגרסיביים לקבלת לגיטימציה בינלאומית לכל פעולה. גם בתחום הצבאי הדמיון פורח. פרידמן קובע כי הצבא לא ניצח בגלל מספר החיילים, אלא כי למדו תורה. וכשלומדים, גם "חמישה עשר לוחמים קשישים ינצחו". זהו תרגום חרדי לרעיון הפרוגרסיבי השואף ל“צבא קטן וחכם” הנסמך על טכנולוגיה וחימוש חיצוני.
לאורך כל הריאיון בקול בוטח השתמש פרידמן בביטוי התלמודי ״תורה מגנא ומצלא״ (תורה מגנה ומצילה) אותו הפך לפטור מגיוס ורישיון לסיכול קיום תורה בהימלטות לממ"ד "לימוד תורה". אלא שתורה כשמה היא: הדרכה לחיים. להפוך את שינון ההדרכה למהותה על חשבון יישומה המעשי, זה כמו ללמוד רפואה ולאסור את העיסוק ברפואה. זה כמו לשנן דיני מלחמת מצווה ולאסור יציאה למלחמה. "תורה מגנא ומצלא" היא אמירה ערכית חינוכית שנועדה לשמר עם ללא ארץ בגלות. לבטח לא לעודד הפקרות והסתמכות על נס אותו שולל התלמוד בלא מעט מקורות. מסתבר שעורך יתד נאמן יודע לאחוז בשופר. אבל התקיעות הבוקעות ממנו לא ממש עולות לשמיים.
עוד כתבות בנושא



