סגן נשיא ארה"ב, ג'יי.די ואנס, אמר השבוע שהמנהיגים האיראנים רוצים "לפתוח דף חדש" עם ארצות הברית. חרף האופטימיות האמריקנית, שנסמכת כנראה, לפחות בחלקה, על הרפלקס האמריקני ההיסטורי ביחס ליחסים עם טהרן, ראוי לבדוק מה עושה הרפובליקה האסלאמית בפועל מאז נחתם מזכר ההבנות בסוף השבוע האחרון.
עוד כתבות בנושא
צה"ל נעצר, ישראל מוותרת על נכס אסטרטגי בלבנון
בהצהרה משותפת של המדינות המתווכות, קטאר ופקיסטן, הוכרז על הקמת ועדה ("התא למניעת חיכוך") שתפקידה לסיים את הלחימה בלבנון. לפי המתווכים, המנגנון כולל את ארה"ב ואיראן, אך לא את ישראל.
הכי מעניין
הגוף החדש צפוי להחליף את מנגנון הפיקוח שנקבע בהסכם בנובמבר 2024 שכלל את ישראל, לבנון, ארצות הברית, צרפת והאו"ם, ויצרף במקומן את קטאר ופקיסטן – לא תחליף שמטיב את מצבה של ישראל. בנוסף, נטען כי ישראל תורשה להגיב רק ל"איומים מיידיים" ולא לאיומים "מתהווים".
ראש הממשלה נתניהו הכריז כי "לצה"ל יש חופש פעולה מלא", אך לפי עדויות של חיילי צה"ל מהשטח אלה אינם פני הדברים ולוחם ששב מלבנון סיפר לי כי צה"ל החל לדלל את הכוחות בדרום המדינה.
חוקרת המזרח התיכון, אליזבט צורקוב, ששוחרה משבי גדודי חיזבאללה בעיראק, כתבה הבוקר: "הכוחות בשטח לא רק מוגבלים בהפעלת הכוח, אלא גם נסוגו מדרום כפר מיפדון במרחק של 3 ק"מ מנבטיה, ומהעיירה כפר תבנית, שמהווה את המקפצה לכיבוש רכס עלי א-טאהר".
עוד כתבות בנושא
ברכס האמור חפור בסיס יחידת בדר של חיזבאללה, אותו ניסה צה"ל לכבוש בימים האחרונים. "ישראל ויתרה על הניסיון לכבוש את היעד הזה, שהוגדר על-ידי מקורות בצבא כ'אסטרטגי'", כתבה צורקוב, "הדרג המדיני שיקר כאשר טען שלא התרחש שום שינוי בהוראות לכוחות בשטח", הוסיפה.
אינדיקציה נוספת למגמה ניבטת מהוראות פיקוד העורף, שהקל את הנחיות ההתגוננות ליישובי הגבול.
"אם פעיל חיזבאללה בדרג נמוך משגר רחפן נפץ – גם ללא אישור הדרגים הבכירים - ברור שישראל צריכה להשיב אבל לפעמים יהיה לנו מצב טוב יותר ושקט יותר, אם ישראל תקיים שיחה עם חיזבאללה, לבנון, ושותפים נוספים באזור", אמר אמש ואנס.
בדברים הללו סגן הנשיא בעצם מסווג את חיזבאללה, שמוגדר כארגון הטרור גם בארה"ב, כשותף לגיטימי לשיח למניעת הסלמה.
הדברים של ואנס מעידים על שני דברים:
- מידת היכרותו עם חיזבאללה, האזור ופונדמנטליזם אסלאמי בכלל.
- עד כמה מצומצם טווח התגובה שצריך, לדידו, להיות לישראל.
התרגיל שעשתה איראן בסגירת הורמוז בסוף השבוע בא להבהיר כי המצר לא יהיה פתוח כל עוד בלבנון ירעמו התותחים, המרגמות ואפילו רובי 16-M. למעשה, איראן מבקשת לקבל לידיה את המושכות לניהול המבצעי של צה"ל בדרום לבנון. לפי פרסום בערוץ 12, רה"מ שלח את רון דרמר לוושינגטון כדי לנסות ולהגן על האינטרסים הישראליים.
נוסף על הדברים שהוזכרו, נתניהו ושר הביטחון כץ הצהירו אתמול שישראל תישאר ברצועת הביטחון (ב"א הידיעה) בדרום לבנון ככל שיידרש. גם בעניין הזה תיבחן עמידתם מול הלחץ האמריקני.
עוד כתבות בנושא
הבטחות בושינגטון, הכחשות בטהרן: הגרעין האיראני
ואנס הכריז אתמול (שני) בשוויץ כי "איראן הסכימה לאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לשוב למדינה החל מהשבוע". בתגובה, דובר משרד החוץ האיראני, איסאעיל בקאאי, אמר לסוכנות הידיעות של הרפובליקה האסלאמית, "IRNA", כי איראן לא קיבלה על עצמה התחייבויות חדשות ביחס לקשר עם סבא"א וכי מה שיקרה בשטח ייקבע לפי ההסכמים עליהם היא חתומה. בסוכנות האיראנית ציטטו גורמים דיפלומטיים מקומיים שאמרו כי נושא הגרעין כלל לא עלה בסבב הראשון של השיחות.
לפי המוסד לחקר מדע וביטחון בינלאומי ,(ISIS) מתקני הגרעין האיראניים נמצאים ללא פיקוח באופן כמעט מוחלט מאז מבצע עם כלביא לפני שנה, עם מלאי של אורניום מועשר שלא ניתן לאמת את מיקומו. יצוין כי ISIS הוא גוף מחקר עצמאי היושב בוושינגטון הנחשב לאחד הגופים המובילים בעולם במעקב אחר תוכניות גרעין.
במקביל, סבא"א מדווחת כי בשל העובדה שאיראן מונעת ממנה גישה למתקנים ומסרבת להעביר לה מידע ולשתף פעולה, הסוכנות לא יכולה לאשר את ההתחייבות האיראנית להשעות את תוכנית העשרת האורניום, לרבות סטטוס המחקר והפיתוח של צנטריפוגות.
עוד כתבות בנושא
מתנות חינם
אתמול העניק משרד האוצר האמריקני רישיון כללי המאפשר לאיראן לייצר, לשלוח ולמכור את הנפט ומוצרי הפטרוכימיה שלה, עד ה-21 באוגוסט 2026, לכמעט כל מדינה בעולם, כולל לארה"ב עצמה. הרישיון הזה מוחק ברגע אחד מנגנון לחץ שנבנה לאורך שנים, ובפרט אם יוארך.
התנועה בהורמוז זורמת לכאורה, מחירי הנפט ירדו מתחת ל-80 דולר לחבית, ואיראן כבר שלחה כשלושה מיליארד דולר בנפט גולמי דרך המצר לייצוא. אולם בשבת הכריזה איראן כי המצר סגור, הפעם בתואנה להפרת תנאי ההסכם מצד ישראל, בעוד פיקוד המרכזי האמריקני (CENTCOM) הכחיש ואמר כי הספינות עדיין עוברות.
במקביל, "רשות מצרי המפרץ הפרסי" (PGSA), השייכת למשמרות המהפכה, שלחה לחברות הספנות מסמך המחייב כל כלי שיט לרכוש ביטוח ימי שאושר על ידה, לפחות בשלב זה בחינם. עם זאת, המסמך מעניק לרשות את הזכות "לקבוע דמי ביטוח בעתיד", בחלוף 60 ימי המשא ומתן שנקבעו במזכר ההבנות.
באופן אירוני, משרד האוצר של ארה"ב הגדיר את אותה רשות כארגון טרור והשית עליה סנקציות. כלומר, כשתקופת מזכר ההבנות תגיע לסיומה (באזור ה-17 באוגוסט, ככל שלא יהיו הארכות), כל תשלום ל-PGSA, לרביות פרמיות ביטוח, יהווה עסקה אסורה לפי הדין האמריקני.
בעוד סגן הנשיא ואנס, שמנהל את המו"מ מטעם ארה"ב, הצהיר כי המצר יישאר "פטור מאגרות בטווח הארוך" והנשיא טראמפ אמר כי הוא יהיה "חופשי לנצח", באיראן מדברים אחרת. יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד קליבאף, שמנהל את המו"מ מטעם הרפובליקה האסלאמית, אמר כי "מצר הורמוז לא יחזור לתנאים שלפני המלחמה" ואיראן "תקבל תשלום עבור שירותים" לספנות. הביטוח המחייב יכול בנקל להפוך לאגרת מעבר בעוד חודשיים. גם טראמפ הציג אפשרות שארצות הברית תגבה אגרות אם עסקה לא תושג תוך 60 יום. לא בדיוק מצר חופשי ויתרה מכך, זהו בדיוק ה Art of the Deal-הגרוע שטראמפ האשים בו בעבר את אובמה ביחס להסכם הגרעין ב-2015.
עוד כתבות בנושא
שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, מהגורמים הבולטים בצוות המו"מ מטעם הרפובליקה האסלאמית, כינה את המנגנון "התוצר האמיתי הראשון" של השיחות. עראקצ'י פירט: "מלאי הנפט והפטרוכימיה פטורים מסנקציות, הסגר הוסר, חלק מהנכסים הקפואים שוחרר ותוכנית שיקום ופיתוח גדולה לאיראן כבר הוכרזה."
ואנס אמר בתחילת השבוע שלא צריך לתת לאיראנים כלום אם הם לא יקיימו התחייבויות ארוכות טווח בנושא הגרעין, אך למעשה כבר עכשיו, ימים לאחר החתימה, התבררה ההצהרה הזו כחסרת בסיס.






