הודעה יוצאת דופן למדי, משותפת לראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון כ"ץ והרמטכ"ל זמיר, פורסמה אמש, יום שני, מעט לאחר 23:00. היא תיארה כי בשיחה שלהם עם מפקד פיקוד הצפון, עלה כי "צה"ל ימשיך לפעול בנחישות לסיכול איומים על חיילינו ואזרחינו, להשמדת תשתיות טרור ולהמשך שמירה על רצועת הביטחון בדרום לבנון".
זאת, כאשר כחמש שעות קודם לכן, פרסם ראש הממשלה סרטון בו הוא מסביר כי "ללוחמים שלנו בדרום לבנון יש חופש פעולה מלא לסכל כל איום ישיר או מתהווה עליהם או על תושבי הצפון. אין לצה"ל שום הגבלה בעניין זה. אני עומד איתן על כך שנישאר ברצועת הביטחון בדרום לבנון ככל שיידרש כדי להגן על תושבי הצפון ועל כל אזרחי המדינה". ההודעה הזו, שלא התייחסה להמשך סיכול תשתיות טרור וכן טענה לחופש פעולה מלא - יצרה התמרמרות מצד דרגי השטח, שתיארו כי בפועל זה אינו המצב.
עוד כתבות בנושא
רצף ההודעות הללו ממחיש את המבוכה המדינית של ישראל מול התפנית האמריקנית, שאחד משיאיה הוא ההסכמה המקוממת שפורסמה אתמול, לדרישה האיראנית להקמת מנגנון שיפקח על "יישום הסיום של כל פעולה צבאית בלבנון", שבו חברות איראן, ארה"ב, קטאר, פקיסטן ולבנון - ללא ישראל.
הכי מעניין
במקביל, היום ייפתח בוושינגטון סבב דיונים בן שלושה ימים, בו יתקיימו שיחות באפיק מדיני ובאפיק צבאי, בנוגע להפסקת האש אליה הגיעו לבנון וישראל לפני שבועות ספורים תחת חסות מחלקת המדינה האמריקנית. במסגרת ההסכם הזה, הוחלט כי על חיזבאללה לסגת אל מצפון לליטני, כי כוחות צה"ל נשארים בדרום לבנון עד לקו הצהוב, וכי יתקיים ניסוי, פיילוט, במסגרתו שטחים בדרום לבנון מועברים לשליטת צבא לבנון. אם מדובר בשטח שצה"ל נמצא בו כעת, הוא ייסוג ממנו לטובת צבא לבנון. כל נוכחות של חיזבאללה מדרום לליטני, על פי ההסכם בין ישראל ללבנון, נחשבת להפרה של ההסכם - שמולה צה"ל יכול היה לפעול.
כעת, לאחר ההסכם בשוויץ בין ארה"ב לאיראן מעידים הכוחות בשטח כי ישראל נמנעת מלתקוף מחבלי חיזבאללה שנמצאים מדרום לליטני, רק אם הם מהווים איום ישיר על כוחות צה"ל. כלומר, בפועל - ישראל שלא רוצה לשבור את הכלים מול וושינגטון - פועלת על פי ההסכם בין ארה"ב לאיראן, מממנת חיזבאללה, ולא על פי ההסכם שנחתם בחסות אמריקנית, מול לבנון וממשלתו של ג'וזף עאון, שמעוניינת בסילוק חיזבאללה מהמרחב. ארגון הטרור שבכיריו, יש לציין, מדברים בגלוי בריאיונות טלוויזיוניים על כך שכיבוש הגליל מידי ישראל הוא יעד שמבחינתם עוד יתרחש.
עוד כתבות בנושא
בצד ההתקפלות הישראלית בפועל, הדיון מתחיל לזלוג אל עצם נוכחות ישראל בדרום לבנון. בעוד ישראל, בהתאם להסכם עם ממשלת לבנון, נערכה לשהות ארוכה ברצועת הביטחון כולל הקמה של מוצבים שם, איראן מעוניינת בנסיגה שלה מהשטח, ובעיקר בנטילת הכתר של מי שגרמה לכך שישראל תיאלץ לסגת.
אמש, נשאל נשיא ארצות הברית טראמפ בידי עיתונאי בחדר הסגלגל לגבי אמירתו של ראש הממשלה נתניהו כי הכוחות הישראלים יישארו בשטח, וכהגדרתו של העיתונאי - כיצד מתכוון טראמפ לוודא כי נתניהו לא "יחבל" בהסכם. טראמפ השיב כי זה ייפתר: "אני פותר בעיות מהר, כולל מול ביבי", טען הנשיא.



