שיחות ישראל-לבנון: השגריר לייטר תוקף בחריפות את ארה"ב

בפתח הסבב החמישי מול שגרירת לבנון, שגריר ישראל בוושינגטון הזהיר כי השיחות סוטות ממסלולן. לדבריו, היעד חייב להישאר פירוק חיזבאללה וסילוק איראן מלבנון

שגריר ישראל בארה"ב יחיאל לייטר | AFP

שגריר ישראל בארה"ב יחיאל לייטר | צילום: AFP

תוכן השמע עדיין בהכנה...

שגריר ישראל בוושינגטון, יחיאל לייטר, פתח את הסבב החמישי של השיחות בינו לבין שגרירת לבנון בביקורת חריגה וחריפה על הכיוון שאליו, לדבריו, נעות השיחות. לייטר הזהיר כי התהליך הדיפלומטי נמצא בסכנת ירידה מהפסים, וקרא להבהיר מחדש את מטרת המגעים: סילוק ההשפעה האיראנית מלבנון, פירוק חיזבאללה, והגעה לשלום וביטחון בין ישראל ללבנון.

"לפני ארבעה סבבים עלינו כולנו על אותה רכבת", אמר לייטר. "ישבנו באותו קרון ונסענו לאותו יעד, כאשר ארצות הברית משמשת כקטר המוביל. הרכבת הייתה בדרכה לכיוון ברור מאוד, שלום מלא בין המדינות: איראן החוצה והשפעתה הזדונית מחוץ ללבנון; פירוק חיזבאללה; שלום וביטחון ללבנון ולישראל".

לדבריו, "היום, הרכבת הזו בסכנת ירידה מהפסים. אני מקווה שנוכל להחזיר אותה למסלול". לייטר הדגיש כי הנחת היסוד של השיחות הייתה שאיראן צריכה להיות מחוץ ללבנון, וכי הדיון המרכזי צריך לעסוק בלבנון ובחיזבאללה — ולא בשאלה עד כמה איראן מסוגלת לרסן את ארגון הטרור.

הכי מעניין

השגריר יחיאל לייטר (מימין) עם שגרירת לבנון בוושינגטון. במרכז: מזכיר המדינה רוביו | AFP

השגריר יחיאל לייטר (מימין) עם שגרירת לבנון בוושינגטון. במרכז: מזכיר המדינה רוביו | צילום: AFP

"זה אינו תפקידה של איראן", אמר השגריר. "תפקידה הוא לצאת מלבנון. תפקידה של ממשלת לבנון הוא לממש את ריבונותה. ריבונות פירושה שאיראן לא תהיה עוד מעורבת בפעילות או בהשפעה זדונית בלבנון. אנחנו זקוקים לבהירות".

לייטר אמר כי ישראל מקווה שמזכר ההבנות יצליח, וכי היא תומכת בחזונו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להבטיח שלאיראן לא יהיו עוד יכולות גרעיניות, טילים בליסטיים או יכולת להזרים כספים לשלוחיה, כדי לאיים על שכנותיה ולבסס הגמוניה אזורית.

עם זאת, השגריר הסתייג מהמונח "מניעת חיכוך", שלדבריו אינו מתאים למצב הנוכחי. "ישראל אינה מצויה בעימות עם לבנון. לכן מניעת חיכוך אינה הסוגיה. כל שנדרש הוא תיאום עם לבנון. הסוגיה היחידה היא חיזבאללה. יש להביס את חיזבאללה ולהסירו מהמשוואה".

מחבלי ארגון הטרור חיזבאללה באחד מהתוואים התת-קרקעיים במתחם הבופור | דוצ

מחבלי ארגון הטרור חיזבאללה באחד מהתוואים התת-קרקעיים במתחם הבופור | צילום: דוצ

לדבריו, במקום התקדמות לעבר פירוק חיזבאללה, קיימת סכנה שהארגון דווקא קיבל חיזוק. "קיימת סכנה שחיזבאללה קיבל זריקת עידוד. אין ספק שהוא חש מחוזק ונועז יותר", אמר.

בהמשך דבריו הזכיר לייטר כי בתום הפגישה הקודמת פורסמה הצהרה משותפת בשם ארצות הברית, לבנון וישראל, ובה אושרו כמה עקרונות יסוד: עתיד היחסים בין ישראל ללבנון ייקבע בידי שתי הממשלות הריבוניות; התערבות חיצונית תידחה; חיזבאללה יפורק ולא יורשה להתבסס מחדש; ויש לגנות את התנהלותה הזדונית של איראן באזור.

עוד כתבות בנושא

על רקע זה הציג השגריר שורת שאלות נוקבות. "האם פירוק חיזבאללה עדיין מהווה את הבסיס לדיונים הללו? מבחינתנו הוא חייב להישאר כזה", אמר. "ניהלנו את ארבעת הסבבים הקודמים מתוך הנחה זו. האם היא עדיין תקפה?".

לייטר שאל גם אם הפסקת האש, שהותנתה בכך שחיזבאללה ייסוג צפונה, עדיין מחייבת. "איננו יכולים להרשות לעצמנו התחייבויות שמתפוגגות", אמר. הוא הוסיף כי ישראל תפעל נגד איומים מיידיים ומתפתחים על אזרחיה וחייליה.

לוחמי צה"ל בדרום לבנון | דו"צ

לוחמי צה"ל בדרום לבנון | צילום: דו"צ

במקביל לדבריו של לייטר, מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם דרש היום נסיגה מלאה של כוחות צה"ל מלבנון, בהתאם ללוח זמנים, כדי לאפשר את פריסת צבא לבנון בדרום המדינה בעקבות ההסכם בין ארצות הברית לאיראן שנועד לסיים את המלחמה במזרח התיכון.

"כעת יש לנו הפסקת אש. הנסיגה חייבת להתבצע לפי לוח זמנים. לישראל אין ברירה אלא לסגת באופן מלא מכל שטח לבנון, בלי להשאיר אפילו סנטימטר אחד", אמר קאסם בנאום טלוויזיוני. לדבריו, "ישראל נסוגה וצבא לבנון נפרס באופן בלעדי מדרום לנהר הליטני".

דבריו של קאסם מדגישים את פערי היסוד סביב השיחות: בעוד ישראל דורשת להשאיר את פירוק חיזבאללה במרכז הדיון, מנהיג הארגון מבקש להסיט את המוקד לנסיגת צה"ל ולפריסת צבא לבנון בדרום.

השגריר התייחס גם לאפשרות שאיראן תיהנה מזרימת כספים במסגרת מזכר ההבנות, ושאל כיצד ניתן לוודא שכספים אלה לא יגיעו לידי חיזבאללה. "אם איננו יכולים להבטיח זאת, אזי כל המילים שעליהן נסכים כאן לא ישנו דבר, משום שחיזבאללה פשוט ישקם את עצמו מחדש", אמר.

בסיום דבריו חזר לייטר לדימוי הרכבת ואמר: "לפני ארבעה סבבים עלינו כולנו על אותה רכבת. אני מקווה שהיום נצליח להחזיר אותה למסלול ולהגיע למתווה של שלום מלא עם שכנינו בצפון".

עוד כתבות בנושא

עוד כתבות בנושא

ח' בתמוז ה׳תשפ"ו23.06.2026 | 17:26

עודכן ב