היועמ"שית: מסכימה להעביר את הפיקוח על חקירת פרשת הפצ"רית לשופט עליון בדימוס

על פי הצעת המדינה, השופט בדימוס ילווה את חקירת המשטרה בפרשת הדלפת הסרטון והאירועים הקשורים לכך עד לתום החקירה, ולצורך זה יקבל לעיונו את כלל חומר החקירה

הפצ"רית המודחת יפעת תומר-ירושלמי והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה | פלאש 90 | אורן בן חקון, פלאש 90

הפצ"רית המודחת יפעת תומר-ירושלמי והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה | צילום: פלאש 90 | אורן בן חקון, פלאש 90

תוכן השמע עדיין בהכנה...

פרקליטות המדינה הגישה לבג"ץ הודעה בנוגע לכשלון המגעים לפשרה בסוגיית הפיקוח על חקירת פרשת הדלפת הסרטון  וטיוח הבדיקה. ההדועה כוללת הצעה, שניתנה על דעת פרקליט המדינה והמשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-מינהלי), לפיה שופט בדימוס של בית המשפט העליון עליו יחליט בית המשפט, ימונה ללוות החקירה הפלילית בפרשת הדלפת הסרטון מבסיס "שדה תימן" והאירועים הקשורים לכך, ככל שהדבר נוגע לבחינת התנהלות אנשי פרקליטות המדינה והייעוץ המשפטי לממשלה. 

בםרקליטות מציינים כי הצעה ניתנה בעקבות ההערות שהשמיעו שופטי העליון בדיון ביום שלישי, "ומתוך מחויבות לאמון הציבור, תוך שמירת עקרון היסוד הדמוקרטי לפיו דרג פוליטי לא יהיה מעורב בחקירה פלילית".  

עוד כתבות בנושא

על פי הצעת המדינה, השופט בדימוס ילווה את חקירת המשטרה בפרשת הדלפת הסרטון והאירועים הקשורים לכך עד לתום החקירה, ולצורך זה יקבל לעיונו את כלל חומר החקירה.

הכי מעניין

בהתאם למתווה המוצע, צוות החקירה המשטרתי יוכל לפנות להתייעצות עם השופט המלווה על פי שיקול דעתו המקצועי, מבלי לעדכן בכך כל גורם אחר, וכן השופט המלווה יוכל לפנות למשטרה באופן ישיר, וללא עדכון כל גורם אחר, בהתאם לשיקול דעתו לצורך מילוי תפקידו.

לשופט המלווה, ולו בלבד, יעמדו כלל הסמכויות הנדרשות, לרבות הסמכות להורות על השלמות חקירה, ככל שידרשו בעניינם של גורמים כלשהם מפרקליטות המדינה או ממערך הייעוץ המשפטי לממשלה במשרד המשפטים.

מוקדם יותר הודיע שר המשפטים יריב לוין לבג"ץ כי הוא עומד על כך שהשופט בדימוס אשר קולה, נציב תלונות הציבור על שופטים, יהיה שותף לפיקוח על חקירת פרשת ההדלפה והטיוח ('פצר-גייט'). בהודעה, אותה הגישו באי כוחו של לוין, עורכי הדין ציון אמיר וינון סרטל, הם מדווחים שהמגעים לפשרה כשלו, לאחר שההצעה אותה העבירו לא התקבלה על ידי הפרקליטות, ועל כן לדבריהם על בית המשפט לדחות את העתירה נגד מינוי השופט קולה לפקח על החקירה.

עוד כתבות בנושא

"על אף שהפעלת הסמכות של שר המשפטים הופעלה כדין, והסכמת כב' השופט בדימוס אשר קולה ניתנה כדין, הסכים שר המשפטים כהצעת בית המשפט הנכבד, ומתוך ראיית הצורך בהגעה להסדר מוסכם לדון באפשרות למציאת פשרה בנושאים שעלו לדיון בעתירה", נאמר בהודעה. עורכי הדין אף ציינו כי הצעת השר לוין היתה למנות עובד מדינה נוסף, אשר ייבחר על ידי בית המשפט וימונה על ידי השר כחוק, שיפעל לצידו של השופט בדימוס קולה, באופן, ששניהם יקבלו את כל סמכויותיה של היועצת המשפטית לממשלה בנוגע לפרשה במשותף. במסגרת הצעה זו, הנציב קולה ישמש בתפקידו במקביל למשימה זו, בהתאם לתקדים בעניינו של השופט בדימוס אליעזר ריבלין, שכיהן כנציב תלונות הציבור על שופטים במקביל לתפקידו כיו"ר ועדה ציבורית שמונתה על ידי שרת המשפטים דאז ציפי לבני, כפי שהוצג במסמכים שהוגשו לבית המשפט בדיון.

"יובהר, כי מינויו של כב' השופט בדימוס ריבלין נעשה בשעתו בעודו מכהן כיו"ר ועדת הבדיקה הציבורית. המינוי אושר על ידי הוועדה לבחירת שופטים בה היו חברים באותה עת, בין היתר, הנשיאה דאז נאור זייל, הנשיא בדימוס גרוניס ושופטת בית המשפט העליון בדימוס עדנה ארבל, שרת המשפטים דאז ציפי לבני ושר המשפטים לשעבר גדעון סער. כעולה מפרוטוקול הישיבה, אף אחד מהם לא ראה קושי חוקי כלשהו במצב זה. בעוד הם כן עמדו על הקושי בכך שהשופט ריבלין ילמד במקביל באוניברסיטה, ואף קבעו כי כניסתו לתפקיד תעשה לאחר שיסיים את עבודתו שם. כמו כן, חזקה על השופט ריבלין, שלא היה מקבל על עצמו לכהן בתפקיד הנציב ובתפקיד יו"ר הוועדה הציבורית במקביל במשך תקופה ארוכה מאוד, לו היה סבור שיש בכך קושי חוקי. עוד יוסף, כי בנציבות תלונות הציבור על השופטים פועל הסדר לפיו כב' השופט בדימוס חמדני מחליף כדבר שבשגרה את הנציב במקרה של מניעות של הנציב מלעסוק בעניין תלונה או בעניינו של שופט מסוים, וכן כי הוראות סעיף 12(ב) לחוק נציב תלונות הציבור על שופטים, מאפשרות לנציב להסתייע בביצוע תפקידיו באנשים שאינם עובדי משרדך, וכך יוכל הנציב לעשות לפי שיקול דעתך, לרבות בכל הקשור בהליכים בפני ערכאות שיפוטיות", נאמר עוד בהודעה.

עורכי הדין אמיר וסרטל הוסיפו עוד כי "בית המשפט הנכבד הדגיש כי הציבור משווע לשלום ולהסכמות. אין חולק על כך, ואין גם חולק כי הציבור משווע לכך שהאמת תתברר במלואה. הצעת הפשרה כפי שפורטה לעיל מבטיחה את שני הדברים גם יחד. למגינת הלב הצעה זו לא זכתה להסכמת הצדדים האחרים להליך. אין אלא להצטער על הדרך בה הולכים מערכי הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה, אשר עושים כל אשר לאל ידו על מנת להותיר בידם את מוסרות החקירה, ולמנוע חקירה מלאה של הפרשה, באופן שיזכה לאמון הציבור".

עוד כתבות בנושא

עורכי הדין אמיר וסרטל הוסיפו והעלו בהודעתם את החשש שפרקליט המדינה והכפופים לו לא משכו את ידם מעיסוק בפרשה, בניגוד לעמדה שהוצגה מטעמם בבית המשפט. "לאחר הדיון שהתקיים אמש, התברר, מפרסומים עיתונאיים שלא הוכחשך, כי ראש אח"ם המתין במהלך הדיון בבית המשפט בסמיכות מקום מתוך נכונות לבוא בפני בית המשפט במעמד צד אחד ולעדכן את בית המשפט במצב החקירה. כזכור, בקשה זו הוצגה פעם אחר פעם, למרות דחייתה על ידי בית המשפט הנכבד, על ידי ב"כ משיבות 3 ו-4 (עו"ד רן רוזנברג שייצג בדיון את הפרקליטות ואת היועצת המשפטית לממשלה- ש"פ) והיא מעוררת חשד ממשי, כי למרות ניגוד העניינים שאין חולק עליך עוד, ממשיכים נציגיה של המשיבה 3 להיות בקשר עם גורמי החקירה בנוגע לפרשה".

"לנוכח האמור ובנסיבות שנוצרו אך מובן הוא, כי החלטתו של שר המשפטים למנות את כבי השופט בדימוס אשר קולה לליווי החקירה שאין שיעור לחשיבותה, ניתנה בסמכות ואיך ראויה ממנה. כל תוצאה אחרת משמעותה 'טיוח' האמת ואבדן אמון הציבור במערכות אכיפת החוק בישראל ללא תקנה. על כן, מתבקש בית המשפט הנכבד לדחות את העתירה בדחיפות ולאפשר בכך את קידום החקירה כמתחייב", חתמו עורכי הדין את הודעתם.