ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, אמר היום (רביעי) כי הפיקוח באתרי הגרעין באיראן צפוי להתקיים, גם אם עדיין לא ברור מתי בדיוק. דבריו מגיעים על רקע ההסכם בין איראן לארצות הברית לסיום המלחמה במזרח התיכון, ובצל המחלוקות סביב תוכנית הגרעין האיראנית, הסנקציות ומצרי הורמוז.
"אם זה יקרה היום, מחרתיים, בעוד שבוע או בעוד עשרה ימים — זה חשוב אבל לא מהותי. זה הולך לקרות", אמר גרוסי לכתבים במהלך ביקור ביפן. דבריו מסמנים ניסיון של סבא"א לשדר ודאות באשר לחזרת הפיקוח, בזמן שההסכם בין וושינגטון לטהרן נכנס לשלב המבחן המדיני והמעשי.
במקביל, ראש צוות המשא ומתן האיראני, מוחמד באקר קאליבאף, הציג את ההסכם עם ארצות הברית כהישג איראני וככישלון אמריקני. בנאום שנשא בוועידה בבירת אזרבייג'ן, באקו, וששודר בטלוויזיה האיראנית, אמר קאליבאף כי ההסכם בין איראן לארצות הברית לסיום המלחמה במזרח התיכון הוא "הצהרת התבוסה של אמריקה".
הכי מעניין

יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באגר קאליבאף, מימין, לוחץ את ידו של מפקד צבא פקיסטן, פילדמרשל, גנרל אסים מוניר, במהלך פגישתם בטהרן | צילום: AP
לדבריו, "הבנות איסלאמאבאד לא היו תוצאה של לחץ וכפייה, אלא תוצאה של ההתנגדות והסמכות של העם האיראני האמיץ". קאליבאף התייחס לנוסח שגובש בתיווך פקיסטן, והוסיף: "לכן מזכר ההבנות של איסלאמאבאד הפך להצהרת התבוסה של אמריקה".
קאליבאף, המשמש גם יו"ר הפרלמנט האיראני, אמר כי ביטחון במזרח התיכון צריך להיות מובטח בידי מדינות האזור. לדבריו, איראן רואה בנסיגת כוחות צבאיים זרים מהאזור "יעד אסטרטגי", משום שכוחות כאלה "לא רק שאינם יוצרים ביטחון בר־קיימא, אלא הם גם מקור לאי־יציבות".
הדברים נאמרו בזמן ששר החוץ האמריקני מרקו רוביו פתח בסבב ביקורים במדינות המפרץ שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהתקיפות האיראניות במהלך המלחמה. רוביו נפגש היום באבו דאבי עם נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, לאחר שהגיע לבירת האמירויות בלילה שבין שלישי לרביעי. בהמשך הוא צפוי לבקר בכווית ובבחריין, שם ישתתף ביום חמישי בכינוס של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ.

מזכיר המדינה האמריקני, מרקו רוביו | צילום: AFP
הביקור נתפס כמחווה של סולידריות עם שלוש המדינות, שספגו אלפי כטב"מים וטילים איראניים במהלך המלחמה. לפי הדיווח, איחוד האמירויות הייתה היעד ליותר מ־2,800 טילים וכטב"מים — יותר מכל מדינה אחרת באזור. גם כווית ובחריין נפגעו קשה ביחס לגודלן.
רוביו אמר כי בכוונתו לדון עם מנהיגי המפרץ במזכר ההבנות בין ארצות הברית לאיראן. לפי הדיווח, המזכר אינו עוסק בתוכנית הטילים של איראן ובשלוחיה האזוריים — שתי סוגיות שהדאיגו את מדינות המפרץ במשך שנים.
סוגיה נוספת שעלתה היא מצרי הורמוז. רוביו התעקש כי אף מדינה אינה רשאית להטיל אגרות מעבר במצר, לאחר שעומאן ואיראן, הגובלות בנתיב המים, אמרו כי הן שוקלות לגבות "עלויות" על מעבר בנתיב המרכזי ליצוא הנפט והגז מהמפרץ. "זה נתיב מים בינלאומי. אף מדינה אינה רשאית לגבות אגרות או תשלומים על נתיב מים בינלאומי. זה החוק הבינלאומי הקיים", אמר רוביו עם הגעתו לאבו דאבי.
זהו הביקור הראשון של בכיר אמריקני במזרח התיכון מאז שנחתם ההסכם בשבוע שעבר. ארצות הברית מנסה להרגיע את בעלות בריתה העשירות במפרץ לגבי ההסכם, שלפי מומחים לא עמד במלוא ציפיותיהן.
קאליבאף מצדו ניסה לשדר מסר מפויס למדינות המפרץ שנפגעו מהתקיפות האיראניות. "אנחנו רואים את עתיד האזור לא בעימות אלא באינטראקציה, ולא בחיסול אלא בדו־קיום", אמר. הוא הדגיש שוב כי השלום בלבנון הוא נדבך בסיסי בדרך להסכם סופי עם וושינגטון: "עבורנו, הפסקת האש בלבנון הייתה ועודנה חשובה כמו הפסקת האש באיראן, וסיום המלחמה בלבנון היה חשוב כמו סיום המלחמה באיראן".
עוד כתבות בנושא
עוד כתבות בנושא
עוד כתבות בנושא



