ישראל ולבנון דנות במיזם פיילוט בתמיכת ארצות הברית, שבמסגרתו כוחות צה"ל יעבירו שליטה בחלק מהשטח בדרום לבנון לידי צבא לבנון. כך אמרו שלושה גורמים ישראליים לסוכנות הידיעות רויטרס. לפי הגורמים, החיילים הלבנונים שישתתפו במהלך יעברו הכשרה ובדיקה אמריקנית, כדי לוודא שאינם קשורים לחיזבאללה, בעוד ישראל תשמור על נוכחות צבאית באזור החיץ.
הדיון בפיילוט מתקיים על רקע סבב שיחות חדש בין ישראל ללבנון, שהחל אתמול (שלישי) בוושינגטון. מדובר בסבב חמישי של מגעים בין הצדדים, לאחר שארבעה סבבים שהתקיימו מאז אפריל לא הצליחו להביא להפסקת אש יציבה ומתמשכת.

צבא לבנון | צילום: AFP
לבנון מתעקשת כי משא ומתן ישיר עם ישראל הוא הדרך היחידה להביא לסיום המלחמה, שנמשכת מאז 2 במרץ. מזכר ההבנות בין וושינגטון לטהרן כלל תנאי של עצירה של הלחימה בכל החזיתות, כולל בלבנון, והביא להפוגה הארוכה ביותר בלחימה עד כה. אלא שבביירות יש מי שרואים בכך פגיעה במעמדה של המדינה הלבנונית, לאחר שנשיא לבנון ג'וזף עאון ובכירים נוספים הזהירו שוב ושוב כי טהרן אינה יכולה לנהל משא ומתן בשם לבנון.
הכי מעניין

נשיא לבנון ג'וזף עאון | צילום: AFP
"היום ובימים הקרובים אנחנו יוצאים לסבב חדש של שיחות, שאנו מקווים שיהיה מכריע בהשגת מה שאנו רוצים לטובת ארצנו ועמנו", כתב עאון ברשת X. גורם במחלקת המדינה האמריקנית אמר כי השיחות כוללות נציגים צבאיים ופוליטיים משתי המדינות, ונועדו "לקדם הסכם שלום וביטחון מקיף בין שתי המדינות". לדבריו, "המטרה המשותפת שלנו היא לסיים את מעגל האלימות לתמיד. אנחנו מאפשרים לישראל ולבנון לנהל משא ומתן כשתי מדינות ריבוניות ולמצוא דרך לשלום ולביטחון".
לפי גורם לבנוני ושני גורמים זרים העוסקים בתיק הלבנוני, ההסכם בין ארצות הברית לאיראן החליש את עמדת המדינה הלבנונית והעמיד בספק את התועלת שבשיחות הישירות עם ישראל. הגורם הלבנוני העריך בזהירות כי לא בטוח שתושג התקדמות ממשית בשיחות, שאמורות להימשך שלושה ימים. "עדיין קיימת בעיית אמון בסיסית בינינו לבין הישראלים בשיחות האלה. אנחנו לא יכולים למלא את הדרישות שלהם, והם דוחים את כל הדרישות שלנו", אמר.

סבב המו"מ החמישי בין ישראל ללבנון בוושינגטון, אתמול | צילום: מייקל קרס, שגרירות ישראל
אחד היעדים המרכזיים של לבנון בשיחות הוא קבלת לוח זמנים לנסיגה ישראלית מדרום לבנון. לדברי הגורם הלבנוני, ביירות תדרוש מישראל להציג השבוע לוח זמנים "סביר" לנסיגה, שאותו הגדיר כ"הסיכוי היחיד שלנו לייצר תנופה בשיחות האלה, ובמשיכת החבל מול איראן". עאון אמר כי לבנון "לא תקבל פחות מסיום מלא של הכיבוש הישראלי בדרום לבנון, ובמקביל את קריסת כל החסות הזרה" — רמז ברור להשפעת טהרן.
ישראל, מנגד, מגדירה את מטרת השיחות כפירוק חיזבאללה והגעה להסכם שלום אמיתי עם לבנון. דובר ממשלת ישראל, דוד מנצר, אמר בתדרוך ערב פתיחת הסבב כי המכשול היחיד בפני הסכם עם לבנון הוא חיזבאללה, "ולכן אנחנו מאמינים שצריך לפרק אותו מנשקו ולפרק אותו".

מחבלי ארגון הטרור חיזבאללה באחד מהתוואים התת-קרקעיים במתחם הבופור | צילום: דוצ
ממשלת לבנון פועלת מאז 2025 בזהירות לפירוק חיזבאללה מנשקו, בלי להיכנס לעימות ישיר עם הארגון, מחשש שהדבר יצית עימות פנימי. חיזבאללה עצמו דוחה פירוק מלא מנשקו וקורא לממשלה לסגת מהשיחות הישירות עם ישראל. לפי רויטרס, הארגון מעריך שאיראן תדרוש נסיגה ישראלית במסגרת שיחותיה עם ארצות הברית על הסכם סופי, וטוען כי על ממשלת לבנון להסתמך על הערוץ הזה במקום על המגעים הישירים עם ישראל.
עוד כתבות בנושא
עוד כתבות בנושא
עוד כתבות בנושא



