אחרי המתקפה הלילית: עלייה של 500% בפניות לסיוע נפשי

אפרת שפרוט, מנכ"לית עמותת נט״ל: ״אנחנו מקבלים בקווי הסיוע שיחות מכל רחבי הארץ, בעיקר שיחות של חרדה ולחץ. מספר אזרחים במהלך התקף חרדה נזקקו לסיוע רפואי".

כוחות הביטחון בתל אביב משוחחים עם נפגעי חרדה אחרי המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר. | AFP

כוחות הביטחון בתל אביב משוחחים עם נפגעי חרדה אחרי המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר. | צילום: AFP

תוכן השמע עדיין בהכנה...

מאז תחילת המתקפה על איראן נרשמה עלייה של 500% בפניות לסיוע נפשי לקו הסיוע של עמותת נט"ל, המעניקה סיוע נפשי לנפגעי טראומה מטרור ומלחמה.

רן יחזקאל

צילום: רן יחזקאל

אפרת שפרוט, מנכ"לית עמותת נט״ל: ״אנחנו מקבלים בקווי הסיוע שיחות מכל רחבי הארץ, בעיקר שיחות של חרדה ולחץ. מספר אזרחים במהלך התקף חרדה נזקקו לסיוע רפואי.

"האנשים שהתקשרו דיווחו על התקפי חרדה, בדידות, פחד שאין מרחב מוגן, בקשה לליווי תוך כדי שהם נכנסים לממ״ד, והמצב מציף גם חרדות מהעבר״.

הכי מעניין

עמותת נט״ל תגברה את קו הסיוע. באם אתם מרגישים לחץ או חרדה חייגו 3362*. קו הסיוע של נט"ל זמין 24/7. .

בער״ן מדווחים כי עם תחילת מבצע ״עם כלביא״ באיראן בשעה 3:00 לפנות בוקר ועד השעה 10:00 - נרשמה עלייה של 145% בפניות הטלפוניות והמקוונות למוקדי ער״ן, בהשוואה ללילות קודמים. כמעט כלל הפניות עסקו בנושאי חרדה ומועקה נפשית בעקבות ההסלמה הביטחונית.

ד״ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער״ן, מציינת בעקבות המצב הביטחוני: ״מרבית השיחות אשר התקבלו משעות הלילה התאפיינו בעיקר בחרדה, לחץ ודאגה, דריכות ומתח ותחושת סכנה.
חשוב להבין שמדובר בתגובות נורמליות למצב לא נורמלי. כל אחד מאתנו מגיב בדרכו. מומלץ לקבל את הרגשות שלנו באשר הם ולא לנסות להילחם בהם או לבקר את עצמנו.

"המתנה פאסיבית מגבירה חרדה, לכן חשוב להיות פעילים גם כשאנחנו בבתים. בדיוק כפי שאנחנו מצטיידים בתיק חירום למרחב המוגן, עלינו לצייד את המרחב הנפשי שלנו בסל אסטרטגיות וגורמים תומכים שהוכיחו עצמם עבורנו בעבר. חשיבה חיובית מאוזנת, פעילות גופנית ותמיכה חברתית הם גורמים משמעותיים בצידה שלנו לימים הקרובים. יש להימנע מהישאבות לצפייה בלתי מבוקרת בחדשות וברשתות החברתיות אשר מעצימה חרדה. בנוסף, במקרים רבים שיחה על החשש מביאה להקלה גדולה. נהיה ערניים גם לסובבים ונציע תמיכה".

עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילת חיים 24/7 לכל אדם, בכל גיל ובכל סוג של מצוקה. הסיוע מוענק באנונימיות ובאופן מיידי.
לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן eran.org.il

ניתן לפנות בצ'אט בווטסאפ שמספרו 052-8451201.

אילוסטרציה. | שאטרסטוק

אילוסטרציה. | צילום: שאטרסטוק

בנוסף, משרד החינוך פתח את מוקד הסיוע הרגשי לטובת כלל הציבור, בדגש על ציבור התלמידים, ההורים ואנשי החינוך. את המוקד מאיישים מומחים למצבי משבר וחירום מהשירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך. המוקד יפעל לאורך כל שעות היממה הקרובה.

הציבור מוזמן לפנות למוקד הסיוע הרגשי של משרד החינוך באמצעות הטלפון 6312*
או באמצעות כתובת הדוא"ל: sherut@education.gov.il

גם מוקד 118 של משרד הרווחה תוגבר במוקדנים ועובדים סוציאלייםו ערוך לתת מענה לאוכלוסיות רווחה אשר זקוקות לסיוע 24/7.

כבר במהלך הלילה פעלו הצוותים המקצועיים של המשרד לוודא שכל דיירי מסגרות הרווחה נמצאים בסמיכות למרחבים מוגנים אשר מאפשרים שהייה לטווח זמן ארוך, זאת בתיאום עם רשויות החירום וההצלה.

בהערכת המצב שהתקיימה הבוקר הנחה השר מרגי את דרגי המקצוע להקצות את המשאבים הדרושים למחוזות המשרד ולשירותי הרווחה על מנת לעבות את כוח האדם הדרוש בזמן חירום במסגרות הרווחה ברחבי הארץ, לפנות בעת הצורך באופן בטוח ומונגש אוכלוסיות פגיעות מהקהילה כגון אזרחים ותיקים ואנשים עם מוגבלות, וקליטתם במסגרות רווחה אשר ערוכות לכך.

השר יעקב מרגי: "המשרד צבר ניסיון רב בעבודה במצבי חירום וכל גורמי המקצוע מודעים לתפקידם בעתות אלו. דאגנו לכך שכל המשאבים הדרושים לצורך חיזוק מערכות הרווחה יהיו זמינים באופן מיידי כפי שפעלנו במהלך מלחמת חרבות ברזל. לא נשאיר אף אחד מאחור. אני קורא גם לציבור לגלות עירנות כלפי אוכלוסיות פגיעות ולדווח לנו במידת הצורך".

מנכ"ל המשרד ינון אהרוני סקר את ההיערכות המיוחדת בכל אחד ממחוזות המשרד והנחה את דרגי המקצוע לקבל החלטות בעת חירום לפי שיקול דעתם במקרים שבהם יהיה שיבוש של מערכות הקשר. במהלך סוף השבוע ישהו גורמי רווחה מטעם המשרד בחמ"לים המקומיים שנפתחו ברחבי הארץ על מנת לתאם בין שירותי הרווחה לרשויות ההצלה והחירום ולתת מענה מיידי לאוכלוסיות רווחה.

מוקד 118 של משרד הרווחה פועל 24/7 בתגבור של עובדים סוציאליים וניתן לפנות אליו גם בהודעת טקסט כתובה למספר 050-2270118

י"ז בסיון ה׳תשפ"ה13.06.2025 | 08:06

עודכן ב