לוין ושיקלי לבג"ץ: קבלת העתירה נגד הדחת היועמ"שית – שינוי שיטת הממשל

בתצהיר התשובה ציינו השרים לוין ושיקלי כי טענות העותרים בעקבותיהם הוצאו הצו על תנאי וצו הביניים מנוגדות לחוק הקובע מפורשות כי הממשלה רשאית לקבוע את הדרכים והתנאים למינויו של היועמ"ש וממילא גם לפטר אותו

תוכן השמע עדיין בהכנה...

היועמ"ש גלי בהרב-מיארה והשר יריב לוין | חיים גולדברג ויונתן זינדל - פלאש 90.

היועמ"ש גלי בהרב-מיארה והשר יריב לוין | צילום: חיים גולדברג ויונתן זינדל - פלאש 90.

מזכירות הממשלה הגישה בשמה של הממשלה תצהיר תגובה, חתום על ידי השרים יריב לוין ועמיחי שיקלי, ללא ייצוג משפטי, לצו על תנאי בעתירות נגד ההחלטה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה.

עוד כתבות בנושא

בתצהיר טוענים השרים לוין ושיקלי כי העתירות והצו על תנאי שהוצא בעקבותיהן והממשלה מתנגדת לו, מטרתם לכפות על הממשלה, בניגוד לחוק מפורש ולעקרונות הדמוקרטיה, יועצת משפטית "לממשלה" אשר פועלת בשיטתיות נגד הממשלה הנבחרת שלה היא אמורה לסייע. "עניינם בכפיית שיתוק משפטי על מדינת ישראל ועל אזרחיה בעידן של אתגרים מורכבים ביותר. עניינם בטענות שקריות שאין אדם במדינה שיכול להאמין בהן, כולל העותרים עצמם, כאילו יש ספק אם מתקיימים בין עו"ד בהרב מיארה לבין ממשלת ישראל 'חילוקי דעות מהותיים וממושכים שמונעים שיתוף פעולה יעיל'. עניינם בדרישה לקבוע תקדים עולמי ללא כל חקיקה מסמיכה, לפיו היועצת המשפטית לממשלה תהפוך לחסינה מפני פיטורים, אף כאשר היא פועלת בניגוד לעמדת הממשלה באופן שיטתי ומסכלת שוב ושוב את סמכות הממשלה כרשות המבצעת של המדינה ואת רצון הבוחר שנציגיו בכנסת מינו את הממשלה".

השר עמיחי שיקלי. | חיים גולדברג, פלאש 90

השר עמיחי שיקלי. | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

לוין ושיקלי הוסיפו וטענו בתצהיר כי טענות העותרים שבעניינן הוצאו הצו על תנאי וצו הביניים מנוגדות מפורשות לחוק הקובע מפורשות כי הממשלה רשאית לקבוע את הדרכים והתנאים למינויו של היועץ המשפטי לממשלה, ולחוק הפרשנות המבהיר כי "הסמכה לעשות מינוי - משמעה גם הסמכה להתלות את תקפו, לבטלו, לפטר את מי שנתמנה או להשעותו מתפקידו".

הכי מעניין

לטענתם, יש לבטל את הצווים, הן צו הביניים האוסר על הפיטורין והן הצו על תנאי שהוצא בעתירות, מאחר שהם "מנוגדים חזיתית לרעיון הדמוקרטי שלפיו זכותו של הציבור בזמן נתון לבחור בכנסת שתמנה ממשלה שתוכל לסטות מבחירותיו של הדור הקודם. משמעם הוא ביטול ריבונות העם והכפפתו לשלטון של מערכת המשפט שתפרש את הכרעת הדורות הקודמים במשחק במעמד צד אחד".

עוד כתבות בנושא

"צווים אלה מנוגדים לתקנת המדינה והציבור ואוסרים על הממשלה לתקן טעויות עבר ככל שהחלטת עבר נמצאה כושלת במבחן השנים. זאת, כדוגמת מסקנות ועדת שמגר, שלממשלה יש הערכה רבה לחבריה, אך שיטת מינוי והפסקת כהונה של היועץ המשפטי לממשלה שעליה המליצה הובילה לכישלון המהדהד שחוותה המדינה ביחסי הממשלה והיועצת המשפטית לממשלה בהרב מיארה בניגוד מוחלט למטרות שהציבה לעצמה הוועדה עצמה. צו הביניים (כמו גם צו מוחלט אם יינתן) גם איננו מעשי מפני שבעוד שהוא מתיימר להמשיך תפקוד משפטי תקין של הממשלה, הרי שבהיעדר אמון, ולו קלוש, בין הממשלה לבין עו"ד בהרב מיארה, הוא רק גוזר על הממשלה ועל הציבור שיתוק משפטי כאשר הרשות המבצעת נעדרת תהליכי ייעוץ משפטי אמיתיים וגוזר על בית המשפט עצמו קיום הליכים משפטיים בהיעדר ייצוג אמיתי לממשלה, כדוגמת ההליך הנוכחי. הוצאת צווים אלה בניגוד לחוק, בניגוד לדמוקרטיה, בניגוד לאינטרס הציבור ובניגוד לזכותה של הממשלה ובוחריה להליך הוגן רק מלמדת על עומק השבר בו שרויה מערכת המשפט ועל הצורך הדוחק בתיקון יסודי ועמוק של מערכת המשפט. אשר על כן מתבקש בית המשפט לדחות את העתירות ולבטל כל צו שהוצא במסגרתן", הוסיפו לוין ושיקלי.

שופטי בית המשפט העליון | הדס פרוש, פלאש 90

שופטי בית המשפט העליון | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בתגובתם הוסיפו השרים ותקפו את העובדה שפרקליטות המדינה מייצגת בעתירות אלו את עמדת היועצת המשפטית לממשלה, ואילו הם נאלצים לייצג את עצמם באופן עצמאי, "עו"ד בהרב-מיארה, תוך ניגוד עניינים מובהק שהיא מתעלמת מקיומו ושהוא חמור לאין שיעור מניגוד עניינים אחר שהיא העלימה עין ממנו - בפרשת הפצ"רית - עד לפסק הדין של בית המשפט שהעמידה במקומה, מכפיפה את משאבי המדינה לצרכיה האישיים ועושה שימוש בפרקליטות המדינה על מנת לייצג את עניינה האישי, תוך שהממשלה נדרשת לחפש לעצמה עורך דין חיצוני שייצג אותה. מדובר באבסורד מוחלט ובעולם הפוך. השירות המשפטי הציבורי אינו ולא יכול להיות קניינה הפרטי של בהרב-מיארה. הוא הוקם ונועד כמשימה מרכזית לייצג את הממשלה, ולא כדי לפעול כנגדה באופן שיטתי ולשרת את ענייניה הפרטיים של היועצת המשפטית לממשלה. מדובר לא רק בהוכחה נוספת לאופן הפסול שבו נוהגת היועצת במילוי תפקידה, אלא גם בסטנדרט כפול זועק לשמיים שכל מי שנותר בו קורטוב של יושרה אמור להתקומם נגדו".

לקראת סיום תצהיר התשובה ציינו לוין ושיקלי כי קבלת העתירה משמעה למעשה שינוי שיטת הממשל בישראל. לדבריהם, אין אף מדינה דמוקרטית בעולם שבה ישנו מוסד דומה ליועץ משפטי לממשלה בישראל, הנעדר לגיטימציה דמוקרטית (אינו גורם נבחר) ומנגד נהנה מעצמאות מוחלטת וטוען לסמכות לבלום את הממשלה. "אל לו לבית המשפט לסייע בידי העותרים ובהרב מיארה שמבקשים לקבוע כאן שיטת משטר אנטי דמוקרטית מקורית זאת. דמוקרטיה היא שיטת ממשל בעלת חסרונות רבים, אולם שיטות אנטי דמוקרטיות גרועות ממנה. אסור לנו לזנוח את שלטון החוק ואת שיטת הממשל הדמוקרטית ולהביא ליצירת שיטת ממשל חדשה במפורש או במשתמע- באמצעות יצירת פרוצדורה שכופה על הממשלה את המשך השיתוק עם בהרב מיארה".

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה והשר יריב לוין | אורן בן חקון / פלאש 90

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה והשר יריב לוין | צילום: אורן בן חקון / פלאש 90

"יצירת איסור על הממשלה לשנות את החלטת הממשלה שמסדירה את ההליך, הוא שינוי כללי משחק תוך כדי משחקי בעל השלכות חמורות עשרות מונים מאשר שינוי ההליך לסיום כהונת היועצת במקום בו מתקיימת עילת ההדחה, תוך הסרת החשש למחטף", הוסיפו השרים ותקפו, "בקרב מי שמתנגדים לממשלה ובכללם העותרים יש המתקשים להשלים עם תוצאות הבחירות, ביניהם יש כאלה שסבורים כי 'הדמוקרטיה מתה בפסיעות קטנות' ולכן הם מציעים פעם אחר פעם לגלגל את הדמוקרטיה מראש ההר ולשבור את מפרקתה תוך יצירת סטנדרט משפטי גמיש שחל רק על ממשלות ימין. מהלך אנטי דמוקרטי שמנוגד לחוק ואין לקבל זאת".

לנוכח כל הטעמים הללו ציינו לוין ושיקלי כי הם מבקשים לבטל את הצווים שהוצאו נגד הממשלה ולדחות את כל העתירות שהוגשו נגד פיטוריה של היועמ"שית.

עוד כתבות בנושא