הסכם הפסקת האש הזמני והשביר בין ארצות הברית לאיראן, שנחתם רק לפני פחות משבועיים במטרה לסיים את המלחמה שנפתחה בסוף פברואר, עומד בפני קריסה מוחלטת. הלילה (מוצאי שבת) שיגרו משמרות המהפכה של איראן מטחי טילים וכטב"מים לעבר מתקנים צבאיים של ארצות הברית בכווית ובבחריין. התקיפה האיראנית הגיעה שעות ספורות לאחר שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שיגר איום חסר תקדים ברשת החברתית שלו והזהיר כי איראן "תחדל מלהתקיים" אם וושינגטון תיאלץ לחדש את המלחמה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ | צילום: AFP
במסגרת התקיפה הבוקר, הודיעו משמרות המהפכה כי השמידו שמונה מתקנים צבאיים אמריקניים חשובים בבסיס "עלי אל-סאלם" בכווית ובבסיס הצי של הצי החמישי בנמל סלמאן שבבחריין. צבא כווית דיווח כי מערכות ההגנה האווירית שלו יירטו טילים וכטב"מים עוינים, בעוד שבבחריין הופעלו אזעקות. גורם רשמי אמריקני אישר את דבר התקיפות וציין כי נכון לעכשיו לא דיווחו על נפגעים אמריקנים או על נזק משמעותי לבסיסים. מנגד, במשמרות המהפכה הצהירו כי התקיפות יובילו לעצירה מוחלטת של כל התהליכים הדיפלומטיים והזהירו כי הבסיסים האמריקניים באזור "יחוו גיהנום בימים הקרובים".

הציוץ של טראמפ | צילום: צילום מסך מרשת טרות'
הסלמה קטלנית במצר הורמוז
ההסלמה הנוכחית החלה בסוף השבוע, בעקבות סדרת תקריות קטלניות במצר הורמוז – נתיב שיט האנרגיה החשוב בעולם. בשבת ביצע צבא ארצות הברית, בהנחיית טראמפ, גל תקיפות אוויריות נגד עשרה יעדים צבאיים באיראן. לפי פיקוד המרכז האמריקני (CENTCOM), התקיפות כוונו נגד תשתיות מעקב, מערכות קשר, אתרי הגנה אווירית, מחסני כטב"מים ויכולות מיקוש.
הכי מעניין
התקיפה האמריקנית הגיעה בתגובה לפגיעה של כטב"ם איראני במכלית הנפט "קיקו" (Kiku), הנושאת דגל פנמה ומובילה כ-2 מיליון חביות נפט גולמי עבור חברת האנרגיה הממשלתית של קטאר – המדינה המשמשת כמתווכת מרכזית בין הצדדים. יממה קודם לכן, ביום שישי, תקפה ארצות הברית יעדים באיראן בתגובה לפגיעה איראנית באונייה אחרת, "אבר לאבלי". כלי תקשורת באיראן אישרו כי פיצוצים עזים נשמעו באזורים סיריק וקשם שבדרום המדינה. סגן נשיא ארה"ב, ג'יי די ואנס, שהוביל את המשא ומתן מול יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף, הבהיר כי "אלימות תיענה באלימות".
הקרב על נתיבי השייט והאינפלציה המשתוללת
ברקע העימות הצבאי, ניטש מאבק עיקש על השליטה במצר הורמוז. במסגרת מזכר ההבנות הכלול בהסכם הזמני, שהושג בתיווך פקיסטן, הסכימה איראן לאפשר מעבר בטוח של ספינות מסחריות ללא תשלום למשך 60 יום בלבד. אולם, איראן מתעקשת כעת כי הספינות ישתמשו במסדרון ימי העובר אך ורק לאורך חופיה ובשליטתה, ואף מאיימת לגבות דמי מעבר.

ספינות במצר הורמוז בדרום איראן | צילום: AFP
ארצות הברית ומדינות המפרץ דוחות דרישות אלו. גוף ימי בינלאומי בפיקוח הצי האמריקני אף הודיע על הרחבת נתיב חלופי בסמוך לחופי עומאן, המאפשר תנועה נכנסת ויוצאת, מה שיצר נקודת חיכוך חדשה עם טהראן. הניסיונות של ספינות רבות לחמוק מהמצור ולהשתחרר מהמפרץ הובילו לצניחה במחירי הנפט לרמות שלפני המלחמה. עם זאת, הלחץ הכלכלי הפנימי על איראן נותר כבד, וסוכנות הסטטיסטיקה שלה דיווחה בסוף השבוע כי קצב האינפלציה השנתי במדינה זינק ל-88.6 אחוזים, לעומת 68 אחוזים בלבד בחודש פברואר.
החזית הלבנונית מתלקחת
מעבר למפרץ הפרסי, הלחימה משפיעה באופן ישיר גם על הזירה הצפונית של ישראל. איראן מאשימה את ארצות הברית בהפרת מחויבותה לשמירה על הפסקת האש בלבנון, שאליה פלשה ישראל במרץ האחרון במטרה להילחם בארגון חיזבאללה.
עוד כתבות בנושא
למרות הסכם שלום בין ישראל ללבנון שנחתם רק ביום שישי האחרון בתמיכת ארה"ב, מנהיג חיזבאללה, נעים קאסם, דחה את ההסכם יממה לאחר מכן וכינה אותו "כניעה משפילה של הריבונות". נתניהו התעקש מצידו כי כוחות צה"ל יישארו ברצועת הביטחון בדרום לבנון וימנעו חזרת אזרחים עד שחיזבאללה יפורק מנשקו. מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את ההסכם וכינה אותו "טעות גדולה". הלחימה בשטח נמשכת כסדרה, וביום שבת ביצע חיל האוויר תקיפה בנבטיה אל-פוקא, שבה נהרג לפחות אדם אחד ושניים נוספים נפצעו.
עוד כתבות בנושא
עוד כתבות בנושא



