נשיא איראן מסעוד פזשכיאן הציב היום (שלישי) קו אדום ברור בשיחות מול ארצות הברית, והבהיר כי תוכנית הטילים של טהרן אינה חלק ממזכר ההבנות שנחתם עם וושינגטון — וגם לא תהיה חלק ממנו בעתיד. הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים משותפת שקיים פזשכיאן באיסלאמאבאד עם ראש ממשלת פקיסטן, שהבז שריף.
לדברי פזשכיאן, "הטילים של איראן לא היו במזכר ההבנות שנחתם עם ארצות הברית — ולעולם לא יהיו". הוא הוסיף כי איראן "לעולם לא תנהל משא ומתן על יכולות ההגנה שלה עם אף מדינה".

נשיא איראן פזשכיאן סוקר מתקן אטומי, 2025 | צילום: משרד הנשיאות האיראני באמצעות AP
נשיא איראן אמר עוד כי טהרן מאמינה ששלום ויציבות אזוריים יכולים להיות מושגים רק באמצעות שיחות כנות ושיתוף פעולה בתוך האזור. בכך ביקש להדגיש כי מבחינת איראן, סוגיות הביטחון האזורי אינן צריכות להתנהל באמצעות לחץ חיצוני או דרישה לוותר על יכולות צבאיות.
הכי מעניין
ראש ממשלת פקיסטן, שהבז שריף, התייצב לצד העמדה האיראנית ואמר כי לא צריכים להיות "סטנדרטים כפולים" בנוגע לטילים בליסטיים. לדבריו, לאיראן יש אותה זכות להחזיק בטילים כפי שיש למדינות אחרות.
שריף הוסיף כי סוגיית הטילים הבליסטיים כלל לא הוזכרה במזכר ההבנות שהושג בין איראן לארצות הברית, משום שהנושא מעולם לא היה על שולחן הדיונים.

סירה חולפת על פני מכלית שעוגנת במצרי הורמוז מול חופי האי קשם, איראן, 18 באפריל 2026 | צילום: AP Photo/Asghar Besharati
במקביל, מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו התייחס לסוגיית מצרי הורמוז, שנותרה אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות סביב ההסדר המתגבש בין וושינגטון לטהרן. רוביו אמר כי איראן לא תוכל לגבות אגרות מעבר במצרי הורמוז במסגרת כל הסכם סופי עם ארצות הברית.
לדבריו, הסדר כזה יהיה מנוגד לחוק הבינלאומי. בכך הבהיר רוביו כי ארצות הברית אינה מקבלת אפשרות שלפיה איראן תשלוט בפועל במעבר הימי החיוני באמצעות גביית תשלומים מכלי שיט.
עוד כתבות בנושא
עוד כתבות בנושא
עוד כתבות בנושא



