אם יצא לכם לקרוא את ספרי הארי פוטר (ואם לא, תעזבו הכל ולכו מיד לקרוא), אתם בוודאי זוכרים את משחק הקווידיץ'. על המגרש המעופף, רוב השחקנים רודפים אחרי כדור אחד, הקואפל, בניסיון נואש להעביר אותו דרך אחד משלושת חישוקי היריב. הקהל צורח, השחקנים מתנגשים, וההמולה בשיאה. אבל מעל כל הכאוס הזה, מרחפים שני שחקנים, אחד מכל קבוצה, שמתעלמים לחלוטין מהדרמה. הם "המחפשים", והם מרוכזים במשימה אחת בלבד: לתפוס כדור קטן וזהוב עם כנפיים, הסניץ' המוזהב. תפיסת הסניץ' לא רק מעניקה 150 נקודות, היא בדרך כלל מכריעה את המשחק כולו.
עולם ההשקעות לטווח ארוך דומה באופן מפתיע למגרש הקווידיץ'. רובנו, ברוב הזמן, מתנהגים כמו אותם שחקנים שרודפים אחרי הקואפל. אנחנו נשאבים לרעש, להמולה, ל"מניות החמות" שכולם מדברים עליהן ברשתות החברתיות ובארוחות שישי. אנחנו רצים עם העדר, קונים כשכולם קונים ומוכרים כשכולם נבהלים. אבל המשקיעים הגדולים באמת, אלו שמשיגים תשואות משנות חיים, הם "המחפשים". הם מתעלמים מהרעש, עושים שיעורי בית בשקט, ומחפשים את אותו "סניץ' מוזהב" - חברה נהדרת, אך לא מוערכת, שפועלת מתחת לרדאר של השוק. חברה שתפיסתה בתיק שלכם בזמן הנכון, עשויה להכריע את המשחק הפיננסי שלנו לטווח הארוך.
עוד כתבות בנושא
הנה כמה דוגמאות מצוינות לכך מהעבר הלא רחוק.
תחילת המילניום: משקה האנרגיה מול ענקית המדיה
הכי מעניין
בואו נחזור לתחילת שנות ה-2000. בועת הדוט-קום התפוצצה והותירה אחריה הרס רב, אך סיפור אחד תפס את כל הכותרות: המיזוג הענק בין AOL, מלכת האינטרנט של אותה תקופה, לבין תאגיד המדיה האגדי Time Warner. עסקה בשווי של 180 מיליארד דולר. על הנייר, זה היה הקואפל המושלם. "העתיד של המדיה", זעקו הפרשנים. המשקיעים הסתערו על המניה, בטוחים שהם רוכבים על סוס מנצח. התוצאה? אחת הקטסטרופות הפיננסיות הגדולות בהיסטוריה, עם מחיקת ערך של מאות מיליארדי דולרים וכישלון צורב.
בזמן שכולם רדפו אחרי העסקה הכושלת, חברה קטנה מקליפורניה בשם Hansen Natural מכרה בעיקר מיצים וסודה טבעית. חברה משעממת, קטנה, כמעט בלתי נראית. אבל מנהליה זיהו מגמה חדשה -משקאות אנרגיה. הם השיקו מותג חדש בשם "מפלצת (Monster)". בעוד וול סטריט התעסקה בדרמות של מיזוגי ענק, האנסן, מתחת לרדאר, בנתה אימפריה. מי שהיה "מחפש" אמיתי, עשה את המחקר והשקיע בחברה הזו בסביבות 2004, ראה את השקעתו צומחת באלפי אחוזים בעשור וחצי שלאחר מכן, והופכת את "מפלצת" לאחד הסיפורים המוצלחים ביותר בשוק ההון. זה היה הסניץ' המוזהב, שהתעופף הרחק מהמולה ($MNST).

משקאות MONSTER | צילום: צילום מסך מיוטיוב
עידן הסמארטפון: בלקברי נגד נטפליקס
נקפוץ קדימה לסוף העשור הראשון של המאה ה-21. העולם התאהב בסמארטפונים, ומלך אחד שלט בכיפה: בלקברי (BlackBerry). מכשיריה היו סמל סטטוס, הבחירה הברורה של מנהלים ואנשי עסקים. המניה הייתה בשיא, ונדמה היה ששום דבר לא יכול לעצור אותה. כולם דיברו על בלקברי, כולם רצו בלקברי. זה היה הקואפל הכי נוצץ במגרש. אך בזמן שבלקברי התבשמה בהצלחתה עם המקלדות הפיזיות, היא פספסה לחלוטין את מהפכת מסכי המגע והאפליקציות שהוביל האייפון. תוך שנים ספורות, החברה שהייתה פעם שם נרדף לחדשנות, הפכה ללא רלוונטית.
ומה היה הסניץ' של אותה תקופה? חברה שהתחילה כשירות למשלוח DVD בדואר. כן, נטפליקס (Netflix) שאותה אתם בטח מכירים. בסביבות 2010, כשהחברה הודיעה על מעבר אסטרטגי להתמקדות בסטרימינג, השוק היה סקפטי. אנליסטים רבים לעגו למודל העסקי, טענו שעלויות התוכן יקברו את החברה ושהיא לעולם לא תהיה רווחית. המניה סבלה מתנודתיות קיצונית. אבל המשקיעים שהתעלמו מהרעש, הבינו את החזון של המנכ"ל ריד הייסטינגס וראו כיצד העולם עובר לצריכת תוכן על פי דרישה, זכו לתפוס סניץ' שיניב להם תשואה של יותר מ-5,000% בעשור שלאחר מכן. הם לא השקיעו במה שהיה פופולרי, אלא במה שהם הבינו שעומד להיות העתיד.

נטפליקס. | צילום: AFP
העשור האחרון: המדפסת התלת-ממדית מול מנוע הבינה המלאכותית
בעשור הקודם, בסביבות 2013-2014, טרנד טכנולוגי חדש סחף את העולם: הדפסה תלת-ממדית. חברות כמו 3D Systems הפכו לדבר החם ביותר בוול סטריט. הסיפור היה קליט ומרגש: בקרוב, לכל אחד מאיתנו תהיה מדפסת כזו בבית, ונוכל "להדפיס" כל מה שנרצה. המניות בתחום זינקו במאות אחוזים על בסיס ההבטחה הזו. זה היה קואפל קל לרדיפה, סיפור שקל למכור. אלא שהמציאות הייתה מורכבת יותר, השוק הביתי לא התממש כצפוי, והמניות הללו התרסקו חזרה לקרקע, מוחקות את רוב ערכן.
בדיוק באותו הזמן, חברה ותיקה בשם אנבידיה (Nvidia) הייתה ידועה בעיקר כיצרנית של כרטיסים גרפיים למחשבים, בעיקר עבור קהילת הגיימרים (שחקני המחשב). עבור רוב המשקיעים, זה היה עסק נישתי ו"משעמם". אבל "המחפשים" שצללו לעומק הדוחות הכספיים והטכנולוגיה של החברה, גילו משהו מדהים: אותם שבבים גרפיים (GPUs) התגלו כאידיאליים לא רק למשחקי מחשב, אלא גם להרצת החישובים המורכבים הנדרשים למהפכות הגדולות הבאות - בינה מלאכותית, רכבים אוטונומיים ומרכזי נתונים בענן. אנבידיה, בשקט ובלי כותרות מפוצצות, הפכה למנוע החיוני שמאחורי הקדמה הטכנולוגית. מי שזיהה את הסניץ' הזה בזמן, ראה את השקעתו נוסקת לשמיים והופכת את אנבידיה לאחת החברות הגדולות והחשובות בעולם.

חוקרים באוניברסיטת תל-אביב הצליחו ליצור לב אנושי במדפסת תלת-ממד. | צילום: AFP
איך למצוא את הסניץ' שלכם?
הדוגמאות הללו מלמדות אותנו שיעור חשוב: המרוץ אחר אחר המניה הפופולרית התורנית, הוא אסטרטגיה מתישה שבמקרים רבים מובילה לאכזבה. ההצלחה האמיתית בהשקעות לטווח ארוך שמורה לאלו המוכנים להיות "המחפשים". אבל איך הופכים לכאלה? איך מתחילים לסרוק את השמיים בצורה יעילה, במקום להיסחף עם המשחק הרועש שעל הקרקע? זו לא נוסחת קסם, אבל זו בהחלט עבודה שיטתית שכל אחד יכול ללמוד.
הנה מעין "רשימת מכולת" למשקיע שמחפש את הסניצ' הבא שלו:
האם אתם באמת מבינים מה החברה עושה? מעבר למספרים ולגרפים, נסו לענות על שאלה פשוטה: האם אתם יכולים להסביר לחבר, במשפט אחד או שניים, כיצד החברה הזו מרוויחה כסף? אם התשובה היא לא, כנראה שאתם לא מבינים את העסק מספיק לעומק. חפשו חברות עם מודל עסקי ברור שאתם מסוגלים להבין.
זה דורש סבלנות, משמעת, והרבה אומץ לחשוב אחרת מהעדר. אז בפעם הבאה שאתם שומעים על "הדבר הגדול הבא" שכולם מדברים עליו, קחו צעד אחורה, שלפו את רשימת המכולת שלכם, והתחילו לחפש. הסניצ'ים הטובים ביותר לא צועקים את שמם; הם מחכים בשקט שיגלו אותם.

וורן באפט | צילום: מרים צחי
2. חפשו את "החפיר הכלכלי"(Economic Moat) - מונח שטבע וורן באפט, שמתאר יתרון תחרותי חזק ובר-קיימא שמגן על החברה מפני מתחרים, ממש כמו חפיר המגן על טירה. זה יכול להיות מותג חזק (כמו קוקה-קולה), אפקט רשת (כמו פייסבוק), טכנולוגיה ייחודית (כמו של אנבידיה), או עלויות מעבר גבוהות שמונעות מלקוחות לעזוב (כמו תוכנות של מיקרוסופט). חברה בלי חפיר היא טירה פגיעה.
3. בדקו את הבריאות הפיננסית - אתם לא צריכים להיות רואי חשבון, אבל כן כדאי לבדוק כמה דברים בסיסיים: האם ההכנסות והרווחים צומחים באופן עקבי לאורך השנים? האם לחברה יש יותר נכסים מהתחייבויות? גם אם יש יותר התחייבויות, האם אתם מזהים פוטנציאל לצמיחה גבוהה והפיכתה לחברה רווחית?
4. מי מנהל את ההצגה? קראו על ההנהלה של החברה. האם המנכ"ל הוא המייסד, עם חזון ארוך טווח ותשוקה אמיתית לתחום? האם למנהלים הבכירים יש "עור במשחק" (Skin in the game) כלומר, האם הם מחזיקים בעצמם כמות משמעותית ממניות החברה? הנהלה שהאינטרסים שלה עולים בקנה אחד עם אלו של המשקיעים היא סימן מצוין.
5. תנסו להסתכל קדימה – אם מצליחים להבין בהיגיון לא מסובך מידי, שיש או שתהיה דרישה למוצר של החברה בעתיד הלא רחוק, ייתכן וזו הזדמנות קנייה מצוינת לטווח ארוך. לדוגמא: ישנן מניות שעוסקות ברחפנים למטרות של משלוחי אוכל. חושבים שיש למוצר כזה היתכנות? שהעולם ירצה להשתמש במוצר כזה?לחשוב כמה שנים קדימה ולא להינעל למחשבות מקובעות ורגילות.1.
עוד כתבות בנושא
לשאלות או הערות: Gilbitan2000@gmail.com