
אנסו את השבת הקדושה
רגע לפני שאתם מתחילים לצעוק כפייה דתית, תבינו: נעשה לשבת עוול. אנסו אותה, חפצנו אותה, ולא התייחסו למרכיבה העקרי: השבת קדושה, היא אינה רק יום מנוחה סוציאלי, ולא הרבנים המציאו זאת

בשבת נאמר לא תעשו כל מלאכה. בחגים נאמר "לא תעשו כל מלאכה אך אשר ייאכל לכל נפש הוא לבדו ייעשה לכם", כלומר בחגים ניתן לעשות "מלאכה" לצורך הדרוש לאכילה בחג – בישול, בשבת לעומת זאת נאסרו כל המלאכות, ולא קיים בה ההיתר של עשיית מלאכה לצורך אוכל נפש.
ההגדרה "כל מלאכה" שבתורה, שוללת את המחשבה שמלאכות קלות מותרות. שלילת המלאכות מוחלטת. גם ההשוואה למקראי הקודש, מעלה כי בשבת אסור לעשות מלאכות קלות של בישול ואפייה, גם כשהן לצורך משפחתי, או חברותי.
המשנה שהיא הסמכות הפרשנית העליונה של התורה, פותחת את "מסכת שבת", בתיאור של מלאכה אסורה בשבת:
(א) יְצִיאוֹת הַשַּׁבָּת (=הוצאה מרשות לרשות של חפצים בשבת)... הֶעָנִי עוֹמֵד בַּחוּץ וּבַעַל הַבַּיִת בִּפְנִים, פָּשַׁט הֶעָנִי אֶת יָדוֹ לִפְנִים וְנָתַן לְתוֹךְ יָדוֹ שֶׁל בַּעַל הַבַּיִת, אוֹ שֶׁנָּטַל מִתּוֹכָהּ וְהוֹצִיא, הֶעָנִי חַיָּב וּבַעַל הַבַּיִת פָּטוּר. פָּשַׁט בַּעַל הַבַּיִת אֶת יָדוֹ לַחוּץ וְנָתַן לְתוֹךְ יָדוֹ שֶׁל עָנִי, אוֹ שֶׁנָּטַל מִתּוֹכָהּ וְהִכְנִיס, בַּעַל הַבַּיִת חַיָּב וְהֶעָנִי פָּטוּר. משנה מסכת שבת פרק א.
בעל הבית שרוצה לתת מזון לעני, להוציא מאכל לעני מביתו אל הרחוב – יעבור בכך על איסור הוצאה מרשות לרשות בשבת. אפשר להכניס את העני אל הבית, ושם יאכל העני ממזונו. הוצאת המזון לעני שבחוץ אינה פעולה קשה, אין בה שום מימד של עבודה, והיא לכאורה מעשה חיובי שמתאים לרוח היהדות והשבת - ובכל זאת היא נחשבת למלאכה שהעובר עליה 'חייב', כלומר נחשב למחלל שבת. זאת משום שהמנוחה בשבת אינה מנוחה חומרית. מנוחת השבת היא מנוחה שנובעת מהיותו יום קדוש. בהמשך מסכת שבת דוגמאות רבות למלאכות קלות ביותר שאסורות בשבת – לדוגמה, מי שכותב בשבת שתי אותיות בלבד, 'חייב', ונחשב בכך למחלל שבת (מסכת שבת ז, ב).
ד"ר חני מן-שלוי, פסיכואנליטית ומנהלת המרכז הישראלי לפסיכואנליזה זוגית טוענת כי "הדור הצעיר של בני העשרים והשלושים, הם דור שגדל לרוב עם סבא וסבתא דתיים שומרי שבת, ואמא ואבא שחתכו מהדת והפכו חילונים. ההורים היו הישראלי הציוני החדש שהתנער מהסממנים הדתיים. כולנו נושאים בתוכנו את האירועים הרגשיים המשמעותיים של הדורות הקודמים, ובאופן לא מודע הם גם עוברים אלינו לא פתורים, ונשמתנו רוצה לתת לזה מענה. המעבר שלנו לחילוניות היה בחיתוך מהיר, והשאיר פצע. לדור השלישי יש דחף להתחבר למה שנגדע, ואם עכשיו הילד, הדור השלישי, בוחר להיות חילוני שומר שבת - הוא מצליח באופן הזה לאחות את הפצע הבין דורי". בעידן הפוסט-חילוני ניתן לרפא את הקרע, על ידי הבנה של משמעות השבת כיום של הכרה באלוקים שעשה את העולם.
הגישה לפיה מי שהצהיר על חילוניותו, לא אליו דיבר א-לוהים על שמירת שבת, היא גישה שמזכירה ילד שעוצם עיניים במשחק המחבואים ובטוח ש'המחפש' לא רואה אותו. או את בת היענה. אל תמנעו ממלאכה בשבת מתוך התחשבות בזולת. ולא מתוך רצון לשמור על צביונה. גם לא צריכים לחזור בתשובה בשביל לשמור שבת.
על צד החיוב, משמעותה של השבת היא השתתפות בשמחתו של ה' בעולם שברא. וירא את כל אשר עשה והנה טוב מאד'. "לא ישכנו במנוחתו כל ערלים" (תפילת שבת). ה' מזמין את בניו להצטרף אליו ביום השבת. המשמעות של חילול שבת היא הכחשת יציאת מצרים, ובכך את ההכרה בה' כבורא העולם שבכוחו לשנות את חוקיו ברצונו. מי שממנגל מינגול קטן ביום השואה הוא מכחיש שואה. מי שממנגל בשבת הוא מכחיש יציאת מצרים. לכן איסור זה כה חמור עד כדי שעשייתו במזיד מתוך מודעות מלאה למשמעות המעשה, מוגדרת בתורה בעונש מיתה.
אל תשמרו שבת בשביל התחשבות באחרים, או בגלל לחץ של חרדים. השבת היא מחויבות פרטית של כולנו. כי כמו שנכתב בפסק הדין על AM:PM על ידי כבוד השופט אליקים רובינשטין: "החפץ חיים, ר' ישראל מאיר מראדין, בספרו שם עולם מדבר על השבת כ'המרכז, אשר כל ימי השבוע יונקים ממנו... כמו הלב, שממנו נמשכת החיות לכל האיברים'".
- הצביעו: האם לסגור חנויות בשבת?
רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg