ממשלת ארצות הברית הודתה אמש (רביעי) כי פעולותיהם של פקח טיסה ושל טייס מסוק צבאי מסוג בלאק הוק תרמו להתנגשות שאירעה בינואר האחרון בין מטוס נוסעים למסוק סמוך לבירת ארה״ב – אסון שבו נהרגו 67 בני אדם, התרסקות המטוס הקטלנית ביותר על אדמת ארה״ב זה יותר משני עשורים.
בתגובה הרשמית לתביעה הראשונה שהוגשה בידי משפחת אחד הקורבנות, קבעה הממשלה כי היא נושאת באחריות חלקית לאסון, בין היתר משום שפקח הטיסה הפר באותו לילה את נהלי ההפרדה החזותית. עוד צוין כי “כישלונם של טייסי המסוק לשמור על ערנות מספקת כדי לזהות ולהימנע מהמטוס”, מטיל אחריות על הממשלה.
עם זאת, במסמך נטען כי גורמים נוספים – בהם טייסי מטוס הנוסעים והחברות האוויריות – עשויים גם הם לשאת בחלק מהאחריות. התביעה מייחסת אחריות גם לאמריקן איירליינס ולחברת הבת האזורית שלה PSA איירליינס, אך שתי החברות הגישו בקשות לדחיית התביעה נגדן.
הכי מעניין
בד בבד, הממשלה הכחישה כי פקחי טיסה או גורמים ברשות התעופה הפדרלית (FAA) או בצבא האמריקני פעלו ברשלנות.
לפי הרשויות, לפחות 28 גופות נמשו ממימיו הקפואים של נהר הפוטומק לאחר שהמסוק התנגש במטוס האזורי של אמריקן איירליינס בעת נחיתתו בנמל התעופה רונלד רייגן בצפון וירג’יניה, מעבר לנהר מוושינגטון הבירה. במטוס היו 60 נוסעים וארבעה אנשי צוות, ובמסוק – שלושה חיילים.

עורך הדין בוב קליפורד נואם במהלך מסיבת עיתונאים בנוגע להתנגשות באוויר ב-29 בינואר 2025 בין טיסה 5342 של אמריקן איגל לבין מסוק בלק הוק של צבא ארה"ב, במועדון העיתונות הלאומי, 24 בספטמבר 2025, בוושינגטו | צילום: AP Photo/Rod Lamkey, Jr
“אובדן חיים מיותר”
עו״ד רוברט קליפורד, המייצג את משפחתו של הקורבן קייסי קרפטון, אמר כי הממשלה הודתה ב“אחריות הצבא לאובדן החיים המיותר” וכן בכשלי ה-FAA באי־עמידה בנהלי בקרת הטיסה – תוך שהיא מצביעה “בצדק” גם על תרומתן של אמריקן איירליינס ו-PSA איירליינס לאסון. “משפחות הקורבנות נותרות שקועות בצער עמוק, שנובע מהאובדן הטרגי הזה”, אמר.
עורכי הדין של הממשלה כתבו במסמך כי “ארצות הברית מודה כי חלה עליה חובת זהירות כלפי התובעים, חובה שהופרה – והפרה זו גרמה ישירות לאסון הטרגי”.
דובר אמריקן איירליינס סירב להגיב למסמך, אך בבקשת החברה לדחיית התביעה נכתב כי “הסעד המשפטי הראוי של התובעים אינו נגד אמריקן, אלא נגד ממשלת ארצות הברית… לפיכך, על בית המשפט להוציא את אמריקן מההליך”. החברה הוסיפה כי מאז ההתרסקות היא מתמקדת בתמיכה במשפחות הקורבנות.
בתביעה נטען כי החברות לא עשו די כדי לצמצם את הסיכונים הכרוכים בטיסות סמוך למסוקים באזור וושינגטון, ולא העניקו הכשרה מספקת לטייסיהן להתמודדות עם מצב כזה.

מסוק בלק הוק של צבא ארה"ב טס מעל בסיס האוויר 57 בעיר מיכאיל קוגלניצ'אנו, ברומניה, ב-25 בנובמבר 2025 | צילום: דניאל מיכאילסקו / AFP
החוקרים מצביעים על שורת כשלים
המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה (NTSB) צפויה לפרסם את דו"ח החקירה הרשמי בתחילת השנה הבאה, אך החוקרים כבר הצביעו על שורה של גורמים תורמים. בין היתר, המסוק טס בגובה הגבוה ב־78 רגל (כ־24 מטרים) מהמגבלה המותרת – 200 רגל (כ־61 מטרים) – בנתיב שאיפשר מרווח זעום בלבד בין מטוסים הנוחתים על מסלול המשנה של שדה רייגן לבין מסוקים החולפים מתחתיהם.
בנוסף, קבעה ה-NTSB כי ה-FAA לא זיהתה את הסכנות סביב שדה התעופה העמוס – אף שנרשמו 85 כמעט־התנגשויות בשלוש השנים שקדמו לאסון.
הממשלה הודתה במסמך כי הייתה “מודעת לאירועי כמעט־התנגשות מסוימים” בין מסוקי בלאק הוק המופעלים בידי הצבא לבין תנועת מטוסים בנתיבי המסוקים 1 ו־4 באזור וושינגטון.
לפני ההתנגשות, פקח הטיסה שאל פעמיים את טייסי המסוק אם הם רואים את המטוס – והם השיבו בחיוב ואף ביקשו אישור להפרדה חזותית, כלומר להסתמך על ראייה ישירה לשמירת המרחק. גורמי FAA הודו בדיוני החקירה כי פקחי הטיסה ברייגן פיתחו הסתמכות־יתר על הפרדה חזותית – נוהג שהסוכנות הפסיקה מאז.
עדים סיפרו ל-NTSB כי יש להם שאלות קשות לגבי יכולת צוות המסוק לאתר את המטוס כשהוא חובש משקפי ראיית לילה, והאם הטייסים בכלל הסתכלו לכיוון הנכון.
החוקרים הוסיפו כי ייתכן שטייסי המסוק לא היו מודעים לגובהם האמיתי, משום שמד הגובה הברומטרי שעליו הסתמכו הציג נתון נמוך ב־80 עד 100 רגל (כ־24–30 מטרים) מהגובה שנרשם במקליט נתוני הטיסה.
הודאה חריגה במהירותה
בין קורבנות ההתרסקות היו מחליקי קרח צעירים ומובילים, הוריהם ומאמניהם, ששבו מתחרות בוויצ’יטה שבקנזס, וכן ארבעה עובדי איגוד מקצועי מתחום הצנרת מאזור וושינגטון.
ריצ’רד ג’יי לוי, טייס בדימוס ומומחה לתביעות תעופה, אמר כי הודאת הממשלה באחריות חלקית – פחות משנה לאחר האסון – היא חריגה, במיוחד לנוכח היקפי הפיצויים הפוטנציאליים.
“הם לא היו עושים זאת אם היה ספק כלשהו בנוגע לפעולות הפקח או הצבא”, אמר לוי.
עוד כתבות בנושא


