משמרות המהפכה של איראן הזהירו היום (חמישי) מפני כל חצייה של מצר הורמוז ללא אישור, ואמרו כי כלי שיט שאינם עומדים בדרישות "יטופלו".
עוד כתבות בנושא
עתיד המצר, נתיב חיוני למשלוחי אנרגיה שנחסם על ידי איראן במהלך המלחמה, הוא נקודת מחלוקת מרכזית במשא ומתן בין טהרן לוושינגטון.
טהרן הודיעה כי היא מתכננת להטיל את מה שהיא מכנה "דמי שירות ימיים", בניגוד לאגרה, בעוד שארצות הברית טוענת שמדובר בנתיב מים בינלאומי ולכן אסור לגבות אותו.
הכי מעניין
"הנתיב המותר היחיד למעבר דרך מצר הורמוז הוא הנתיב שהוכרז על ידי הרפובליקה האסלאמית של איראן", אמרו במשמרות המהפכה והוסיפו כי כל חצייה ללא אישור היא "בלתי מקובלת ומסוכנת ביותר". הם גם גינו את מה שלטענתם היה נתיב חדש דרך נתיב המים שהוכרז על ידי "רשויות מסוימות", מבלי לפרט.

יו"ר הפרלמנט של איראן, מוחמד קאליבאף, לבוש במדי משמרות המהפכה | צילום: ICANA NEWS AGENCY / AFP
הורמוז הוא קטע מים צר בין איראן למדינות המפרץ, דרכו עוברים בדרך כלל כ-20 אחוזים מהנפט הגולמי והגז הטבעי הנוזלי בעולם. בקטעו הצר ביותר, רוחבו הוא כ-30 קילומטרים בלבד. הנתיב היחיד שאושר כיום על ידי איראן עובר דרך מסדרון הסמוך לחופי המדינה.
מזכר ההבנות שנחתם בשבוע שעבר על ידי טהרן וושינגטון לסיום המלחמה, קובע כי ספינות מסחריות יוכלו לעבור במצר ללא תשלום במשך 60 הימים הקרובים. בעוד איראן וארה"ב נמצאות במשא ומתן, לא ברור אילו הסדרים יהיו בתוקף לאחר תקופה זו.
איראן ועומאן, הגובלת גם היא במצר, הודיעו ביום שלישי כי יבחנו את "העלויות" שייגבו עבור שירותים הקשורים לניהול המצר. אך מזכיר המדינה האמריקני, מרקו רוביו, שביקר השבוע במדינות המפרץ השכנות, אמר שוושינגטון לא תקבל שום אגרה או עמלות.
עוד כתבות בנושא



