מאז מבצע עם כלביא: שיבושי GPS חמורים בלב טהרן

מאז התקפת הפתע של ישראל באמצע יוני, שגררה אחריה מלחמה בת 12 יום, חווים משתמשי GPS באיראן שיבושים חסרי תקדים | משרד התקשורת האיראני טען כי מדובר בצעדים "הכרחיים לצרכים ביטחוניים וצבאיים"

אזרח טהרן על גג ביתו | AFP

אזרח טהרן על גג ביתו | צילום: AFP

תוכן השמע עדיין בהכנה...

לאחר סיומה של המלחמה חסרת התקדים שנמשכה 12 יום בין איראן לישראל, רחובות טהרן הפכו למבוך מבלבל עבור הנהג פרשד פולאדי, בשל שיבושים נרחבים במערכת ה־GPS שעדיין נמשכים - כבר כמעט חודשיים. "כבר שבועות שאני לא מצליח לעבוד", סיפר פולאדי, המשתמש באפליקציית ההסעות האיראנית המקומית Snapp כדי לאתר נוסעים. "רוב הזמן פשוט התבזבז על שיטוט חסר מטרה".

מאז התקפת הפתע של ישראל על מתקני הגרעין באיראן ובכירים בתוכנית הגרעין באמצע יוני, שגררה אחריה מלחמה בת 12 יום, חווים משתמשי GPS במדינה שיבושים חסרי תקדים. משרד התקשורת האיראני טען כי מדובר בצעדים "הכרחיים לצרכים ביטחוניים וצבאיים", אך לא סיפק פרטים נוספים.

טילים, רחפנים ורקטות עושים שימוש תכוף בטכנולוגיות ניווט כמו GPS, המבוססות על קליטת אותות ממספר לוויינים לצורך מיקום מדויק ופגיעה ביעד. איראן עושה זה מכבר שימוש בשיבוש (jamming) ובזיוף (spoofing) של GPS באזורים צבאיים רגישים, אך השיבושים הנוכחיים הם הנרחבים והמתמשכים ביותר עד כה.

הכי מעניין

לא ברור כמה זמן תימשך התופעה או מהו היקף הפגיעה שנגרמה לעסקים במדינה. אפליקציות להסעות שיתופיות, פלטפורמות משלוחים, ואפילו שירותי מיפוי בסיסיים כמו Google Maps והמקבילה המקומית Neshan, מתקשות לפעול תחת השיבושים.

ברחבי טהרן ובאזורים נוספים, מדווחים משתמשים כי המיקום שמופיע במפה שגוי וממוקם לעיתים מאות קילומטרים ממיקומם האמיתי. "כדי להתמצא, אתה צריך זיכרון מצוין לדרכים - או להכיר היטב את העיר", אמר פולאדי.

אך עבור הנהג, שמקורו במחוז לורסתאן במערב איראן ואינו בקיא בסמטאות המתפתלות של הבירה, מדובר במשימה קשה. הוא נוטה להיתקע שוב ושוב ברחובות ללא מוצא. "אני מסכים לאסוף רק נוסעים שיודעים את הדרך", אמר והוסיף כי מדיניות זו פגעה משמעותית בפרנסתו.

שר החוץ ואחת הדמויות החזקות באיראן, עבאס עראקצ'י, שותה מים במהלך מסיבת עיתונאים | AFP

שר החוץ ואחת הדמויות החזקות באיראן, עבאס עראקצ'י, שותה מים במהלך מסיבת עיתונאים | צילום: AFP

בראשית אוגוסט, אמר מנכ"ל אפליקציית המפות Neshan, ג'וואד אמל, בריאיון וידאו, כי שיבושי GPS מתקיימים באיראן כבר שנים - בעיקר בטהרן. עם זאת, לדבריו, בשבועות האחרונים חלה ירידה של 15% במספר המשתמשים הפעילים היומי, וירידה של 20% בפעילות הניווט באפליקציה.

השיבושים המתמשכים מגבירים את החשש בקרב הציבור מהחרפה של המשבר הכלכלי. כלכלת הרפובליקה האסלאמית כבר נמצאת תחת לחץ כבד כתוצאה מעשורים של סנקציות בינלאומיות וניהול כושל, שהוחרפו השנה עם חידוש מדיניות "הלחץ המקסימלי" של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

שיחות הגרעין עם וושינגטון, שהחלו באפריל, נעצרו גם הן לאחר שהאמריקנים הצטרפו לישראל בתקיפות נגד מתקני הגרעין האיראניים בחודש יוני. "זו מלחמה שהפכה לנו את החיים ותקעה את כל התוכניות לעתיד", אמר פולאדי.

עוד כתבות בנושא

בדו"ח שפורסם בשבוע שעבר, הזהיר אתר החדשות "כבר אונליין" מפני השפעות שיבוש ה־GPS, וציין כי מדובר ב"נזק עקיף" הפוגע בכלכלה הדיגיטלית ובבטיחות הציבור - לרבות עיכובים בהגעת שירותי חירום. שר התקשורת האיראני לשעבר, מוחמד ג'וואד אזרי ג'הרומי, טען כי השיבושים יקרים ועלולים להניב תוצאות הגנתיות מוגבלות בלבד.

"גם יצרני רחפנים ומפעיליהם אינם טיפשים. אם ה־GPS משובש ומערכת מיקום אחרת נכנסת לשימוש - גם הם יעברו להשתמש בה", כתב ג'הרומי בערוץ הטלגרם שלו. נוכח הפגיעה המשמעותית באורח החיים האזרחי, סגן שר התקשורת, אהסן צ'יצאז, הציע לשקול חלופות ל־GPS.

"השיבושים נוצרים על ידי מערכות מקומיות על גבי ה־GPS, וזה דחף אותנו לשקול אפשרויות חלופיות כמו BeiDou", אמר ביולי לעיתון "האם מיהן". מערכת הלוויינים הסינית BeiDou, שפעילה באופן מלא מאז 2020, הולכת ומתבססת כיריבה עולמית ל־GPS האמריקני.

צ'יצאז ציין שאיראן "מנסחת תוכנית" שבמסגרתה תועבר בהדרגה פעילות של שירותים מבוססי מיקום, כמו תחבורה וחקלאות, מ־GPS ל־BeiDou. הוא הודה כי השיבושים, בשילוב עם מגבלות רשת ארוכות שנים, פגעו בעסקים והובילו ל"תחושת ייאוש וחוסר אמון חברתי".

עם זאת, מומחים טוענים כי המעבר מ־GPS למערכת חלופית יהיה תהליך מורכב. "מהלך כזה ידרוש שינויים תשתיתיים נרחבים ויקרים", אמר אמיר רשידי מארגון Miaan שבארה"ב, והוסיף כי איראן כיום "פגיעה מאוד במרחב הסייבר".

רבים באיראן סבורים שעימות נוסף עם ישראל הוא רק עניין של זמן, על רקע המשך האיומים של ישראל וארה"ב לתקוף את איראן אם זו תחזור להפעיל את תוכנית הגרעין שלה - שהוקפאה מאז המלחמה. "הכול לא ברור. אי אפשר לתכנן כלום. העתיד לוט בערפל", אמר מוחמד חוסיין גאנברי, נהג Snapp בן 32. "אנחנו לא יודעים אם תהיה עוד מלחמה - או מה יקרה בהמשך".

עוד כתבות בנושא