סקר חוויית המטופל: אילו בתי חולים מובילים - ומי במקום האחרון

לראשונה מאז 2021 ותוך כדי המלחמה, משרד הבריאות ערך את "סקר חוויית המטופל" במחלקות האשפוז בבתי חולים כלליים, כאשר 82% מהמשתתפים בו הביעו שביעות רצון טובה מהחוויה - נתון כמעט זהה לסקר האחרון

פרחאן קאדי שחולץ בידי כוחות צה"ל, בבית החולים סורוקה. | דוברות סורוקה

פרחאן קאדי שחולץ בידי כוחות צה"ל, בבית החולים סורוקה. | צילום: דוברות סורוקה

תוכן השמע עדיין בהכנה...

במהלך החודשים נובמבר 2024 עד מרץ 2025, תוך כדי המלחמה, ערך משרד הבריאות מדידה חמישית של סקר חוויית המטופל במחלקות אשפוז בבתי חולים כלליים.

עוד כתבות בנושא

סקר זה בוצע לראשונה ב-2014, כאשר המדידה האחרונה, לפני הנוכחית, התקיימה ב-2021. סקר המטופלים נערך במחלקות אשפוז, בדגש על מחלקות פנימיות ומחלקות כירורגיות, והוא כלל 11,553 משיבים.

82% מהמשתתפים בסקר הביעו שביעות רצון טובה מחוויית האשפוז – שיעור כמעט זהה לסקר האחרון ב-2021, אז עמד הממוצע על 83%. המחלקות הפנימיות מקבלות ציונים נמוכים יותר ברוב הפרמטרים שנבחנו בהשוואה למחלקות הכירורגיות ולשאר המחלקות.

הכי מעניין

על פי סקר משרד הבריאות, בשנת 2024, בתי החולים המובילים בחוויית המטופל במחלקות האשפוז הן בית החולים לניאדו בנתניה עם ציון של 88%, ובית החולים הסקוטי בנצרת עם ציון של 87%. בתי החולים שזכו לציונים הנמוכים ביותר ומתחת לציון הלאומי העומד על 82%, הם בית החולים פוריה (74%), הדסה הר הצופים והלל יפה עם ציון של 75% כל אחד.

הנשאלים העידו על חוויית מטופל גבוהה בעיקר במרכזי העל ובבתי החולים הקטנים, אם כי הפערים בינם לבין בתי החולים הגדולים והבינוניים קטנים יחסית. בבתי החולים המוגדרים כ"מרכזי על", סורוקה מוביל את בתי החולים עם ציון של 85%. בתי החולים שזכו לציונים שנמוכים מהמדד הלאומי הם בית החולים רמב"ם (81%), והדסה עין כרם (80%).

בית החולים מאיר מוביל בבתי החולים הגדולים עם ציון של 84%, כאשר בתי החולים שמיר, וולפסון, ונהריה זכו לציונים הנמוכים מהציון הלאומי. בבתי החולים הבינוניים מוביל בית החולים כרמל עם ציון של 85%, כאשר בתי החולים הנמוכים מהמדד הלאומי הם קפלן, ברזילי והלל יפה. מבין בתי החולים הקטנים מוביל בית החולים לניאדו עם ציון של 88%, כאשר הדסה הר הצופים ובית החולים פוריה נמצאים מתחת לציון הלאומי.

עוד כתבות בנושא

ניתן ללמוד מהסקר כי המטופלים מעניקים חשיבות גבוהה ליחס האישי שמעניקים הצוותים הרפואיים בעת השהות בבית החולים, וכן למידת המאמץ המושקע במענה לצרכים בעת הזו. צורך נוסף שעלה כגורם המשפיע על חוויית המטופל הוא התייחסות הצוות לכאב.

במענה לשאלה "באיזו מידה הרגשת במהלך האשפוז שאת/ה מטופל בידיים טובות?" 86% מהנשאלים ענו ב"מידה רבה" ו"במידה רבה מאוד". במענה לשאלה הפתוחה "ממה היית מרוצה במהלך שהותך במחלקת האשפוז?", עלו התייחסויות רבות וחיוביות כלפי הרופאות והרופאים, צוות האחיות ושאר אנשי הצוות המטפל.

ניתוח הסקר מצביע על כך שאיכות הקשר האנושי והמקצועי היא הגורם המשפיע ביותר על חוויית המטופלים בבתי החולים. הממצא מעודד במיוחד את משרד הבריאות ומלמד כי גם לנוכח תנאים פיזיים מאתגרים ובנסיבות מורכבות, דווקא המשתנה האנושי הוא בעל ההשפעה הגדולה ביותר בעיצוב חוויית המטופל.

כדי להבטיח שהסקר יהווה כלי עבודה להנהלות בתי החולים, תישלח לכל בית חולים תמצית דו"ח המכיל את הציונים הרלוונטיים לבית החולים בחלוקה למדדי חוויית המטופל, השוואת סוגי המחלקות השונות וכן מידע חדש שהוכנס השנה כך שתהיה אפשרות להתעמק בנושאים שגרמו לחוסר שביעות רצון אצל מטופלים ולשפרם לאורך זמן.

עוד כתבות בנושא

י"ג בחשון ה׳תשפ"ו04.11.2025 | 14:00

עודכן ב