כיתות הכוננות ביישובי קו העימות בצפון צפויות להשתחרר ביום חמישי הקרוב, ולהמשיך לימי התרעננות עד יום ראשון, אז ייסגרו באופן רשמי, ארבעה חודשים בדיוק אחרי שגויסו בעקבות מבצע "שאגת הארי", דבר שמהווה הקדמה של מספר ימים מהצו המקורי.
לפי המידע שהועבר ליישובים מצה"ל, ההחלטה חלה ככל הנראה באופן אחיד על כלל יישובי קו העימות, ללא הבחנה בין אזורים או הגדרות של פיקוד העורף ופיקוד צפון. בפועל, הרבש"ץ וסגנו בכל יישוב צפויים להישאר מגויסים לתפקיד.
עוד כתבות בנושא
המהלך מגיע במקביל להסרת כלל ההגבלות של פיקוד העורף באזור קו העימות, שנכנסה לתוקף הבוקר (שני). בהתאם להנחיות המעודכנות, כלל היישובים באזור וכן יישובים נוספים בגליל עברו למדרג של "פעילות מלאה", כך שכעת אין מגבלות על העורף האזרחי ברחבי הארץ.
הכי מעניין
במערכת הביטחון מדגישים כי לצד ההקלות נמשכת הערכת מצב שוטפת, וכי הכוחות בשטח שומרים על דריכות וערוכים לכל התפתחות, אך ניתן לראות את הצעדים האלה כהתקדמות נוספת לעבר סיום המלחמה בלבנון שנכפתה על ישראל מצד ארצות הברית.
באשר לנעשה מעבר לגבול, ברצועת הביטחון שצה"ל יצר בדרום לבנון, משיחות עם קצינים ולוחמים נראה כי צה"ל נערך בקרב הגנה ומקיים "הפסקת אש" בפועל, כאשר אין אישור לירי הרחקה למעט מקרים חריגים. עם זאת, ירי להסרת איום ואויב קרוב ניתן לבצע עם אישור מפקד זוטר בשטח. הסרת איומים רחוקים דורשת אישור מפקד אוגדה.
עוד כתבות בנושא
על אף זאת, שר הביטחון, ישראל כ"ץ, המשיך בהצהרותיו התקיפות: "ביטחון אזרחי ישראל וביטחון כוחותינו עומדים מעל לכל שיקול אחר. למפקדי ולוחמי צה"ל יש גיבוי מלא מראש הממשלה, ממני ומצמרת צה"ל - וחופש פעולה מלא לפעול בנחישות נגד כל איום: בדרום לבנון, ברצועת עזה ובכל מקום שבו נדרש להגן על מדינת ישראל. לוחמינו ומפקדינו פועלים בגבורה, מסירים איומים ומגנים יום ולילה על תושבי הצפון, הדרום וכלל אזרחי ישראל. צה"ל יישאר באזור הביטחון בלבנון כדי להגן על יישובי הצפון, לסכל איומים ולהשמיד את תשתיות הטרור בשטח - מתחת ומעל לפני הקרקע".
מדובר צה״ל נמסר בתגובה: "בהתאם להערכת המצב המבצעית ולאחר מספר דיונים בנושא, הוחלט על רידוד סד״כ מחלקות ההגנה בכלל יישובי קו העימות בגבול הצפון. מחלקות ההגנה המרחבית ביישובים צפויות לסיים את תעסוקתן המבצעית בשבוע הבא ויקבלו את כמות ימי ההתארגנות שזכאים לה.
"כלל הדיונים והערכות המצב בנושא לוו בשיח שוטף עם הרשויות והרבש”צים, והתקיימו עמם לאורך כל תהליך קבלת ההחלטות. כל החלטה נוספת בנושא תתקבל בהתאם להערכת המצב המבצעית המתעדכנת, ותיבחן מעת לעת תוך קיום שיח רציף ומתן התרעה מספקת לכלל גורמי הרשויות הרלוונטיים.
"צה"ל מחויב להגנת יישובי קו העימות בגבול הצפון וממשיך לפעול לשם כך באמצעות כוחות הפרוסים במרחב היישובים, לאורך הגבול ובנקודות אסטרטגיות במרחב הביטחוני שבדרום לבנון. כלל המאמצים המבצעיים נועדו להבטיח את ביטחון התושבים ולספק מענה הגנתי רציף בהתאם להערכת המצב המתעדכנת".



