הבורסה עולה, אבל הישראלים עדיין מפחדים מהכסף שלהם

עליות בבורסה לא בהכרח מחזירות את הביטחון. אחרי שנים של טלטלות כלכליות, ישראלים רבים מעדיפים להשאיר את כספם בהמתנה – גם כשהמחיר של ההמתנה הולך ועולה

תוכן השמע עדיין בהכנה...

מחירי המניות מוצגים על מסך LCD בבניין הבורסה לניירות ערך | EPA

מחירי המניות מוצגים על מסך LCD בבניין הבורסה לניירות ערך | צילום: EPA

יש רגעים בשוק ההון שעשויים לבלבל את המשקיעים הפרטיים וזה לא כשהוא יורד, אלא דווקא כשהוא עולה. זה בדיוק המצב היום. מדד ת"א-125 עלה מתחילת השנה בכ-12.1%, גם אחרי שמחק כ-7.3% רק מתחילת יוני. מי שמסתכל על התמונה הכללית אומר לעצמו "השוק עלה". מי שעבר את הדרך לשם זוכר משהו אחר לגמרי: תנודתיות, לחץ, ומעבר חד מדי בין אופוריה לפחד.

וזו הנקודה. חלק גדול מהציבור הישראלי לא מנהל היום תיק השקעות. הוא מנהל מצב רוח. אחרי שנים של ריבית גבוהה, אינפלציה, מלחמה ותנודתיות בשקל-דולר, הציבור למד לפחד, והפחד הזה לא נעלם רק כי המדד עלה. הוא יושב בתוך הפיקדון שמתחדש אוטומטית, בכסף שמחכה "עד שהמצב יתבהר", במשפט שאני שומע כמעט כל שבוע: "אני לא רוצה להסתכן עכשיו". הבעיה היא ש"עכשיו" הפך למצב קבוע.

עוד כתבות בנושא

כספים, אילוסטרציה | שאטרסטוק

כספים, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

המספרים מספרים את הסיפור. לפי בנק ישראל, תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור הגיע בסוף 2025 לכ-7.2 טריליון שקל, ומתוכו כ-2.41 טריליון שקל יושבים במזומן ובפיקדונות, כ-34% מהתיק. רק ברבעון האחרון לשנת 2025 נוספו לשם כ-90 מיליארד שקל. אלה לא מספרים שוליים. זו תמונה של ציבור שמחזיק הון אדיר בעמדת המתנה.

הכי מעניין

פיקדון הוא כלי לגיטימי. נזילות חשובה, וכל אחד צריך כסף זמין ובטוח שלא תלוי במה קרה היום בבורסה. אבל פיקדון הוא לא אסטרטגיה, והוא נעשה פחות משתלם. בנק ישראל הוריד במאי את הריבית ל-3.75%, האינפלציה עומדת על 1.9%, ועידן "אני יושב על מזומן ומקבל ריבית טובה בלי לחשוב" מתחיל להיגמר.

אבל יש כאן טעות הפוכה, מסוכנת לא פחות. מי שמסתכל על העליות ואומר לעצמו "פספסתי, אני חייב להיכנס עכשיו בכל הכוח" פשוט החליף את הפחד מירידה בפחד מהחמצה. בשני המקרים אין תוכנית, יש תגובה רגשית.

ניהול תיק נכון לא מתחיל בשאלה "מה יעלה". הוא מתחיל בשאלה הרבה יותר משעממת אבל קריטית: למה הכסף הזה מיועד. כסף שצריך בשנה הקרובה לא אמור להתנהג כמו כסף לעשר שנים. הרבה אנשים מבלבלים תנודתיות עם סיכון. תנודתיות זה שהמחיר זז. סיכון אמיתי זה לקחת כסף שאתה צריך בקרוב ולשים אותו במקום לא מתאים, או להשאיר כסף לטווח ארוך בפיקדון רק כי מפחדים לראות צבע אדום במסך.

הבורסה יכולה להמשיך לעלות, והיא יכולה גם לתקן. הריבית יכולה לרדת או להיעצר. מי שבונה תיק לפי התחזית האחרונה ירדוף תמיד אחרי האירועים. מי שבונה אותו לפי הצרכים שלו יעבור גם תקופות לא נוחות בלי לאבד את הראש.

כי בסוף השאלה היא לא אם יש פחד. ברור שיש. השאלה היא מי מנהל את התיק: הפחד או התוכנית.

הטור אינו מהווה ייעוץ השקעות אישי או המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.

עוד כתבות בנושא

ו' בתמוז ה׳תשפ"ו21.06.2026 | 11:54

עודכן ב 

דני בריטמן

מומחה פיננסי, יזם ומייסד קבוצת הפיננסים בי-מניב. לשעבר מנהל מרכזי ההשקעות של בנק דיסקונט, עם ניסיון של מעל 20 שנה בניהול תיקי השקעות עבור לקוחות פרטיים ומוסדיים