קריסה טכנולוגית שהעלתה את המניה: היום הדרמטי של אמזון

הקריסה הגדולה בשירותי הענן של אמזון חשפה בפני המשקיעים את מה שהם שכחו: לא מדובר בחנות גרביים, אלא בענקית טכנולוגיה

תוכן השמע עדיין בהכנה...

מרכז לוגיסטי של אמזון | אילוסטרציה: אי.פי.איי

מרכז לוגיסטי של אמזון | צילום: אילוסטרציה: אי.פי.איי

מכירים את המשפט האלמותי "אין דבר כזה פרסום רע"? קלישאה שחוקה, נכון, אבל לפעמים היא פשוט מדויקת. קחו את אמזון למשל. כמעט כל מי שקורא את השורות האלה מכיר אותה. הסיפור הקלאסי של ג'ף בזוס, שהתחיל ב-1994 במוסך סיאטלי למכור ספרים אונליין, והפך את החברה שלו ל"חנות שמוכרת הכול".

והיא באמת מוכרת הכול. מספרים ומוצרי סופרמרקט, דרך ביגוד וטלוויזיות, ועד לפתרונות אחסון בענן. היא מפעילה שירות סטרימינג (פריים וידאו), במחסנים שלה יש רשת רובוטים שגורמת ל"שליחות קטלנית" להיראות כמו סרט ילדים, היא מפתחת נהיגה אוטונומית, מטמיעה AI בכל פינה, ולאחרונה אפילו עקפה את פדקס(!) בכמות החבילות שהיא מספקת בארה"ב. היא חברת שליחויות, חברת בידור, חברת קמעונאות וחברת טכנולוגיה - הכול בחבילה אחת (שמגיעה תוך יום).

הרגע שבו האינטרנט עצר מלכת

שלשום, החלק הכי קריטי באימפריה הזו חווה את אחד המשברים הגדולים בתולדותיו. שירותי הענן של אמזון, AWS, פשוט קרסו.

הכי מעניין

"קרסו" זו מילה עדינה. AWS זו לא סתם עוד "תיקייה" באינטרנט. זה הבסיס שעליו יושבים, על פי הערכות, כ-76 מיליון אתרים, אפליקציות ושירותים. התוצאה – מאות מיליוני לקוחות ברחבי העולם לא הצליחו לגשת לשום דבר. רציתם להזמין ארוחה במקדונלד'ס באפליקציה? לא יכולתם. הילד שלכם ניסה לשחק פורטנייט? הוא נתקע בלובי. ניסיתם להמשיך את הבינג' בדיסני+? המסך קפא. מנטפליקס ועד נאסד"ק, נתחים עצומים מהכלכלה הדיגיטלית פשוט דממו. כאוס.

עוד כתבות בנושא

המניה התנהגה הפוך

התגובה המיידית בוול סטריט הייתה צפויה: זהו, אמזון הולכת לחטוף. משקיעים נזכרו בטראומה טרייה. רק בחודש יולי 2024, חברת אבטחת הסייבר CrowdStrike ($CRWD) חוותה תקלה דומה בשרת שלה, ששיתקה מיליוני מחשבים ברחבי העולם. המניה שלה צללה כ-50% מערכה באותו חודש. עשרות מיליארדי דולרים נמחקו בגלל באג.

השוק ציפה לשידור חוזר. אנליסטים כבר חיממו את הקול וניסחו כותרות על "סוף הדומיננטיות של אמזון". ואז הגיע סוף יום המסחר, ומניית אמזון סיימה את היום בעלייה של 1.4%.

רגע, מה? אחרי התקלה הגדולה בהיסטוריה שלה, שפגעה במאות מיליוני לקוחות וגרמה נזק של מיליארדים לחברות אחרות, המניה שלה עולה? כמו שאני תמיד אומר – זה מורכב.

יום העסקים של אמזון לאחר קריסת השרתים - המניה יורדת ושוב עולה | Trading View

יום העסקים של אמזון לאחר קריסת השרתים - המניה יורדת ושוב עולה | צילום: Trading View

כדי להבין את האבסורד, בואו נסתכל רגע על התמונה הגדולה. בחמש השנים האחרונות, אמזון היא לא בדיוק סיפור הצלחה מסחרר למשקיעים. בזמן שמדד ה-S&P 500 טס למעלה והשיא תשואה פנומנלית של כ-94%, מניית אמזון די דשדשה מאחור, עם עלייה של כ-30% בלבד. זו חולשה ברורה.

הסיבה המרכזית לחולשה הזו היא שהשוק התעקש לתמחר את אמזון כמו... ובכן, כמו חנות. חברת ריטייל. קמעונאית שמוכרת לכם תחתונים וגרביים בהנחה, עם שולי רווח נמוכים ותחרות אינסופית. במחירים האלה, התמחור שלה נחשב להגיוני, אולי אפילו קצת יקר. המשקיעים הסתכלו על הארגזים והמשאיות, ושכחו מה באמת יש בפנים.

נפילת האסימון: זו אימפריה, טמבל!

אז למה הקריסה שלשום, בתחום הכי רווחי שלה (הענן), גרמה דווקא לעלייה במחיר המניה?

כי התקלה הזו הייתה תצוגת התכלית הטובה ביותר שאמזון יכלה לבקש.

פתאום למשקיעים נפל האסימון. אותם משקיעים שחשבו שאמזון היא "רק" חנות שמתחרה בוולמארט, הבינו פתאום משהו עמוק. כשהם ראו בחדשות שמקדונלד'ס, דיסני, נטפליקס, פורטנייט, ואלפי חברות ענק אחרות מושבתות - הם לא חשבו "וואו, AWS לא אמינים". הם חשבו: "רגע... כל החברות האלה תלויות לחלוטין באמזון?"

עוד כתבות בנושא

הקריסה חשפה בפני העולם, בשעה אחת כואבת, את מה שאנשי הטכנולוגיה יודעים כבר שנים: אמזון היא לא חברת ריטייל. היא חברת תשתית. היא הצינורות שבהם זורם האינטרנט. היא חברת טכנולוגיה אדירה, והענן שלה  $AWS הוא הענן הגדול והרווחי ביותר בעולם, כזה שמשאיר אבק למתחרות כמו גוגל ($GOOG)  ומייקרוסופט ($MSFT) ומייצר לה לבדו עשרות מיליארדי דולרים בשנה – בנוסף לכלל השירותים והמוצרים הטכנולוגיים שדיברנו עליהם בראשית המאמר, שכבר היום מכניסים כסף לחברה ועתידים לצמוח בקצב גבוה.

התקלה הזו הכריחה את וול סטריט להבין שאמזון היא לא חברת גרביים שמתומחרת בהיגיון. היא חברת ענן, רובוטיקה ובינה מלאכותית, שמתומחרת בחסר. המשקיעים הבינו שאמזון, למרות החולשה שהציגה בשנים האחרונות, יושבת חזק על התחומים הכי חמים ורווחיים של העשור הבא.

לפעמים, כדי להזכיר לאנשים כמה אתה חזק, אתה צריך ליפול. וכשאמזון נפלה, היא יצרה רעידת אדמה שהרעידה את כל השוק והזכירה לכולם מי באמת מחזיק את המתג.