האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ כאמור המתחשב בצרכיו הפרטניים והמיוחדים של כל אדם.
בשנת 1999, בעוד חברות אינטרנט אמריקניות חוגגות את בועת הדוט-קום, יזם ארגנטינאי צעיר בשם מרקוס גלפרין זיהה הזדמנות נדירה: באמריקה הלטינית אין EBAY, אין פייפאל ובעיקר - אין תשתיות אמון בסיסיות שיאפשרו לאנשים לסחור באינטרנט. מיליוני תושבים חסרי גישה למערכת בנקאית, שירותי הדואר אינם אמינים, והאינפלציה שוברת שיאים. בתוך כאוס כלכלי כזה, רוב היזמים היו מוותרים מראש. גלפרין לא.

מרקוס גלפרין | צילום: מתוך יוטיוב
הוא הקים את "מרקדו ליברה" (MercadoLibre) MELI$ מתוך הבנה פשוטה אך מהפכנית: כדי לאפשר מסחר אמיתי בדרום אמריקה, לא מספיק לבנות אתר – צריך להקים תשתית כלכלית שלמה. מה שהתחיל כפלטפורמת קנייה ומכירה התפתח לאימפריה טכנולוגית, והכל מתוך פעילות כלכלית במדינות שנחשבות לבלתי צפויות כלכלית.
הכי מעניין
יותר מחנות – תשתית כלכלית
מרקדו ליברה איננה רק פלטפורמת מסחר. מדובר באקוסיסטם שלם, הכולל בין השאר שירות תשלומים דיגיטליים שמחליף עבור מיליונים את הבנק ("Mercado Pago"), מערכת לוגיסטיקה עצמאית – עם מחסנים, מיון ומשלוחים מהירים, שירותי אשראי, ביטוח והשקעות. פתרונות סליקה לעסקים קטנים, כרטיסי אשראי ומוצרים פיננסיים נוספים.

מתמדת במספר המשתמשים (במיליונים) ביחס לרבעונים אחרים שמשתמשים בשירותי הפינטק של החברה | צילום: מתוך דו"ח החברה
כל אלו לא נבנו כתוספות - אלא כחלק בלתי נפרד מהחזון: לספק פתרון שלם למסחר, גם באזורים שאין בהם תשתיות בנקאיות או שירותי דואר תקינים. ובניגוד לאמזון, מרקדו ליברה בנתה את הכל מלמטה: היא לא הסתמכה על מערכות קיימות – אלא יצרה חלופות מותאמות לשטח.
תוצאות עסקיות יוצאות דופן
התוצאות מדברות בעד עצמן. ברבעון הראשון של 2025 דיווחה החברה על הכנסות של 5.9 מיליארד דולר – גידול של 37% לעומת השנה הקודמת. הרווח התפעולי עמד על 763 מיליון דולר (שולי רווח של 12.9%) והרווח הנקי על 494 מיליון דולר.
יותר מ־66 מיליון קונים פעילים ביצעו עסקאות דרך הפלטפורמה, שהובילו לביצוע 143 מיליון משלוחים - מחציתם באותו יום או למחרת. לא מדובר רק בקניון דיגיטלי - אלא בתשתית לוגיסטית אמינה יותר מזו של רשויות הדואר המקומיות.

גרף הכנסות שנה מול שנה עם צמיחה אגרסיבית לחברה | צילום: מתוך vizualstocks.com
תחום הפינטק (טכנולוגיה פיננסית) צומח אף הוא בקצב מואץ - "Mercado Pago" שנחשב ל"אח הקטן" של החברה, משרת כיום מעל 64 מיליון משתמשים חודשיים. פורטפוליו האשראי של החברה עמד על 11.2 מיליארד דולר – נתון יוצא דופן עבור חברה לא-בנקאית. עם שירותים כמו הלוואות מיידיות, ביטוחים דיגיטליים, השקעות קטנות וכרטיסי אשראי חכמים – הפלטפורמה מספקת מענה שלם גם לאנשים שמעולם לא השתמשו בשירות בנקאי מסורתי.
מנועי ההכנסה - לא רק מכירה
מודל ההכנסות של החברה מתוחכם בהרבה מחברות מסחר רגילות. מרקדו ליברה מרוויחה ממכירה של מוצרים, אך גם מהשירותים שסובבים את העסקה:
- עמלות מהמוכרים (TAKE RATE) של כ-21.4%
- עמלות שילוח ואחסון
- עמלות פרסום מקודם
- עמלות סליקה בתשלומים
- ריבית על הלוואות ואשראי צרכני
כך, בכל עסקה – החברה גובה מספר שכבות של הכנסה. כאשר הכל קורה במערכת אחת, השליטה מוחלטת: מהשוק, דרך הארנק, ועד המשלוח.
ומה עם אמזון?
לכאורה, אמזון (AMZN$) אמורה הייתה לדרוס את המתחרה המקומית. בפועל, הניסיון של אמזון לחדור לשוק הברזילאי והמקסיקני נכשל. אמזון, שמבוססת על תשתיות קיימות - שירותי שילוח מתקדמים, מערכות בנקאיות, ויכולת להבטיח אמינות - פשוט לא הצליחה להסתגל למציאות המקומית הדרום-אמריקנית.
מרקדו ליברה לעומתה, נבנתה מתוך האתגרים. היא לא רק מתאימה את עצמה – היא הופכת את החולשות להזדמנות עסקית: במקום להסתמך על הבנקים – היא הבנק. במקום לסמוך על הדואר – היא הדואר. כך היא הופכת את חוסר היציבות לכלי צמיחה.
העתיד? אפליקציית על
השאיפה של מרקדו ליברה ברורה: להפוך לאפליקציית העל (Super-App) של אמריקה הלטינית. פלטפורמה אחת שתספק לכל אדם – מהעיר הגדולה ועד לכפר המרוחק – את כל השירותים הכלכליים הנדרשים: מסחר, תשלומים, אשראי, השקעות, ביטוח ועוד.

אתר החברה | צילום: אתר Mercado Libre
עם תשתית טכנולוגית יציבה, הבנה עמוקה של השטח, צמיחה דו-ספרתית וכניסה לשווקים נוספים באמריקה הלטינית, נראה שהחברה בכיוון הנכון.
מצב המנייה
ניתן לראות שהדוחות הטובים מביאים את המניה לשיא כל הזמנים עם מחיר 2500$ למניה ושווי של 126 מיליארד דולר (נכון לכתיבת שורות אלה).
לחיוב: החברה כנראה תודיע בקרוב על ספליט (חלוקה מחודשת של כמות המניות), מה שאמור לתמוך בעוד עלייה.
לשלילה: המנייה ביצעה עלייה של 44% בחודש אחד והמחיר ברח לממוצעים הנעים ולכן, תיקון מסוים מתבקש בזמן הקרוב.
אני מדגיש שמדובר במניית צמיחה די אגרסיבית, ולכן התנודתיות בה גבוהה ביחס לשוק. החברה מצוינת לטווח הארוך, אך חשוב לשמור על אחוז חשיפה חד ספרתי במניה כזו.
עובדת בונוס
גלפרין, נולד למשפחה אמידה בארגנטינה ממוצא יהודי, ומאז השבעה באוקטובר נאבק רבות באנטישמיות ובדעות הקדומות נגד מדינת ישראל והיהודים.
מקור
מרקדו ליברה הצליחה במקום שבו ענקיות אחרות נכשלו, כי היא הבינה אמת פשוטה: כדי לבנות מערכת כלכלית אמיתית, צריך להכיר את הקרקע - ולהיות מוכן לשתול בה את הכל מחדש.
במקום להיות חיקוי של אמזון, היא הפכה למודל חדש.
ועכשיו, כשאמריקה הלטינית כבר שלה, השאלה היא - מי הבא בתור?
האם MELI$ תכבוש גם את אפריקה? את אסיה? ואולי… את המערב?
האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ כאמור המתחשב בצרכיו הפרטניים והמיוחדים של כל אדם