משבר בלבנון, איום על הורמוז: ניסיון להציל את המו"מ בין ארה"ב לאיראן

סגן נשיא ארה"ב יגיע לשווייץ לשיחות עם נציגי איראן, לאחר דחייה בעקבות התקיפות בלבנון. במקביל, טהרן הודיעה על סגירה מחודשת של מצרי הורמוז

ג'ארד קושנר במסיבת עיתונאים בקריית גת, ברקע ג'יי-די ואנס | חיים גולדברג/פלאש 90

ג'ארד קושנר במסיבת עיתונאים בקריית גת, ברקע ג'יי-די ואנס | צילום: חיים גולדברג/פלאש 90

תוכן השמע עדיין בהכנה...

סבב חדש של משא ומתן על המלחמה במזרח התיכון צפוי להיפתח היום (ראשון). נציגי איראן הגיעו לעיר המארחת בשווייץ עוד אתמול וסגן נשיא ארצות הברית ג'יי־די ואנס הגיע הבוקר, בעוד טהרן הודיעה כי היא סוגרת שוב את מצרי הורמוז בעקבות התקיפות הישראליות בלבנון. לפני שעלה לטיסה לאירופה, אמר ואנס לכתבים כי הוא מקווה "להתקדם בסוגיית הגרעין, ולהתקדם בסוגיית הפסקת האש בלבנון. אלה שני הדברים הגדולים שבהם, לדעתי, נתמקד".

שיחות ההמשך היו אמורות להתקיים בשווייץ ביום שישי, אך נדחו ברגע האחרון לאחר שצה"ל פתח בתקיפות קטלניות בלבנון, בעקבות נפילתם של ארבעה לוחמים בקרב. מאוחר יותר ביום שישי הודיעה וושינגטון על חידוש הפסקת האש בלבנון – תנאי בהסכם הראשוני שלה עם איראן – אך בשבת שוב נערכו חילופי אש בין צה"ל ומחבלי חיזבאללה.

עוד כתבות בנושא

בפיקוד הצבאי המרכזי של איראן אמרו כי בעקבות "הפרת חוזה" מצד ארצות הברית ו"ההפרה המתמשכת והבלתי פוסקת של הפסקת האש בדרום לבנון מצד המשטר הציוני", "מצרי הורמוז ייסגרו לתנועת כלי שיט". מצרי הורמוז, נתיב מרכזי להעברת נפט וגז, נחסמו על ידי איראן במשך חלק גדול מהמלחמה, וגרמו לזעזועים בשוקי האנרגיה העולמיים. טהרן הסכימה לפתוח אותם מחדש במסגרת ההסכם הראשוני שעליו חתמו הנשיא דונלד טראמפ ועמיתו האיראני מסעוד פזשכיאן, ותנועת הספינות כבר החלה להתאושש.

הכי מעניין

התנועה דרך הורמוז, צינור שיט עולמי חיוני, עברה לשליטה איראנית מאז פרוץ המלחמה עם ישראל וארצות הברית | AFP

התנועה דרך הורמוז, צינור שיט עולמי חיוני, עברה לשליטה איראנית מאז פרוץ המלחמה עם ישראל וארצות הברית | צילום: AFP

פיקוד המרכז של ארצות הברית מסר לאחר ההודעה האיראנית כי המעבר הבטוח בנתיב המים הבינלאומי "נשמר", וכי הכוחות האמריקניים "נמצאים במקום ועומדים על המשמר". בהמשך הזהיר טראמפ כי וושינגטון עשויה להטיל בעצמה אגרות מעבר במצרי הורמוז אם צוותי המשא ומתן לא יצליחו להשלים את העסקה. לא יהיו אגרות מעבר "אלא אם הן יוטלו על ידי ארצות הברית של אמריקה ולמענה", כתב טראמפ ברשת Truth Social.

המאמץ השווייצרי

משלחת איראנית הגיעה לשווייץ בשעת לילה מאוחרת בשבת, כך מסרו כלי תקשורת ממלכתיים ומשרד החוץ השווייצרי. השידור הרשמי באיראן דיווח כי המשלחת כוללת את יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף ואת שר החוץ עבאס עראקצ'י.

דובר משרד החוץ, אסמאעיל בקאאי, אמר כי המשלחת "תדרוש את יישום ההתחייבויות של הצד השני" במסגרת ההסכם. "אם לא, כל ההבנה תהיה בסכנה", אמר, לפי סוכנות הידיעות הרשמית IRNA.

שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י | EPA

שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י | צילום: EPA

ואנס יצא מוושינגטון בטיסת אחר הצהריים כדי להצטרף לשיחות, ואמר כי יוכל להישאר רק "יום או יומיים". נציגי המשא ומתן האמריקנים ג'ארד קושנר וסטיב ויטקוף הגיעו מוקדם יותר וכבר מטפלים "בחלק מהמרכיבים הטכניים". ואנס אמר בריאיון לרשת פוקס ניוז מוקדם יותר בשבת כי הם דיווחו ש"הדברים מתקדמים היטב".

המתווכת פקיסטן – ששר הפנים שלה שהה לפי דיווחים באיראן בשבת לפגישות עם בכירים – מסרה כי "שיחות בדרג טכני" מתוכננות ליום ראשון בבירגנשטוק שבשווייץ, בהשתתפות מתווכים פקיסטנים וקטרים לצד נציגים מארצות הברית ומאיראן. השיחות נועדו לפתוח תקופת משא ומתן בת חודשיים בסוגיות שנותרו ללא פתרון בהסכם הראשוני, ובראשן תוכנית הגרעין של איראן.

הפסקת האש בלבנון מתערערת

ישראל וחיזבאללה המשיכו בשבת להחליף האשמות, בזמן שהלחימה בדרום לבנון נמשכה. חמישה לוחמי צה"ל נהרגו בקרבות מאז הושג ההסכם בין ארצות הברית לאיראן. בהמשך אמר גורם בצה"ל כי הצבא קיבל הוראה מהדרג המדיני בישראל להפסיק את האש, והוסיף כי הכוחות "אינם מבצעים תקיפות יזומות", אלא פועלים באופן הגנתי בתוך אזור ביטחון. מוקדם יותר נמסר כי מתקפות חדשות יצאו לדרך לאחר שחיזבאללה "שיגר במהלך הלילה יותר מ־50 רקטות לעבר כוחות ישראליים בדרום לבנון".

חיזבאללה האשים את ישראל בכך שביצעה "בחסות הפסקת האש... ניסיון חדירה לעבר גבעות עלי טאהר", אזור אסטרטגי המשקיף על נבטייה, ואמר כי לוחמיו הגיבו "באמצעי הלחימה המתאימים".

לוחמי צה"ל בדרום לבנון | דו"צ

לוחמי צה"ל בדרום לבנון | צילום: דו"צ

כלי תקשורת ממלכתיים בלבנון דיווחו על תקיפות אוויריות ישראליות בכ־20 מוקדים, והרשויות מנו יותר מ־30 הרוגים. משרד הבריאות מסר כי מספר ההרוגים הכולל בלחימה בלבנון עבר את רף 4,000. חבר הפרלמנט מטעם חיזבאללה, חסן פדלאללה, אמר כי ארגונו שומר לעצמו "את הזכות המלאה להתעמת עם האויב הזה כשהוא תוקף אותנו".

שגריר ישראל בארצות הברית, יחיאל לייטר, טען כי חיזבאללה הוא שהפר את הפסקת האש, ואמר כי ישראל "מגינה על עצמה מפני מתקפות טרור". ואולם בחיזבאללה אמרו כי ישראל נושאת ב"אחריות מלאה".

פאדי זיאט, שנמלט מהעיירה טייר דבא שבדרום לבנון, אמר ל־AFP כי "הפחד שולט" בדרום. "חזרנו לכפר לפני כמה ימים, אבל התיקים שלנו מוכנים לבריחה נוספת", אמר בן ה־53.

עוד כתבות בנושא

עוד כתבות בנושא

ו' בתמוז ה׳תשפ"ו21.06.2026 | 05:56

עודכן ב