יום רביעי, יולי 16, 2025 | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

מדוע הפכה המילה "שמיים" למושג יסוד ביהדות

מהרמב"ם ועד החסידות, המושג המקראי "שמיים" הובן מעבר למשמעותו הפיזית. שורשי התפיסה הזו נמצאים כבר בנבואת יחזקאל

מאת  שלום רוזנברג
י״ז במרחשוון ה׳תשפ״ג (11/11/2022 08:03)
עדות מקומית

צילום: חיים גולדברג

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

נמשיך השבוע בעיסוקנו בענייני פרשנות המקרא. הפעם נראה כיצד התפתח רעיון פרשני מעניין על הפסוק הראשון בתורה: "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱ־לֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ". בימי הביניים מוצאים מחלוקות על פירוש פסוק זה. מה הם השמיים והארץ הנזכרים כאן? האם מדובר בשמיים והארץ של העולם שלנו או במשהו אחר? כאן באה לידי ביטוי גדולתו של הרמב"ם.

הרמב"ם במורה הנבוכים (ב, ל) טוען שהמילים "שמיים" ו"ארץ" משנים את משמעותן במהלך הטקסט. משמעותן בפסוק הראשון תשתנה בפסוקים שלאחר מכן. אחרת, איננו יכולים להבין מה הכוונה "וַיִּקְרָא אֱ־לֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים". הרי בפסוק זה, היבשה שנבראה נקראת "ארץ", להבדילה מהשטח של הים. בעוד שבפסוק הראשון מתואר שה' כבר בורא את הארץ, והיא "תֹהוּ וָבֹהוּ". וכך כותב הרמב"ם:

וממה שאתה צריך לדעת, כי 'ארץ' – שם משותף [משמעות כפולה], נאמר באופן כללי ופרטי. באופן כללי – על כל מה שתחת גלגל הירח, כלומר ארבעת היסודות. ונאמר בפרט – על האחד האחרון מהם, והוא ארץ [=היבשה]. ראיה לכך, אמרו: "והארץ היתה תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח אלהים מרחפת על פני המים" – הרי קרא את כולה ארץ. ואחר כך אמר: "ויקרא אלהים ליבשה ארץ".

כלומר, ה"ארץ" שבפסוק הראשון כוללת את הכול – את הארץ שתיברא אחר כך, את הים ואת כל שאר היסודות הפיזיים שבעולם.

מסע בין עולמות

באופן כללי יותר טוען הרמב"ם שבכל מקום שמופיעה קריאת שם על ידי הקב"ה, יש בכך שינוי משמעות של המילה מהשימוש הקודם שלה. כך ביחס לשמיים וארץ, ביחס למים ועוד. ובלשונו של הרמב"ם:

וגם זה סוד גדול מן הסודות, שכל מקום שתמצאו אומר 'ויקרא א־להים לכך ככה', אינו אלא להבדילו מן הענין האחר, אשר שתף ביניהם בו שם זה.

כאן, ביחס לשמיים והארץ, מבין הרמב"ם ש"הארץ" בפסוק הראשון, הכוונה היא כאמור לכל העולם שלנו, מול משהו אחר שהוא השמיים:

ולפיכך פירשתי לך פסוק זה ["בראשית ברא א־להים את השמים ואת הארץ"] – בראשית ברוא ה' מעלה ומטה.

אם כך, הרמב"ם כבר פותח פתח להבנה אחרת של משמעות השמיים והארץ המוזכרים בפסוק הראשון. הארץ שבפסוק הראשון כוללת את העולם הפיזי כולו, כולל השמיים והארץ השייכים לעולם. אך השמיים שבפסוק הראשון הם משהו אחר לגמרי. הם מה שמעבר לעולם הפיזי שלנו, שהתורה לא מתארת ומשאירה בגדר סוד. בתחילת הבריאה ברא ה' את שניהם, אולם בהמשך, כשנבראת החלוקה בין שמיים לארץ שבעולם הגשמי, השמיים האלו הם כבר שמיים אחרים, פיזיים, הם חלק מהעולם הגשמי:

וכן אמרו "ויקרא א־להים לרקיע שמים" – כמו שבארתי לך לבאר שתוף השם, ושאין שמים האמור תחלה באמרו "את השמים ואת הארץ", היא זו אשר נקראה [כאן] שמים.

הרמב"ם מתייחס בדברים אלו לפסוק "וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ… וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ שָׁמָיִם". לפי הרמב"ם, הרקיע מייצג את קצה העולם הפיזי. מעבר לו נמצאים אנו במציאות אחרת, וגם המים שמעל הרקיע הם כבר לא מים פיזיים. הם המים שאליהם מתייחס ר' עקיבא בדרשה המפורסמת על ארבעה שנכנסו לפרדס. אל הרקיע הזה נחזור בהמשך.

בין השמיים הפיזיים לשמיים שבפסוק הראשון יש אך ורק שיתוף השם. ומדוע? מכיוון שגם בין השמיים והארץ הגשמיים מתקיים יחס המזכיר את היחס שבין השמיים והארץ של הפסוק הראשון – השמים הם מעבר, או מעל, לארץ.

בעקבות פירושו של הרמב"ם, הלכה והתפתחה לאורך הדורות הבנת המושגים "שמיים וארץ" כך שאינם השמיים והארץ שבעולמנו. המקובלים נתנו לשמיים והארץ משמעות אחרת לגמרי, למשל בעולם הספירות והמידות האלוהיות. בעולם החסידות, ובעיקר בחסידות חב"ד, התייחסו לשמיים ולארץ כעניין יחסי זה לזה. השמיים מסמלים דרגה אחת מעל הארץ. בקבלה מדברים על קיומם של "עולמות" שונים, זה מעל זה – אצילות, בריאה, יצירה ועשייה. במדרג זה של עולמות, בכל אחד מעולמות אלו השמיים מייצגים את העולם בדרגה שמעל, והארץ את העולם שמתחת.

מדרגות ברקיע

כעת חוזרים אנו לשאלת הפרשנות. לכאורה, פרשנות חסידית מסוג זה היא לחלוטין לא הפשט. יהיו אף מי שיאמרו שזה מצוץ מן האצבע. אולם אני רוצה לטעון כאן אחרת. פעמים רבות מופיעות פרשנויות שנראות לכאורה מנותקות מפשט הכתובים, אך בלימוד מעמיק יותר אפשר לראות שאין הדבר כך. ואחזור על טענתי שבפירוש "פשט" אין הכוונה לפירוש מילולי, אלא לניסיון להבין את כוונת "המחבר" העמוקה יותר.

אם נחזור למשמעות של שמיים וארץ, בואו נפתח את ספר יחזקאל פרק א, בתיאור מעשה מרכבה. יחזקאל רואה חזון בעולם השמיים. מה הוא רואה שם? יש שם חיות שנושאות על ראשיהן משטח, המכונה רקיע: "וּדְמוּת עַל רָאשֵׁי הַחַיָּה רָקִיעַ, כְּעֵין הַקֶּרַח הַנּוֹרָא נָטוּי עַל רָאשֵׁיהֶם מִלְמָעְלָה". הקרח הנורא נמצא מעל ראשי החיות. יחזקאל רואה במחזה שלו משהו שדומה לעגלה שעליה נאמר בשיר "פלטפורמה ישנה". זוהי המרכבה שרואה יחזקאל, שיש לה פלטפורמה כזו שהיא הרקיע. ומה יש מעל הרקיע? "וּמִמַּעַל לָרָקִיעַ אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁם כְּמַרְאֵה אֶבֶן סַפִּיר דְמוּת כִּסֵּא, וְעַל דְּמוּת הַכִּסֵּא דְּמוּת כְּמַרְאֵה אָדָם עָלָיו מִלְמָעְלָה". ממעל הרקיע יש דמות כיסא, ועליו כבוד ה'.

רואים אנו, אם כן, שהרקיע הזה מחלק את העולם בין החלק העליון שבו נמצא הכיסא עם כבוד ה', ובין החלק התחתון והוא עולם האופנים והחיות. יחזקאל רואה בחזונו עולם אחר, לא את העולם שלנו. הוא רואה עולם של מלאכים ומרכבה, וגם בעולם הזה שבחזונו, העולם העליון, יש הבחנה ברורה בין שני חלקים, בין העולם "התחתון" שבו נמצאות החיות והאופנים, ובין העולם העליון, השייך לכבוד ה'. הבדלה זו נעשית על ידי הרקיע.

אם כן, את המשמעות הזו לרקיע, שמבדיל בין רמות שונות של מציאות, בין עולם לעולם, נתן כבר לא אחר מאשר יחזקאל. זהו כבר פירוש למושג רקיע שנמצא בתוך המקרא עצמו. הבדלה זו, בין העולם שבו נמצא כביכול כבוד ה' ובין העולם הנמצא מלמטה, קשור עם אחד הרעיונות המרכזיים שבעולם הקבלה והחסידות, וזהו מושג הצמצום. הקב"ה צמצם את נוכחותו והשאיר בעולם חלל ריק כדי לאפשר את החופש האנושי. עוד על כך ברשימה הבאה בע"ה.

תגיות: פרשנות המקראפרשת שבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "אדם שחשב כל היום איך להפוך את העולם לטוב יותר": פרידה משלום סופר

    הידיעה הבאה

    כשחן צימבליסטה שומע אום כולת'ום הוא מריח את המועדונים של קהיר

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    צילום: אריק סולטן

    כשחן צימבליסטה שומע אום כולת'ום הוא מריח את המועדונים של קהיר

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD