יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

כבני זוג אוהבים: הברית בין ישראל לה' היא הדדית

קיום המצוות איננו נובע רק מציות עיוור, אלא מתשוקה להשביע את רצונו של האל

מאת  יוסף יצחק ליפשיץ
כ׳ באלול ה׳תשפ״ב (16/09/2022 08:40)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

ידועים דברי רב סעדיה גאון כי "אומתנו איננה אומה כי אם בתורותיה" (ספר האמונות והדעות, מאמר ג). זהותו של עם ישראל איננה עומדת על עברו המשותף ואף איננה תלויה בארץ ישראל, כי אם בתורה בלבד. דבריו של רס"ג מקבלים אישוש מובהק בפרשתנו. משה רבנו מודיע לעם ישראל: "הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם לַה' אֱ־לֹהֶיךָ" (דברים כז, ט). "ביום הזה", היינו אחר שציווה להם את קיום כל מצוות ה'. הווה אומר, קיום מצוות התורה הוא המכונן את הלאום היהודי ואת מעמדו המיוחד בעיני ה'.

ברם, מתואר כאן דבר מה נוסף. לא רק קיום מצוות אלא אף ברית. עם ישראל מקבל את ה' לא־לוהים בקיימו את מצוותיו, והקב"ה מקבל את עם ישראל כעם סגולה בשל כך:הַיּוֹם הַזֶּה ה' אֱ־לֹהֶיךָ מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת אֶת הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים וְשָׁמַרְתָּ וְעָשִׂיתָ אוֹתָם בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ. אֶת ה' הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵא־לֹהִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְו‍ֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ. וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְו‍ֹתָיו. וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת וְלִהְיֹתְךָ עַם קָדֹשׁ לַה' אֱ־לֹהֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר (כו, טז-יט).

לפנינו הדדיות המעמידה במוקד הווייתה את התורה ומצוותיה. ההדדיות ביחס שבין הקב"ה ועם ישראל איננה יחידאית לתורה, היא מתוארת גם בדברי הנביאים. עם ישראל נמשל לרעיה ההולכת אחר אישה במדבר: "זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה" (ירמיהו ב, ב), ובהפטרה של השבוע הבא נקרא: "כִּי יִבְעַל בָּחוּר בְּתוּלָה יִבְעָלוּךְ בָּנָיִךְ וּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל כַּלָּה יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱ־לֹהַיִךְ" (ישעיהו סב, ה). אף בהפטרה של שבת זו אנו מוצאים יחס מיוחד זה: "תַּחַת הֱיוֹתֵךְ עֲזוּבָה וּשְׂנוּאָה וְאֵין עוֹבֵר וְשַׂמְתִּיךְ לִגְאוֹן עוֹלָם מְשׂוֹשׂ דּוֹר וָדוֹר" (ישעיהו ס, טו). עם ישראל איננו מתואר כאן במפורש ככלה או כאישה, אולם קשה להתעלם מן הייחוס הנשי לעם ישראל כרעייתו העזובה של הקב"ה.

מוכרחים להיות שמח

יחס זה של הדדיות, המכונה תיאולוגיית הברית, ידוע זה מכבר בהגות היהודית, ממרטין בובר ועד דוד הרטמן, ויש לו מקורות רבים, לא רק במקרא אלא אף בחז"ל. די באגדה המופלאה הבאה כדי להמחיש את רעיון הברית כבסיס של יחס בין עם ישראל והקב"ה:

ומי משתבח קודשא בריך הוא בשבחייהו דישראל [האם משתבח הקב"ה בשבחם של ישראל]? – אין [כן], דכתיב: את ה' האמרת היום (וכתיב) וה' האמירך היום. אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל: אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם, ואני אעשה אתכם חטיבה אחת בעולם; אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם, שנאמר "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱ־לֹהֵינוּ ה' אֶחָד", ואני אעשה אתכם חטיבה אחת בעולם, שנאמר "וּמִי כְעַמְּךָ כְּיִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ" (ברכות ו, ע"א)

הברית המיוחדת בין עם ישראל והקב"ה איננה אפוא יחס שבין נתינים ומלכם, אלא יחס של בני זוג, של אהובה אל דודה. לפיכך יש לקרוא בפרשתנו את קיום דברי התורה המשמשים מוקד הברית, לא רק כציות עיוור אלא כמילוי מאוויים, כשאיפת עם ישראל, הרעיה, להשביע את רצון אישה, הקב"ה. שכן אהבה איננה מתבטאת רק באהבת הזולת כחפץ נחשק. אהבה שכזו עלולה להתגלות כאהבה מחפיצה. אהבה מלאה היא זו המעריכה את טעמו של הזולת, את מה שיקר בעיניו. לכן נבחן עם ישראל באהבה כזו. אהבה של מה שיקר בעיני ה', בטעמו.

ואמנם, בפרשת התוכחה שבפרשתנו גוער משה בעם ישראל לא על כך שלא יקיימו את התורה, אלא שלא יעשו זאת בשמחה: "תַּחַת אֲשֶׁר לֹא עָבַדְתָּ אֶת ה' אֱ־לֹהֶיךָ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב מֵרֹב כֹּל" (דברים כח, מז). הביקורת איננה כפי שיש מפרשים, על כך שעם ישראל לא יהיה שרוי בשמחה, אלא שלא ישמח במצוות ה'. ביקורת זו מקבילה לתוכחה הראשונה מפרשת בחקותי: "וְאִם בְּחֻקֹּתַי תִּמְאָסוּ וְאִם אֶת מִשְׁפָּטַי תִּגְעַל נַפְשְׁכֶם" (ויקרא כו, טו). הביקורת בדברים אלה איננה על עזיבת התורה אלא על התחושה כלפי החוקים והמשפטים, תחושת המיאוס והגועל.

התאמת צעדים

המסר של דברים אלה הוא הדרישה לקריאה אחרת של ההלכה. לא רק לברר את פרטיה ודקדוקיה, אלא אף לבקש את הערב, המענג, המשמח. הלוא כך אנו מבקשים בכל יום מבלי משים לב, בברכת התורה: "וְהַעֲרֵב נָא אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ". אילו היה לימוד התורה מילוי חובה בלבד, לבקשת "הערב" לא היה פשר. אנו מצווים לענג את השבת ולכבדה. אילו הייתה השבת חובה של שביתה ממלאכה בלבד, לא היה מקום לא לעונג לא לכבוד, לא לזמירות שבת ולא לבגדי שבת.

הוא הדין ביחס לאיסורי התורה. אין די בציות עיוור. חיפוש המשמעות הדתי הוא להתחקות אחר הפגום והמגונה במה שאסרה תורה. שהרי התורה איננה מסתפקת בהוראה בלבד, אלא אף בציון תחושתי: "תועבה היא", "תבל הוא". דרישה זו קשה פי כמה מן הדרישה לעונג ולשמחה. לא פעם מתנגשת התפיסה המוסרית של התורה עם זו שלנו. אולם זוהי המשימה הדתית המשמעותית ביותר. התאמת הצעדים, הטמעת הטעם האלוהי. אין ספק שזו דורשת בירור יסודי ותובעני ביותר, של הגדרת המצוות הללו ומשמעותן בעת החדשה, אבל כבכל מערכת יחסים, גם כאן נדרשת מלאכה מרובה בשיקומה.

תגיות: חומש דבריםפרשת כי תבוא

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    הפעם זה היה כמעט משעמם: הוגשו רשימות המתמודדים לכנסת ה־25

    הידיעה הבאה

    אלי גורנשטיין: "ממש לא בא לי להתחלף עם אף אחד"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    אלי גורנשטיין: "ממש לא בא לי להתחלף עם אף אחד"

    אלי גורנשטיין: "ממש לא בא לי להתחלף עם אף אחד"

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD