יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

ללמוד מהזיכרון, לא להתמכר אליו

בניגוד למושג הזיכרון המודרני, שפעמים רבות הוא טקסי וערטילאי, התורה תובעת מאיתנו לזכור את אירועי העבר כדי לממש ערכים מוסריים ודתיים בהווה

מאת  יוסף יצחק ליפשיץ
י״ב באלול ה׳תשפ״ב (08/09/2022 18:03)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

לזיכרון ההיסטורי יש תפקיד רם ערך בתורה. בפרשתנו בלבד נקשר הזיכרון לשש מצוות לפחות. התורה מנמקת את הציווי לא להטות משפט גר, יתום ואלמנה, בכך שאנו בעצמנו היינו עבדים במצרים: "לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר יָתוֹם וְלֹא תַחֲבֹל בֶּגֶד אַלְמָנָה. וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּמִצְרַיִם וַיִּפְדְּךָ ה' אֱ־לֹהֶיךָ מִשָּׁם עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת אֶת הַדָּבָר הַזֶּה" (כד, יז-יח). כך גם כל המצוות החברתיות.

בנוסף למצוות אלה, התורה אוסרת להתחתן עם עמונים ומואביים, וכל זאת משום שבמסע בני ישראל ממצרים לארץ ישראל, עמון ומואב, צאצאי לוט אחיינו של אברהם, מנעו מבני ישראל לחם ומים, ואף שכרו נגדם את בלעם בן בעור: "עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ… לֹא תִדְרֹשׁ שְׁלֹמָם וְטֹבָתָם כָּל יָמֶיךָ לְעוֹלָם" (כג, ה-ז). אדום, לעומת זאת, זכורים לטוב, שהלא עשיו היה אחי יעקב.במצרים, שבני ישראל לא ליקקו בה דבש אבל גרו בה יותר ממאתיים שנה, יש לנהוג הכרת הטוב. והמצווה האחרונה בפרשה עוסקת בזכירת מעשי עמלק והחובה למחות את זכרו: "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱ־לֹהִים" (כה, יז-יח).

תפקיד הצומות

הצד השווה בכל מצוות זיכרון אלה, שהן נועדו לשמר ערכים מוסריים. התורה איננה מצווה לשמר מונומנטים היסטוריים שבדרך. לא את הר סיני, לא את שתים־עשרה עינות המים באילים, ואף לא את מצרי ארנון. המצווה איננה לזכור בעלמא. הזיכרון ההיסטורי נועד לעורר חמלה, רחמים ואהבת הרע, ומצד שני לעורר ביקורת על האכזר המתענה לחלש. אנו מצווים לזכור לעולם את עברנו כעבדים במצרים כדי שנחמול על מי שאין להם. ואנו מצווים לזכור את אכזריותם של מי שלא קידמו אותנו בלחם ובמים, וכמובן את מי שזינב בנחשלים, כדי שלא נלמד חלילה ממעשיהם.

אמנם, המצוות המורות לזכור את עברנו כעבדים במצרים, כדי לעורר חמלה ונדיבות לדל, מתיישבות על הלב. קשה הרבה יותר להבין את האיסור לשאת עמונים ומואבים ולמחות את זכר עמלק. הזיכרון לעולם איננו נמחה ואיננו נמחל. אך נראה שעל פי התורה, רק להצבת רף גבוה של זיכרון יישומי יש תועלת דידקטית. זיכרון בעלמא איננו פועל את פעולתו. זיכרון העומד לעד, הוא המציב את הלקח המוסרי באופן מוחלט.

חז"ל הבינו שמדובר במטרה דידקטית, ואפשר שלכן צמצמו את ההשלכות הללו בסופו של דבר, ולא נותרה מהן כל השלכה מעשית. שהרי בא סנחריב ובלבל את האומות (משנה ידים ד, ד). אין עוד לא עמון, לא מואב, לא עמלק ואפילו לא מצרים. אבל חז"ל בחוכמתם הציבו זיכרונות חדשים. צרות אחרונות משכיחות את הראשונות, ומוטל עלינו לזכור כדי לקיים.

כך, למשל, קבעו חז"ל את ברכת הטוב והמטיב כדי לזכור את הרוגי ביתר שהובאו לקבורה, וכדי שנזכור את החובה המוטלת עלינו להביא את חללינו לקבורה. כך גם מתאר הרמב"ם את מעמדם של ימי התענית. הם אמנם משמרים זיכרון היסטורי, אבל תפקידם הוא התשובה והסקת מסקנות:

יש שם ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהן כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי התשובה ויהיה זה זיכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות, שבזיכרון דברים אלו נשוב להיטיב שנאמר 'והתודו את עונם ואת עון אבותם וגו' (רמב"ם הלכות תעניות ה, א).

חומרות חסרות בסיס

אלא שמושג הזיכרון עבר מהפך. כחלק מתהליך ההפנמה של העת החדשה, הזיכרון הופנם והופשט מצדדיו המעשיים. בדומה לחוויה הדתית, שבה דנתי בשבוע שעבר, הזיכרון הפך לאירוע פנימי, נפשי, המופנה אל ליבו של אדם בלי כל השלכה מעשית. אל תהליך ההפנמה הצטרף החילון והפשיט את הזיכרון מכל השלכה דתית. "יזכור א־לוהים" הפך לנזכור. אנחנו הזוכרים, וכיוון שהזיכרון הוא שלנו, נעשה הזיכרון לחוויה עצמאית שאיננה קשורה עוד במושא הזיכרון, ואף לא בתפקידו. הזיכרון נעשה לערך בפני עצמו.

אל לנו לחשוב שזוהי תופעה חילונית בלבד. כדבר הזה אירע למצוות זיכרון עמלק. מצווה זו הפכה לחובה לבוא לבית הכנסת, גברים נשים וטף, לשמוע את הקריאה המדויקת על פי העדות השונות, בדקדוק שאין דומה לו ובחומרות מפליגות חסרות ביסוס הלכתי. אבל כמה עוסקים בהסקת מסקנות ממעשיו הרעים של עמלק? בדיון ברוע? ביחס לרוע?

אנו מתמכרים לזיכרון, בונים לו מונומנטים, מוסדות, מבקרים בהם וזוכרים. מיד ושם ליד לבנים. מבית התפוצות לביקור בפולין. חלקנו מכריזים אמנם לעולם לא עוד, אבל לרוב אנו שוקעים בזיכרון העבר ולרוב איננו מסיקים ממנו כל מסקנה. כולנו זוכרים את חללינו הדר גולדין ואורון שאול. האם איננו מצווים להביא את הזיכרון לידי מימוש, לעשות הכול כדי להביאם לקבורה?

התורה מצווה עלינו לזכור ולקיים. לזכור את היותנו בעבר הרחוק כל כך, עבדים לפרעה במצרים כדי שנחמול על מי שאין להם. שנזכור את מי שפגעו בנו כדי שלא נפגע באחרים. וכן שנזכור את אשר עשה לנו עמלק כדי שנדע להתמודד עם הרוע, גם כאשר עמלק איננו עוד. ולהבדיל, שנזכור את מי שמסרו את נפשם עלינו כדי שנעשה הכול להביאם לקבורה. כדרכה מורה התורה שנשמע, אבל בעיקר שנעשה.

תגיות: היסטוריהזיכרוןחומש דבריםפרשת כי תצא

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    דוד ויצטום: "הייתי רוצה לשבת עם אמא ואבא, כל כך הרבה לא הספקתי לשמוע מהם"

    הידיעה הבאה

    מלחמה בשתי חזיתות: דוחקי הקץ ורוחקי הקץ

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה

    מלחמה בשתי חזיתות: דוחקי הקץ ורוחקי הקץ

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD