מחזות זמר הוא מושג שמוכר בעיקר מהמרחב הבימתי, ואכן לא מעט מהעיבודים הקולנועיים המוזיקליים הוצגו במקור על במה. ובכל זאת, כבר עשרות שנים שגם המסך הגדול מספק לנו פסי קול אייקונים משלו. מקובל לחשוב שסרטים מוזיקליים שייכים לקהל יעד מאוד ספציפי, אך למעשה יש מקום לכולם. לרגל עלייתו של החלק השני של המחזמר המפורסם ביותר כיום, מרשעת (Wicked), הנה מספר סרטים מוזיקליים שעשויים להתאים למגוון רחב של אנשים.
עוד כתבות בנושא
הקלאסי - צלילי המוזיקה (דיסני פלוס)
קשה להאמין שיש היום מי שלא מכיר לפחות את שם הסרט שכבר מזמן הפך לקלאסיקה (בכל זאת הוא באזור כבר משנת 1965). מריה (ג'ולי אנדרוז הנהדרת), היא נזירה צעירה שנאבקת למצוא את מקומה בתוך דרך החיים שבה בחרה, ובתהליך מוצאת את עצמה כאומנת של שבעה יתומים תחת פיקוחו של אביהם הקפדני. הסיפור שמתרחש על רקע הנופים המשגעים של אוסטריה ועליית התנועה הנאצית לשלטון, מצליח לספק רצף של רגעים קומיים, דרמטיים ומרגשים המלווים בפסקול משובח שנמצא עמוק בתוך תרבות המוזיקה הקולקטיבית גם עשרות שנים אחר כך.
הפרחח - גריז
הסרט שיצא לאקרנים בסוף שנות ה-70 הפך גם הוא לסרט קאלט, בזכות פסקול קליט במיוחד ועל אף המסרים המעט מפוקפקים שבו. העלילה סובבת את דני (ג'ון טרבולטה) וסנדי (אוליביה ניוטון-ג'ון), בני נוער שנפגשים בחופשת הקיץ שלפני השנה האחרונה בתיכון - שאותה, כפי שהם מגלים, הם מבלים באותו בית ספר.
הכי מעניין
דני וסנדי מגיעים מעולמות שונים שמהווים קונפליקט מרכזי בדרכם להיות יחד. החופשה שבה הם הכירו הייתה בועה שבה הם חיו מחוץ לחברה, אך מהרגע שהמציאות שלהם נפגשת, גם הציפיות החברתיות מהסביבה מתחילות לשחק תפקיד. הדרך שבה מוצג עולמם של בני הנוער בסרט אמנם מעלה מסרים שנויים במחלוקת, אך מצד שני הדילמות שאיתן הם מתמודדים משקפות מציאות רלוונטית גם לימינו.
הישראלי - קזבלן

קזבלן | צילום: צילום מסך מתוך הסרט
גם מדינתנו הקטנטונת מתהדרת בקלאסיקות מקומיות שהתחילו על בימת התיאטרון, עובדו לסרט וממלאות אולמות גם היום. המחזה, שנכתב עוד בשנות ה-50, עוסק בסוגיות החברתיות הבין-עדתיות שליוו את קום המדינה דרך סיפור האהבה של קזה (קזבלן), עולה ממרוקו ורחל (אפרת לביא) הפולנייה.
הסרט, שיצא בשנות השבעים בכיכובו של יהורם גאון, לווה בשירי המחזה שהפכו עם השנים לנכסי צאן ברזל של החברה הישראלית.
האפל - סוויני טוד
אמנם מדובר בסרט של הבמאי טים ברטון, שידוע בחיבתו לחבל הדק שעובר בין גותיקה לאימה, אך בכל זאת יש לפתוח באזהרת מסע רשמית שמדובר במיוזיקל למיטיבי לכת. אחוז השורות בסרט שמוגשות בצורת שיר גבוה משמעותית ממה שרגיל האדם הממוצע, והוא לא סרט לבעלי לב חלש - כי, ובכן, בכל זאת מדובר בסרט שעוסק ברוצח סדרתי.
סוויני טוד חוזר ללונדון אחרי שנות גלות בעוון פשע שהוא לא ביצע. במסעו לנקמה המדוברת הוא הוא פותח מספרה מעל לחנות פשטידות ומתאמן על אנשים שהוא מאמין שאיש לא ירגיש בחסרונם. את הראיות הוא מעלים בשיתוף פעולה עם גברית לאבט, בעלת המסעדה שכעת מגישה את פשטידות הבשר הכי טובות בעיר.
ג'וני דפ והלנה בונהם קרטר בתפקידים הראשיים של סוויני טוד ושל בעלת המספרה מפגינים משחק מצוין שכולל גם יכולות ווקליות מפתיעות, אך בכל זאת יש לחזור על האזהרה שלמרות השמות הגדולים המלווים את הפרויקט, הוא לבעלי קיבה חזקה בלבד.
הדרמטי - האמן הגדול מכולם (נטפליקס)

יו ג'קמן בהאמן הגדול מכולם | צילום: Niko Tavernise
הסרט מגולל את סיפורו ההיסטורי של מייסד הקרקס - פי.טי. בארנום (יו ג'קמן), יזם עסקי שחולם בגדול. בתקופה שבה המוזרים, המעוותים ובעלי הכישרונות המשונים מוקעים מהחברה, פי.טי. נותן להם מקום בטוח להתכנס בו, וגם לעשות מזה כמה שקלים על הדרך. העלילה עוקבת אחרי היחס של החברה כלפי המנודים והאתגרים שהקרקס וכל מי שקשור אליו צריך להתמודד איתם כתוצאה מכך ברמה המקצועית והאישית כאחד. הסרט מלווה בפסקול דרמטי ועוצמתי שמצליח להותיר חותם משל עצמו.
הצעיר - פיץ' פרפקט (אמאזון פריים)
פיץ' פרפקט הוא יותר סרט מוזיקלי מאשר מחזמר. הפסקול שלו מורכב בעיקר משירים עכשוויים קיימים (כלומר, עכשוויים לשנת 2012 בה יצא הסרט הראשון), כשאת החידוש האמיתי מביא העיבוד: הא-קפלה - מוזיקה המופקת באמצעות הפה בלבד, ללא כלי נגינה.

פיץ' פרפקט | צילום: באדיבות אלקו מדיה דסטרביושן
מדובר בסרט קולג' שמלווה קבוצת א-קפלה לבנות בלבד, הנחושות לזכות באליפות מול קבוצות א-קפלה מעורבות וקבוצות של בנים, כשהיתרון של הקבוצות האחרות על פניהן הוא הגישה לכל מגוון המנעד הקולי, מהנמוכים ועד הגבוהים.
הסרט מודע לעצמו, מגיע עם אמירות משלו על החברה המערבית ותרבות הפוליטיקלי-קורקט ועושה את הכל בהמון חן וערמות של הומור. ההצלחה הגדולה של הסרט הראשון הביאה איתה שני סרטי המשך נוספים והובילה מגמה שלמה שבה לפחות לכמה שנים, א-קפלה הייתה המגניב החדש.
הממש צעיר - היי סקול מיוזיקל (דיסני פלוס)
דיסני תמיד ידעו איך לדבר לקהלים צעירים, ובשנת 2006 הם הציגו לנוער את היי סקול מיוזיקל הראשון. העלילה עצמה לא מאוד ייחודית או מרשימה. הבחורה החנונית החדשה והספורטאי המצטיין יוצאים מאזור הנוחות שלהם, ונבחנים להצגת החורף שמעלה מגמת הדרמה בתיכון המקומי. כמובן שיש גם לא מעט עניינים של קליקות חברתיות וציפיות הוריות, אבל לא משהו שטרם נראה בעבר, או שנעשה בצורה חדשנית. ובכל זאת, נראה שמשהו בנוסחה פוצח, כי הפרנצ'ייז התמשך על פני שלושה סרטים, סרט ספינ-אוף (ההרפתקה המדהימה של שארפיי) וסדרת מחווה בת ארבע עונות (היי סקול מיוזיקל, המחזמר, הסדרה - וכן, כל המילים האלו הן שם הסדרה). שירים רבים מתוך הסרט הפכו לקול של דור וממשיכים לחיות ברשימות ההשמעה שלו עד היום.
המצויר - לשבור את הקרח (דיסני פלוס)

לשבור את הקרח 2 | צילום: באדיבות פורום פילם
אי אפשר לדבר על דיסני בלי לדבר על הסרט שהפך לתופעת טבע - ולא, הכוונה היא לא לקרח. את רנסנס הלהיטים הגדול שלהם חוו דיסני בשנות התשעים עם סרטים כמו מלך האריות, אלאדין, היפה והחיה ועוד. תחילת שנות האלפיים הביאו איתם סרטים נחמדים בהחלט, אבל לשבור את הקרח היה נקודת המפנה. מעבר להיותו להיט הדיסני הכי גדול מאז שנות התשעים, הוא סימן גם את המפנה בגישה של דיסני לכל סרטי הנסיכות והציג את הנרטיב החדש שלהם - מהיום הנסיכות מצילות את עצמן. פסקול הסרט הפך ללהיט שעומד בפני עצמו והושמע בכל בית, בין אם היו בו ילדים ובין אם לא.
התיאטרלי - מרשעת
מחזות זמר רבים עשו במרוצת השנים את הדרך מברודוויי למסך הגדול (או הקטן אם רוכשת הזכויות הייתה במקרה ענקית סטרימינג), אבל מרשעת הביא איתו שיאים חדשים. החל מהתקציב ועד למסע יחסי הציבור המושקע, אחד הפסקולים האהובים ביותר על חובבי התיאטרון מצא את דרכו גם למי שכף רגלו לא דרכה מעולם בברודוויי או בווסט-אנד. מאז עלייתו לבמה המחזה נחשב בגדר חובה לכל חובב תרבות שמגיע לאחד ממעוזות התיאטרון העולמיים וכעת סיפור המקור של המכשפה הרעה מהמערב והקוסם מארץ עוץ מונגש לכולם.


