אחריות השב"כ: המשפחות השכולות והציבור זכאים לבירור אמיתי

הרב מדן בוחר להתעלם מעומק הכשל של שב"כ ומהשאננות, ומציע במקום זאת לפזר את האחריות בין גורמים שונים. הזלזול של בעלי האחריות רק מוסיף על כאב המשפחות השכולות

תוכן השמע עדיין בהכנה...

רונן בר | חיים גולדברג, פלאש 90

רונן בר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

תגובה למאמרו של הרב יעקב מדן שפורסם בעמודי החדשות בשבוע שעבר (9.5.2025).

"הוי אומרים לרע טוב ולטוב רע, שמים חושך לאור ואור לחושך" (ישעיהו ה, כ). במילים החריפות הללו מזהיר ישעיהו הנביא מפני עיוות מוסרי עמוק – כזה שהופך כישלון למעלה וחוסר אחריות לערך. לצערנו, דברי הנביא מהדהדים גם היום.

עוד כתבות בנושא

בימים שדם קדושינו עודנו רותח, כשחיילינו נלחמים בחזית, בחר הרב יעקב מדן לפרסם מאמר מפתיע שבו הוא מגן על ראש שב"כ רונן בר. המאמר מציג תזה מרכזית: ראש שב"כ הוא קורבן של נסיבות, ומתיחת ביקורת עליו אינה הוגנת ופוגענית.

הכי מעניין

התזה הזאת אינה מתיישבת עם העובדות, כפי שהתבררו לאחר האסון. מאות משפחות שכולות וציבור רחב זכאים לבירור אמת, לנשיאה באחריות של מי שהופקדו על ביטחון יקיריהם ונכשלו.

נקודה חשובה שהרב מדן התעלם ממנה היא הצורך בגילוי נאות. בשיחתי עם ראש שב"כ, הוא עצמו סיפר על הקשרים ההדוקים ביניהם לאורך זמן. ראוי היה שהרב יציין זאת, שהרי זהו עיקרון בסיסי של שיח ציבורי הוגן.

סרן אורי שני ז"ל. | דובר צה"ל

סרן אורי שני ז"ל. | צילום: דובר צה"ל

אני, יחד עם משפחות שכולות רבות, נפגשתי עם רונן בר לשיחה ממושכת. המציאות שנחשפה בפנינו חמורה הרבה יותר ממה שפורסם. עומק הכשל, חומרת השאננות, והעובדה שלא ניתנה התרעה ברורה בזמן אמת – כל אלה מחייבים לקיחת אחריות. הרב מדן בוחר להתעלם מכך, ומציע במקום זאת נרטיב שבו האחריות מתפזרת בין גורמים שונים. זו גישה שאינה מתיישבת עם מסורת ישראל של אחריות אישית ומנהיגותית.

תמוהה במיוחד היא התמיכה של הרב מדן במעורבותו של בר במהלכים שחרגו מתפקידו כראש שירות ביטחון. האם זה תפקידו של איש שב"כ להתעמת עם ממשלה נבחרת? האם כך אמור להתנהל שירות ביטחון ממלכתי? מדוע רב בישראל בוחר להעניק לכך לגיטימציה?

הקלטות שנחשפו לאחרונה, המתעדות מעורבות בוטה של שב"כ בעניינים פוליטיים ובפעולות נגד אזרחים תמימים, מחייבות התייחסות ביקורתית – לא הגנה גורפת.

לטעמי, מאמרו של הרב מדן פוגע במשפחות שכולות, שחוות לא רק את כאבן העמוק אלא גם את הזלזול שמביעים האחראים לאסון כלפי אחריותם. מילותיו הן פגיעה נוספת בציבור רחב המבקש לדעת את האמת, שמעוניין לדרוש אחריות ממי שכשלו.

אני פונה אל הציבור הדתי־לאומי: זו אינה התורה שלמדנו ואינו המוסר שגדלנו עליו. תורת ישראל מלמדת אחריות אישית ואמת – לא הגנה על מי שכשלו.

בני אורי מרדכי ומאות רבות של חללי צה"ל נפלו על קדושת העם והארץ. הם היו גיבורים של אמת. אל לנו לאפשר עיוות של האמת הזו.

במותם ציוו לנו ניצחון, אך לא פחות מכך הם ציוו לנו אמת.

כאשר אנו שותקים מול כישלון או מעניקים לו צידוק מוסרי, אנו עלולים לקיים את נבואת ישעיהו: "הוי, אומרים לרע טוב ולטוב רע, שמים חושך לאור ואור לחושך".

אסור לנו, כעם וכמאמינים, לתת לחושך להתחזות לאור.

יהושע שני הוא אביו של סרן אורי מרדכי שני הי"ד

יהושע שני

יו"ר פורום הגבורה, אביו של סרן אורי מרדכי שני הי"ד, שנפל במוצב כיסופים בקרבות הבלימה בשמחת תורה תשפ"ד