אנחנו טובים מספיק
הרדיפה אחר חברות זרות בפרויקט המיליארדים של הרכבת הקלה בתל-אביב מדירה חברות ישראליות ועובדים מקצועיים מקומיים

המכרז המדובר שנוי במחלוקת בעיקר הודות לסעיף 5.1, הקובע כי החברות הישראליות שיתמודדו במכרז לצד חברות זרות יוכלו להחזיק רק עד 50% מהמיזם ויהיו לקבלן משנה בלבד. בשפה פשוטה, הוחלט למנוע מחברות הבנייה הישראליות להוביל את אחד מהפרויקטים הגדולים שהיו אי פעם בישראל. המיזם המדובר מוערך בכ-30 מיליארד שקל והוא מתפרס על פני כמה שנים, ויש הסבורים כי הבירוקרטיה שהוא ידרוש תהיה מורכבת לפחות, אם לא יותר, מהפן ההנדסי הנדרש להשלמתו. אך לא כאן הסתיימו הקשיים. במכרזים בסדר גודל כמו הנוכחי נהוג לדרוש שבכל אחת מההצעות תשתתף לפחות חברה ישראלית אחת. מיותר לציין כי במכרז הנוכחי לא קיימת כל דרישה שכזאת.
קול הצעקה שקם בעקבות המכרז אינו מפתיע, מדובר בפגיעה
מתנאי המכרז לבניית הרכבת הקלה בתל-אביב עולה הקונספציה שבפרויקטים הנדסיים גדולים לא ניתן לסמוך על חברות ישראליות. לא רק שאותה הנחה חוטאת למציאות, היא גם עושה עוול גדול לאנשי מקצוע ישראלים רבים ומעולים.
עובדי ענף הנדל"ן והבנייה למדו ועבדו שנים רבות כדי להיות ראויים להשתתף בפרויקט בסדר גודל שכזה. לא ייתכן שממשלת ישראל אינה מאמינה בכוח עבודה זה. לא ייתכן שדווקא משרד התחבורה יבצע דה פקטו הדרת ישראלים. עד כאן.
הכותבת היא אדריכלית וממובילי המאבק