עוד בדרכנו למחסן האריזה המרכזי של צאיניאו (Cainiao), חברת הלוגיסטיקה של עליבאבא - חברת האם של עליאקספרס - נסענו מאחורי רכב קובייתי וקטן למדי ששמר על מהירות איטית יציבה בכביש המשובש בהואנגג'ואו. לאחר מספר דקות הסתבר לנו מפי ראש מערך האסטרטגיה של החברה, שאנגקינג לי, שמדובר ברכב אוטונומי – האופן שבו תאגיד הענק מעביר את המוצרים שלו בתוך סין. לפי החברה, האופרציה שלהם מאפשרת להם להעביר כ-80% מהמשלוחים בתוך סין בתוך יום אחד, כ-60 אלף חבילות ביממה, ואנחנו מדברים על המדינה הרביעית בשטחה בעולם.
הרכבים מגיעים בגדלים שונים, חלקם מסוגלים לחלק עד 800 חבילות ונוסעים למרחקים של עד 200 ק"מ (בשל הגבלות רגולטוריות) וחלקם פועלים במרחבים מוגדרים ומצומצמים יותר דוגמת מתחמי מגורים, אוניברסיטאות וכיוצ"ב – באמצעותם ניתן לחלק עד 60 משלוחים.
הרכבים פועלים באופן אוטונומי מלא, אך מבוקרים מרחוק מחדר בקרה בו שולטים 3-4 אנשים על כמה עשרות רכבים. במחסן שבו ביקרנו, לצורך העניין, עשו שימוש ב-36 רכבים כאלה. אנשי הבקרה מתערבים בעיקר במקרה של תקלה ברכב, תקר בגלגל וכיוצ"ב, אז נשלח אחד מהם לטפל בבעיה בשטח.
הכי מעניין
את השימוש ברכבים האוטונומיים, עושה צאיניאו בתוך סין ובאופן מצומצם מאוד בתוך ארה"ב, אך יתכן שבשנים הקרובות יחולו תמורות בנושא. "אנחנו שוקלים את האפשרות לקדם את כלי הרכב האוטונומיים שלנו בישראל", אמר לי שאנקינג.

רכבב אוטונומי של חברת Cainiao | צילום: ישראל שמאי
להערכתך, מה הסבירות שזה יקרה?
"בהתבסס על יחסינו עם שותפים אחרים ממדינות שונות והתקשורת שלנו מולם, הסבירות לכך תלויה בעיקר בהסכמה ממשלתית במהלך, התאמה ותקנות מתאימות".
"בשלב זה לא בדקנו את הדברים לעומק, אבל במבט ראשוני לעיר אילת יכולים להיות כמה יתרונות בהקשר הזה". לדברי שאנקינג, הבאת האופרציה לישראל תביא עמה השפעה חיובית, בין היתר בהקלה על עומסי תנועה בזכות ייעול נתיב המטענים, האצת שחרור המוצרים מהמכס, רכבים שיכולים לפעול 24/7 ובכך לשמור על זמני משלוח קצרים, הפחתת עלויות עבודה וכן הפחתת פליטות הפחמן הודות לשימוש ברכבים חשמליים.
אם זה אכן יקרה, האם תהיו פתוחים לשיתוף פעולה עם חברות אחרות בישראל?
"כן, אנחנו עושים זאת. אנו שמחים מאוד לעבוד עם חברות מקומיות ושותפים בישראל כדי לחקור ולפתח יחד את השוק העצום הזה".
שאלתי את שאנגקינג עד כמה הרכב בטוח. הוא השיב שעד היום הוא מעולם לא עשה תאונה שבה הוא היה הצד הפוגע, וכי אם וכאשר הוא מעורב בתאונה יש לו היכולת ליצור קשר עם המשטרה. שאלתי האם עד היום הוגשו נגדם תביעות אזרחיות בשל נזקים שגרם הרכב ונעניתי בשלילה, אני מניח שאילו האופרציה שלהם אכן הייתה פועלת בישראל, הסטטיסטיקה הזו הייתה שונה.
לדברי שאנקינג, הרכב מתפקד בכל מזג אוויר. בבוץ, בשלג, קרח על הכביש, ובחום של עד 50-55 מעלות. שלג גבוה או בוץ עמוק כבר עשוי להיות בעייתי. הוא מגיע למקסימום מהירות של 60 קמ"ש וכיום הוא נוסע בכבישים עירוניים בלבד. החברה מבצעת ניסויים ובדיקות של הרכב במהירויות גבוהות יותר שנועדו להעלות אותו בעתיד גם לכבישים מהירים, בכפוף לאישור הממשל כמובן.
עניין נוסף שסקרן אותי הוא עניין הפריצות לרכבים - שככלות הכול מסתובבים ברחבי הערים במהירות נמוכה, ללא נהג, כאשר הם נושאים עשרות ומאות חבילות. לפי שאנקינג, מעולם לא ניסו לפרוץ לאחד הרכבים, וה"בטן" שלהם – היכן שנמצאת הסחורה – נעולה, כך שרק מי שהזמין את החבילה יוכל לפתוח אותם. גם כאן אני בספק האם הסטטיסטיקה הזו הייתה נשמרת גם כאן אצלנו וזאת חרף העובדה שהרכבים מצוידים במצלמות.

כתבנו בסיור | צילום: באדיבות חברת Cainiao
בפרספקטיבה רחבה יותר, שוק הרכבים האוטונומיים הסיני מתפתח מעבר למחוזות שינוע המשלוחים של ציניאו. בחברות הרכבים החשמליים, כמו גם במפעל BYD שבו ביקרנו ועליו תעלה כתבה נפרדת, נמצאים בשלבים מתקדמים של פיתוח רכבים אוטונומיים לגמרי ובמספר ערים כבר ניתן לראות פיילוט של RoboTaxi, מונית ללא נהג. נכון להיום, הרגולציה בסין קובעת כי ברכב נוסעים חייב לנהוג אדם אנושי, אך זה רק עניין של זמן עד שגם זו תשתנה.
הרכבים האוטונומיים הם אולי הנדבך החדשני ביותר בפעילות של ציניאו, אך פעילותה רחבה הרבה מעבר לכך. מדובר בחברה שהוקמה בשנת 2013 בידי עליבאבא ושוויה מוערך כיום בכ-10 מיליארד דולרים. לפי נתונים של קונגלומרט עליבאבא, במהלך שנת הכספים של 2024, סיפקה צאיניאו כ-5 מיליון חבילות מחוץ לגבולות סין בכל יום. היעד המרכזי שלה: להצליח להעביר את המשלוחים בתוך 24 שעות בתוך סין ובתוך 72 שעות לכל יעד בעולם.
האמצעים הטכנולוגיים משולבים גם בשלב האריזה. ציניאו משתמשת בתוכנה שמחשבת אילו מוצרים יכולים להיכנס לארגזים באופן המיטבי ובאיזה אופן ניתן לסדר אותם כדי לחסוך במקום, מה שלפי החברה הביא להתייעלות של כ-15% אחוזים בתחום. בשלבים הבאים משולבת דאטה שמסייעת לחזות ביקוש, לחשב מהם מסלולי החלוקה המיטביים ולמתי כדאי לתזמן כל אחד ועוד.
לא בטוח שבהיבטים הללו ציניאו חדשנית יותר מהמתחרים, אך לכל הפחות מדובר באופרציה יעילה מאוד ביחס להיקפים בסדר הגודל הזה.