דו"ח חדש של איגוד החוות ומועצת בנימין המתייחס להשפעה של החוות על המרחב, חושף ירידה דרמטית בפיגועים בכביש אלון בשנים האחרונות, וזאת בהלימה להקמת חוות לאורך הדרך. כביש אלון מחבר בין אזור בנימין לבקעת הירדן ונחשב במשך שנים רבות לאחד הכבישים המסוכנים ביותר באזור. מדי יום התקבלו דיווחים על זריקות אבנים ובקבוקי תבערה שפגעו בנוסעים הישראלים והעמידו אותם בסכנה.
עוד כתבות בנושא
לאורך הכביש הוקמו בשנים האחרונות חוות בנקודות אסטרטגיות ומאז התמונה השתנתה באופן דרמטי. על פי הדו"ח החדש, החוות סייעו למערכת הביטחון לשלוט בכביש ולהגן עליו, ובכך גרמו לירידה חסרת תקדים באירועי הפח"ע. לפי הנתונים, ב-2022, כשהיו שלוש חוות בלבד בשטח, אירעו 459 מקרים של פח"ע. ב-2023, עם שש חוות, נרשמה ירידה ל-314 אירועים, וב-2024, כשמספר החוות עלה ל-11, חלה צניחה ל-126 אירועים בלבד. במחצית הראשונה של 2025, עם 13 חוות על הציר, דווחו 52 אירועים – נתון שמצביע על המשך מגמת הירידה גם השנה.
הדו"ח מדגיש כי התפיסה האסטרטגית של שילוב חוות לאורך הציר לא רק מפחיתה את הסיכון לפגיעות ישירות, אלא משנה את המציאות הביטחונית באזור ומספקת שקט וביטחון לתושבים, תוך מתן יכולת למערכת הביטחון לפעול בצורה יעילה וממוקדת.
הכי מעניין

ישראל גנץ, ראש המועצה האזורית מטה בנימין בוועידת ההתיישבות בעפרה | צילום: לירון מולדובן
ראש מועצת בנימין ויו"ר מועצת יש"ע, ישראל גנץ, ציין כי "החוות האסטרטגיות הן לא רק תוספת פיזית בכביש – הן שינוי מהותי של התפיסה הביטחונית באזור כולו. הן מאפשרות למערכת הביטחון לפעול בצורה יעילה, ליצור שליטה ולמנוע אירועים לפני שהם מתרחשים. הנוסעים בכביש אלון היום יכולים להרגיש בטוחים יותר, וההישגים האלה אינם נובעים במקרה – זהו תוצאה של השקעה מתמשכת, תכנון ארוך טווח ועבודה קשה של כל הגורמים בשטח".
מנכ"ל איגוד החוות, עמיחי שוהאט, אמר: "כשיש חווה בשטח ויש בעל הבית על המרחב – יש עדר עם נערים שיוצאים למרעה, מי שמסתובב בשטח יודע להבחין במה שקורה ולדווח לכוחות הביטחון, לתת התראה ולפעול במהירות בעת הצורך. הדבר נותן שמירה מיטבית על תושבי האזור. הנתונים האחרונים מראים בצורה ברורה שהחווה משנה את המציאות בשטח: היא לא רק מפחיתה את הסיכון לפגיעות ישירות, אלא גם יוצרת הרתעה, מבטיחה שליטה ומאפשרת למערכת הביטחון למקד מאמץ בפעולות עומק יזומות".
עוד כתבות בנושא



