נוסעים יכולים להוסיף יותר הליכה להתניידויות היומיות שלהם מבלי להאריך את משך הנסיעה, כך עולה ממחקר של אוניברסיטת בר אילן שעשוי לעצב מחדש את האופן שבו אנשים חושבים על הדרך בה הם נוסעים לעבודה.
מחקר הוכחת ההיתכנות ניתח את מסלולי הנסיעה של יותר מ-2,100 עובדים הנוסעים לאוניברסיטה, ומצא שהם יכולים להוסיף בממוצע תשע דקות הליכה מבלי להאריך את זמן ההתניידות הכולל.
"משמעות הדבר היא שניתן לצאת מהבית באותו הזמן, להגיע לעבודה באותו הזמן וללכת יותר לאורך הדרך", אמר פרופסור יונתן רבינוביץ מבית הספר לעבודה סוציאלית וייספלד בבר אילן, המוביל את פרויקט "More Walking". "זהו שינוי פשוט עם יתרונות משמעותיים".
הכי מעניין
המחקר, שפורסם ב-BMC Public Health, מציע כי שינוי העדפות תכנון המסלול באפליקציות ניווט יכול לעזור לאנשים לשלב פעילות גופנית רבה יותר בשגרת יומם. המחקר בחן את החלפת הגדרת ברירת המחדל של "פחות הליכה" ביישומי מיפוי באפשרות של "יותר הליכה".
החוקרים מצאו כי הגדלת סף מרחק ההליכה בתכנון המסלולים לא בהכרח האריכה את זמני הנסיעה ולפעמים אף קיצרה אותם.
הסיכונים הבריאותיים משמעותיים. מחקרים קודמים הראו כי הליכה יומית של 20 דקות יכולה להפחית את הסיכון למוות מוקדם בעד 25%, מה שהופך את ההליכה היומית לעבודה לאופציה מעשית עבור אנשים המתקשים לשלב פעילות גופנית בלוחות זמנים עמוסים.
רבינוביץ אמר שהמחקר התפתח מסיוע לבנו להתאושש מפציעה בצבא. "ראינו עד כמה צעדים קטנים ועקביים יכולים להיות בעלי השפעה", הוא אמר. "זה הוביל אותנו לשאול: מה אם אפליקציות הניווט שלנו ידחפו אותנו ללכת קצת יותר?".
המחקר נערך עם מרכז המחקר הישראלי לתחבורה חכמה בטכניון וכלל את החוקר המנוח מבר-אילן, יובל הדס, וסטודנט לתואר שני, דן כץ. המחקר המתמשך מספק כעת לנוסעים הדרכה לגבי הגברת ההליכה באמצעות אפליקציות תחבורה קיימות ועוקב אחר שינויים התנהגותיים.
פרויקט "More Walking" הוא יוזמה מבוססת אוכלוסייה לרווחה המתמקדת בקידום הליכה על ידי שינוי תכנון המסלולים לשילוב התניידות פעילה יותר.
