יצרנית הרכב החשמלי הווייטנאמית VinFast שוקלת לצייד חלק מכלי הרכב שלה במנועי בעירה פנימית קטנים (ICE) לצורך טעינת סוללות והארכת טווח הנסיעה – כך אמרו לרויטרס שלושה גורמים המעורים בתוכנית, במהלך המסמן שינוי חלקי מהייצור הרכבים החשמליים באופן המלא הנהוג כיום.
החברה, הרשומה בנאסד״ק, מנסה להגדיל את המכירות ולהתרחב לשווקים בינלאומיים כדי לצמצם הפסדים הולכים וגדלים, שמכבידים על חברת האם Vingroup - התאגיד הגדול ביותר בווייטנאם לפי שווי שוק.
לפי שלושת המקורות, התוכנית שנבחנת כוללת אפשרות לשימוש במערכות מבוססות בנזין כדי להאריך את טווח הנסיעה. הם ביקשו להישאר בעילום שם משום שהמידע לא פורסם לציבור.
הכי מעניין
אחד המקורות אמר כי בנובמבר הוקצה צוות לבחון המרה של דגם ה־VF9 SUV לדגם REEV – כלי רכב חשמלי עם מאריך טווח – באמצעות התקנת מנוע בנזין קטן שישמש אך ורק לטעינת הסוללה. מקור שני הוסיף כי החברה שוקלת גם דגמים היברידיים. כל המקורות ציינו כי מדובר בתכניות ראשוניות בלבד.

כלי רכב חשמליים של חברת VinFast | צילום: AFP
במהלך נובמבר פרסמה VinFast לפחות שלוש מודעות דרושים בלינקדאין לחיפוש מומחים בתחום REEV. כשנשאלה על כך, מסרה Vingroup – שמנהלת את התקשורת של VinFast – לרויטרס כי החברה ״לא תתעלם מהזדמנויות לחקור ולפתח מוצרים חדשים המתאימים להעדפות הלקוחות, לצרכים ולמגמות השוק״.
כיום מייצרת VinFast כתריסר דגמים, רובם מכוניות עירוניות קומפקטיות, ומתחילת השנה מכרה כ־104 אלף יחידות בשוק המקומי – כמעט 95% מהמכירות העולמיות שלה. דגם VF9, כלי הרכב היקר ביותר שלה, מהווה כ־1% מהמכירות בווייטנאם, ונשלח גם לארצות הברית ולקנדה — אך במספרים נמוכים.
VinFast, יצרנית הרכב הגדולה בווייטנאם לפי מכירות, אינה מפרטת את היקף המכירות בשווקים זרים. חברת־הבת של Vingroup מרחיבה במהירות את רשת טעינת הרכב החשמלי במדינה.
שינוי חלקי מהדגמים החשמליים באופן מלא
REEV, כמו רכב היברידי, משתמש בשני מקורות כוח: מנוע חשמלי ומנוע בעירה פנימית. אך בשונה מהיברידי, ב־REEV מנוע הבנזין אינו מניע את הרכב – אלא רק טוען את הסוללה בעת הצורך וכך מאריך את טווח הנסיעה.
VinFast הפסיקה לייצר כלי רכב מונעי בנזין ועברה למכוניות חשמליות בשנת 2022. באותה שנה הצטרפה גם להצהרת COP26 על מעבר ירוק לרכבים – והתחייבה למכור אך ורק כלי רכב ללא פליטות מזהמים בשווקים מובילים עד 2035, וברמה עולמית עד 2040. דגמי REEV יוצרים פליטות, אך לרוב פחות מהיברידיים נטענים.
רויטרס לא הצליחה לברר אם VinFast מתכוונת לפתח את טכנולוגיית ה־REEV בעצמה או לרכוש אותה מבחוץ. ״אין שינוי באסטרטגיה הכוללת שלנו״, מסרה Vingroup, והוסיפה כי פרטים רשמיים יגיעו ״בזמן המתאים״.

מכוניות חשמליות. | צילום: שאטרסטוק
בשנת 2023 היו ברשות VinFast כמעט 80 פטנטים – הרבה פחות מ־347 משפחות הפטנטים של טסלה, או מאלפי הפטנטים של יצרני הרכב המסורתיים, לפי ארגון הקניין הרוחני העולמי WIPO. יצרניות רכב חשמלי סיניות, בהן Li Auto ו־Leapmotor, כבר מייצרות דגמי REEV, ויצרניות מסורתיות עובדות גם הן על אפשרויות דומות.
לאור זיהום האוויר הכבד, ממשלת וייטנאם מתכננת מגבלות על כלי רכב מונעי בנזין, שיחלו באיסור על אופנועי בנזין במרכז האנוי החל מאמצע 2026.
עוד כתבות בנושא
עוד כתבות בנושא


