מאות עמדות טעינה מהירה ציבוריות צצות ברחבי ארצות הברית כדי לשרת נהגי רכבים חשמליים המחפשים חלופה נקייה יותר למכוניות המונעות בבנזין. אך הן מגיעות עם סיכון מפתיע: תחנות הטעינה יוצרות זיהום אוויר.
בעוד שרכבים חשמליים תורמים הרבה פחות לזיהום אוויר לעומת רכבים מונעי בעירה פנימית, תחנות טעינה מהירה הן מה שמחקר אחרון כינה "מקור זיהום אוויר נעלם מהעין".
בארצות הברית נוספו 703 עמדות טעינה מהירה ברבעון השני השנה, מה שהעלה את סך כל העמדות ברחבי המדינה ל־11,400, לפי נתוני משרד האנרגיה. חברות טעינה מתכננות להתקין מאות נוספות עד סוף השנה, מגמה שהופכת את הטיפול בבעיה לדחוף, לפני שהתשתית תהפוך למושרשת.
הכי מעניין

מכוניות חשמליות בנורבגיה. | צילום: AFP
"הבעיה ניתנת לפתרון", אמר יואן יאו, מחבר שותף של המחקר ופוסט־דוקטורנט בבית הספר לבריאות הציבור פילדינג של אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. "אנחנו רוצים לוודא שהמעבר לרכבים חשמליים יהיה נקי".
הזיהום כנראה קשור למאווררים שנמצאים בארונות הכוח של מטעני זרם ישר מהירים. בעוד שהם עוזרים לקרר את הציוד, המחקר האחרון מצביע על כך שכנראה יש להם תופעת לוואי בלתי מכוונת של פיזור חלקיקים מהצמיגים והבלמים וכן אבק אל האוויר.
חוקרים ביצעו מדידות איכות אוויר ב־50 עמדות טעינה מהירה בזרם ישר במחוז לוס אנג'לס, קליפורניה, שרובן היו תחנות סופרצ'ארג'ר של טסלה. החברה לא הגיבה לבקשה לתגובה.
עוד כתבות בנושא
הריכוז הממוצע של חלקיקים עדינים באוויר בעמדות הטעינה היה 15.2 מיקרוגרם למטר מעוקב, מעט גבוה יותר ממה שמצאו החוקרים בתחנות דלק וגבוה משמעותית מאזורים עירוניים אחרים כגון פארקים. כמעט מחצית מעמדות הטעינה הציגו פליטות יומיות של חלקיקים עדינים שחרגו מהנחיות איכות האוויר של ארגון הבריאות העולמי. (המחקר התמקד בפליטות שאינן מצינור פליטה ולכן לא מדד סוגים רבים של זיהום הקשורים למכוניות בנזין).
חברות טעינה לרכבים חשמליים יכולות לבנות מתקני סינון בארונות הטעינה כדי לצמצם את הזיהום, אמרו מחברי המחקר. הן יכולות גם להימנע מהצבת המטענים ליד מקומות כמו בתי ספר ואזורים מגורים.
כמה מהחברות אמרו שכבר נקטו צעדים כדי להפחית את הסיכונים של חלקיקים עדינים.
"בכל מטעני הזרם הישר המהירים הנוכחיים שלנו, ChargePoint אוכפת גובה מינימלי לכניסת וליציאת האוויר כדי להגביל את כניסת האבק, הפסולת והמים", אמר דובר מטעם ChargePoint Holdings Inc, המפעילה את רשת הטעינה הגדולה ביותר בארצות הברית. החברה מתכננת להוסיף מסנני אוויר ל"DC chargers שלנו כדי להפחית עוד יותר את הסיכון של חדירת אבק או מים למערכת, או לפליטת חלקיקים".

מכוניות חשמליות. | צילום: שאטרסטוק
מכוניות מונעות בנזין הן עדיין סיכון בריאותי חמור בהרבה, הן בגלל הפליטות שלהן והן בגלל ההשפעה הסביבתית של תחנות דלק, אמר ג'ו אלן, מומחה לאיכות אוויר ופרופסור בבית הספר לבריאות הציבור T.H. Chan בהרווארד, שלא היה מעורב במחקר. מחקרים מראים שתחנות תדלוק הן מקורות מרכזיים לתרכובות אורגניות נדיפות, קטגוריה של כימיקלים הכוללת את החומר המסרטן בנזן, בעוד שרכבים בעלי מנוע בעירה פנימית מייצרים מזהמים היוצרים ערפיח. פליטות גזי חממה גם הן משפיעות לרעה על הבריאות בשל השפעתן על שינויי האקלים.
"אני מעדיף לטעון את הרכב החשמלי שלי מאשר למלא דלק במכונית מונעת בנזין בתחנת דלק", אמר אלן.
"כשאנחנו מרחיבים את הטעינה לרכבים חשמליים – במיוחד בעמדות טעינה מהירה – עלינו גם לשים לב לפליטות האפשריות מציוד הטעינה עצמו", אמר יאו.