בואינג ונאס"א סיכמו כי הטיסה הבאה של חללית Starliner לא תכלול אסטרונאוטים אלא תצא כטיסת מבחן עם מטען בלבד, כדי להוכיח שהקפסולה אכן בטוחה.
ההודעה פורסמה ביום שני, שמונה חודשים לאחר שהצוות הראשון והיחיד שטס ב־Starliner חזר לכדור הארץ – לא בקפסולת בואינג, אלא על גבי חללית של SpaceX. זאת בשל בעיות רבות שהתגלו במשימת 2024: למרות שהאסטרונאוטים בוץ’ וילמור וסוני וויליאמס הצליחו לעגון בתחנת החלל, סדרת תקלות חמורה גרמה לנאס״א להורות כי הקפסולה תחזור ריקה, והשניים נאלצו להיתקע בתחנת החלל במשך יותר מתשעה חודשים.
מאז, מהנדסים בוחנים לעומק את בעיות מערכת הדחפים וליקויים מערכתיים נוספים שהופיעו במשימה. הטיסה הבאה, טיסת מטען בלבד לתחנת החלל, לא תתקיים לפני אפריל ותצא רק לאחר בדיקות ובקרה נוספות. בואינג מסרה כי החברה "מחויבת במלואה" להמשך תוכנית Starliner וכי הבטיחות היא בעדיפות עליונה.
הכי מעניין
במקביל, נאס״א הודיעה על צמצום מספר טיסות Starliner משש לארבע. אם טיסת המטען הקרובה תצליח, יוותרו שלוש טיסות מאוישות להחלפת צוות לפני סיום פעילות תחנת החלל ב־2030. "נאס"א ובואינג ממשיכות בבדיקות מקיפות של מערכת ההנעה כהכנה לשתי טיסות אפשריות בשנה הבאה", אמר סטיב סטיץ’, מנהל תוכנית הצוותים המסחריים של נאס"א.

חללית המחקר SPACEX שוגרה מבסיס חיל האוויר האמריקני "ונדנברג" בקליפורניה בשיתוף פעולה בין נאס"א למרכז המחקר הגרמני, במטרה לחקור את שינויי האקלים בעולם. | צילום: AFP
נאס"א החלה בהתקשרות עם בואינג ו־SpaceX בשנת 2014, שלוש שנים לאחר טיסת המעבורת האחרונה, במטרה להטיס אסטרונאוטים לתחנת החלל. חוזה בואינג היה בשווי 4.2 מיליארד דולר, בעוד שחוזה SpaceX הוערך ב־2.6 מיליארד. SpaceX של אילון מאסק השיקה את המשימה המאוישת הראשונה שלה עבור נאס"א ב־2020, ובקיץ האחרון כבר ביצעה את הטיסה ה־12 שלה עבור הסוכנות.
עוד כתבות בנושא





