זהו סיפור מסתורין. אחת החברות העשירות והמוכרות ביותר בעולם משווקת את מותג הסמארטפונים שלה, פיקסל, כבר כמעט עשור. מכשירי פיקסל עומדים באותה רמה של איכות ומחירים כמו הטלפונים המתקדמים של אפל וסמסונג – אך כמעט אף אחד לא קונה אותם.
למרות השבחים ממבקרי גאדג'טים מקצועיים ובעלי פיקסל מרוצים – כולל אותי – כ־96 אחוזים מרוכשי הטלפונים בארצות הברית בוחרים משהו אחר מלבד פיקסל. דפוס זה צפוי להישמר גם אחרי שגוגל תחשוף מחר (רביעי) דגמים חדשים. אם לא ידעתם שגוגל מוכרת סמארטפון משלה, אתם מבינים את הבעיה.

השקת אייפון 16 | צילום: EPA
הפיקסל, שמוערך אך אינו פופולרי, אומר הרבה על הסיבה לכך שכה קשה לשבור את ההרגלים שלנו בשוק הטלפונים – ועל מה שאנחנו אולי מפסידים.
הכי מעניין
תחרות בין מכוניות לעומת עתיד צפוי בשוק הסמארטפונים
כחצי תריסר יצרניות רכב מוכרות מספר נאה של כלי רכב חדשים בארצות הברית, לפי נתוני Cox Automotive. ובזמן שמחירי הרכב החדש והמשומש עלו מאוד בשנים האחרונות, אנו בדרך כלל מאמינים שחברות שיש להן מתחרים חזקים נאלצות לייצר מוצרים טובים יותר במחירים תחרותיים יותר. עם תחרות צמודה על כספכם, נתוני Cox מראים שאפילו שתי יצרניות הרכב המובילות בארצות הברית – ג'נרל מוטורס וטויוטה – הסתפקו יחד ב־31 אחוזים בלבד ממכירות כלי הרכב החדשים בשנה שעברה.
עוד כתבות בנושא
בהשוואה לכך, כ־75 אחוזים מרוכשי הטלפונים בארצות הברית בחרו במכשיר של אפל או של סמסונג, לפי חברת מחקר השוק IDC. במשך שנים, כל יצרן טלפונים אחר נלחם על הפירורים. "זו אפילו לא תחרות הוגנת", אמרה נבילה פופאל, מנהלת מחקר בכירה ב־IDC. אפל לא הגיבה לבקשה לתגובה. סמסונג סירבה להגיב.
שני המותגים מייצרים טלפונים אמינים ברמות מחיר רבות, והם עשויים לספק את כל מגוון האפשרויות שאתם צריכים. אם שוק הרכב היה נשלט כך על ידי GM וטויוטה, ייתכן שהיינו תוהים מה אנחנו מפסידים. אם היו יותר חברות סמארטפונים עם סיכוי ריאלי לשכנע אתכם, אמרה פופאל, האמריקנים היו "מקבלים יותר תכונות פרימיום במחירים זולים יותר".

גוגל. | צילום: AFP
היא ציינה שבמדינות רבות אחרות, כולל בחלקים מסוימים של אירופה, מותגים סיניים כמו Vivo, Oppo ו־Xiaomi מוכרים טלפונים במחירים נמוכים יותר בדרך כלל מאלה של אפל או סמסונג, אך עם אפשרויות מתקדמות כגון סוללות שיכולות לפעול ימים שלמים בין טעינות, מצלמות איכותיות במיוחד, או עיצובים חדשניים של קיפול והיפוך.
מדוע הפיקסל של גוגל לא תפס?
סלדן דימר הוא בין המעטים באמריקה שבחרו בסמארטפון פיקסל. ספרן האוניברסיטה בדימוס וחובב הצילום הנלהב שיבח את איכות התמונה ה"פשוט מדהימה" של מכשירי הפיקסל שברשותו כבר שנים ואת אפשרויות העריכה באפליקציית Google Photos. הוא גם מעריץ של גרסת תוכנת האנדרואיד שגוגל משתמשת בה למכשירי הפיקסל. (גוגל לא הגיבה לבקשתי לראיון).
פופאל אמרה שלגוגל יש שני אתגרים מרכזיים בניסיונה לשכנע יותר אנשים כמו דימר. ראשית, צרכנים רבים אינם יודעים על פיקסל או מדוע כדאי להם לקנות אחד. ושנית, ספקיות השירות הגדולות באמריקה לא עשו מאמץ אמיתי למכור את מכשירי הפיקסל.
עוד כתבות בנושא
רוב האמריקנים קונים טלפון מ־AT\&T, T-Mobile או Verizon. המותגים שהחברות הללו מחליטות להחזיק – והמבצעים על טרייד־אין או הנחות אחרות שהן מציעות – משפיעים מאוד על איזה סמארטפון תרכשו. ישנם סימנים לכך שספקיות הסלולר הגדולות מתחילות לדחוף את הפיקסלים ביתר מרץ. ההנחות הממוצעות על מכשירי פיקסל נדיבות לא פחות ולעיתים אף יותר מאלו שמוצעות על טלפוני סמסונג דומים, לפי ניתוח של אתר השוואות המחירים Navi. AT\&T, T-Mobile ו־Verizon עדיין נוטות להציע את ההנחות הטובות ביותר אם אתם קונים אייפון, אמרו ב־Navi. (הניתוח בחן רק אפשרויות עבור מי שמחליפים ספק טלפון נייד ומעוניינים להחליף מכשיר יחסית חדש).
נראה כי מכשירי פיקסל כן צוברים תאוצה. בערך. לפני חמש שנים, רק כ־1 אחוז מרוכשי הטלפונים בארצות הברית בחרו בפיקסל. כעת זה 4 אחוזים.