בחודש אוקטובר האחרון נרשמה היסטוריה בממלכה המאוחדת: שרה מולאלי, בת 64, הבישוף של לונדון, הוכרזה כארכיבישוף מקנטרברי והפכה לאישה הראשונה שנבחרה להנהיג רוחנית את הכנסייה האנגליקנית מאז היווסדה במאה השישית לספירה. מדובר בתפקיד הדתי הבכיר ביותר בכנסייה האנגליקנית, אף שראש הכנסייה הרשמי הוא המלך צ'ארלס.
ראש ממשלת בריטניה דאז, קיר סטארמר (שהתפטר ממש הבוקר מתפקידו) בירך על המינוי ואמר: "הכנסייה האנגליקנית היא בעלת חשיבות רבה למדינה. הכנסיות, הקתדרלות, בתי הספר וארגוני הצדקה שלה הם חלק ממרקם החיים של הקהילות שלנו. הארכיבישוף מקנטרברי תמלא תפקיד מפתח בחיינו". המינוי התקבל בהתרגשות רבה ולצד הברכות הורגשה במדינה תחושה של שינוי היסטורי אמיתי.
אלא שאין חדש תחת השמש - ודאי לא כשמדובר ביחס עוין כלפי מדינת ישראל. אתמול הודיעה הארכיבישוף מקנטרברי על מסע ראשון מסוגו בארץ הקודש, או כפי שהגדירה זאת: "מסע של תפילה וסולידריות עם הנוצרים הפלסטינים". מולאלי שיתפה את עוקביה הרבים ברשתות החברתיות כי את המסע תקיים יחד עם "אחי במשיח, הארכיבישוף חוסאם נעום, הארכיבישוף האנגליקני של ירושלים".
הכי מעניין
זה לא הכול. מולאלי הוסיפה וכתבה כי "בעקבות מושיענו ישוע המשיח, נפגוש נוצרים פלסטינים במזרח ירושלים, בגדה המערבית הכבושה ובישראל, נתפלל ונעבוד עמם את האל. אני מצפה לראות את חיי הכנסייה התוססים כאן - להקשיב לתקוות ולפחדים של האנשים, לשמחותיהם ולאתגרים העצומים העומדים בפניהם, ולהתפלל עמם למען צדק ושלום שיביאו ריפוי לחייהם ולארץ הזו".
כמובן, מולאלי לא אמרה ולו מילה אחת על כך שהמדינה שבה היא מקיימת את "מסע הסולידריות" היא מדינת היהודים - מדינת ישראל. בתפיסתה של הארכיבישוף מקנטרברי, כך לפחות עולה מדבריה, בארץ הקודש חיים רק פלסטינים. "אני מביאה עמי את ההבטחה שהנוצרים הפלסטינים אינם נשכחים", סיכמה מולאלי את הפוסט הוויראלי. "אני מזמינה אתכם להצטרף אלינו במסע הזה בתפילה בימים הקרובים".
ובאמת, האישה הראשונה שנבחרה להנהיג את הכנסייה האנגליקנית המשיכה לעדכן. ביום השני למסע פרסמה פוסט ובו כתבה: "היום שמענו סיפורים על הקשיים העצומים שעימם מתמודדים פלסטינים במזרח ירושלים, בגדה המערבית ובעזה. אך ראינו גם כיצד נוצרים פלסטינים מעניקים ריפוי, תקווה ודאגה". אשת הרוח והדת הקפידה לבקר ילדים פצועים בשיקום - אך בתנאי אחד: שיהיו פלסטינים.

הארכיבישוף מקנטרברי שרה מולאלי יחד עם האפיפיור לאו השלושה עשר | צילום: AFP PHOTO / VATICAN MEDIA / Simone RISOLUTI
"הבוקר ביקרנו במרכז מרשים בירושלים, המסייע לילדים עם מוגבלויות מכל רחבי עזה, הגדה המערבית וירושלים", כתבה. "הצטרפנו גם לשיחת וידאו עם הצוות שלהם בבית החולים אל־אהלי בעזה, המנוהל בידי האנגליקנים, שם הם מטפלים בילדים שנפצעו ונפגעו נפשית מהמלחמה, בתנאים בלתי נתפסים". אותו נרטיב הירואי מוכר על "העם הפלסטיני" שזוכה לפופולריות רבה ברחבי אירופה.
"שמענו גם על האתגרים העומדים בפני מערכת הבריאות הפלסטינית כולה בעזה ובגדה המערבית, ונפגשנו עם ילדים ובני נוער מקהילות פלסטיניות מוחלשות", שיתפה מולאלי את קוראיה ובהמשך הוסיפה: "לראות את העבודה החלוצית שנעשית עם הילדים האלה - פירושו לראות את נוכחות הריפוי של ישו ואת שליחותו מתממשות בעולם סובל ושבור".
הפוסט נחתם שוב בקריאה לתפילה משותפת. "אנא הצטרפו אליי בתפילה למען כל עובדי הבריאות והרווחה האמיצים הללו, המביאים ריפוי לחולים ונחמה למי שנמצאים במצוקה", ביקשה הארכיבישוף מקנטרברי מעוקביה. "חלק גדול כל כך משליחותו של ישו בארץ הזו הוקדש לבריאות ולריפוי, והשליחות הזו נמשכת כיום באמצעות הנוצרים הפלסטינים".

כוחות הביטחון הפלסטיניים לצד עץ חג המולד בבית לחם | צילום: AFP
המסע עוד בראשיתו, ומעניין יהיה לראות כיצד יתפתח בימים הקרובים - אף שהכיוון, כך נדמה, כבר ברור למדי. שרה מולאלי איננה היחידה בעולם הנוצרי שמשמיעה קול פרו־פלסטיני ואנטי־ישראלי מובהק. כבר ב־2023 אימצה הכנסייה האנגליקנית של דרום אפריקה, המאגדת יותר מ־4 מיליון מאמינים במדינות דרום אפריקניות שונות, החלטה רשמית המגדירה את ישראל כמדינת אפרטהייד.
לדברי מזכ"ל הארגון דאז, הבישוף מאלוסי מפומלוואנה, "כאנשים מאמינים המביטים בדאגה עמוקה על הכיבוש בגדה המערבית ובעזה - ומייחלים לביטחון ולשלום עבור פלסטין וישראל - איננו יכולים עוד להתעלם מן העובדות בשטח". שנתיים קודם לכן כבר הביעה אותה כנסייה תמיכה בתנועת החרם על ישראל (BDS) בנימוק שמדובר במהלך שנועד "להביא לסיום הכיבוש".
בדצמבר 2025, באתר הרשמי של הוותיקן, פורסם כי הפטריארכיה הלטינית של ירושלים, שבראשה הקרדינל פיירבטיסטה פיצבאלה, "מוכנה לעשות כל שביכולתה כדי לתת מענה לצרכים הרוחניים והחומריים של תושבי עזה". הקרדינל הוסיף ואמר כי "עלינו להיות הקול של כל אלו הסובלים בגלל המלחמה". מלחמה שלפי הגרסה הזו פוגעת רק בעזתים, ואין לה השלכות על החברה הישראלית.

פיירבטיסטה פיצבאלה, הכפטריארך הלטיני של ירושלים, בביקור בעזה | צילום: AP
זהו נרטיב מעוות לחלוטין - וחבל שכך. דווקא הארכיבישוף מקנטרברי לשעבר, ג'סטין ולבי, בניגוד ליורשתו בתפקיד שרה מולאלי, הסתייג בעבר מן השימוש במונח "אפרטהייד" ביחס לישראל. "אני יודע שזו דעה לא פופולרית, אבל אני לא רוצה להשתמש במילה אפרטהייד ביחס לישראל, משום שמשטר האפרטהייד בדרום אפריקה נבנה על חוקה שבעצם כוננה את מרקם האפרטהייד", הסביר.
ולבי המשיך והדגיש: "אם לישראל תהיה חוקת אפרטהייד, ברור שהיא תהפוך למדינת אפרטהייד. אבל עד שזה יקרה, לא אשתמש במילה הזאת ביחס לישראל". אלו מילים אמיצות שהוכיחו כי אפשר גם אחרת, שהעולם הנוצרי מסוגל להתנתק מן השנאה האנטי־יהודית שאפיינה אותו במשך מאות ואלפי שנים, ולבחור בדרך הוגנת יותר. אלא שכיום, יותר מתמיד, נדמה שהאפשרות הזו הולכת ומתרחקת שנות אור.
עוד כתבות בנושא



