דו"ח המבקר על נמה"ת באילת: מחסור בכיסוי רפואי ומשטרתי, אין מוכנות לאר"ן

המבקר קובע באופן חד משמעי כי בתרחיש של אירוע רב נפגעים בנמל, המענה הרפואי לא יעמוד ב'שעת הזהב' שבה הטיפול הרפואי למניעת נזקים פנימיים בלתי הפיכים הוא האפקטיבי ביותר, עניין שעשוי לעלות בחיי אדם

תוכן השמע עדיין בהכנה...

שדה התעופה רמון לאחר נפילת הכטב"ם | יהודה בן איטח, פלאש 90

שדה התעופה רמון לאחר נפילת הכטב"ם | צילום: יהודה בן איטח, פלאש 90

 על פי דו"ח המבקר המתפרסם היום (שני), קיימים פערים בנושא הפיקוד והשליטה של המשטרה במצבים של אירוע רב נפגעים בנמל התעופה רמון שבסמוך לעיר אילת. בנוסף, המשרד לביטחון לאומי לא קבע את המקור התקציבי הנדרש על מנת שהמענה לסוגיית הפיקוד והשליטה של המשטרה באירוע חירום בנמל יהיה מלא. המבקר הדגיש כי חסר מקור תקציבי גם בתחום הרפואי, ועל כן, הסדרת המענה הרפואי בנמל התעופה בעיתות שגרה וחירום, בכלל זה אירוע רב נפגעים - מעוכב. בשל כך, הנוסעים והשוהים בנמל נמצאים בסיכון ממשי. 

עוד כתבות בנושא

למעשה, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות כבר התריע בפני ראש הממשלה, ראש המל"ל ואחרים במכתב מ-17.3.19, ואמר כי הוא מודיע ש"משרד הבריאות לא יוכל לשאת באחריות למענה הרפואי בשגרה ובחירום בשדה התעופה רמון". למרות הנחיית המל"ל מ-28.3.19, כמה ימים לאחר פתיחת הנמל, לקיים דיון מהיר בנושא, לא התקיים במל"ל דיון המשך בנושא תקצוב תוכנית המענה הרפואי לנמל בעיתות שגרה וחירום, ובמשך שש השנים האחרונות משרד הבריאות ומשרד האוצר לא סיכמו את המקור התקציבי לתוכנית.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת ביטחון וטכנולוגיה 2 במרכז האקדמי לב | לירון מולדובן

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בוועידת ביטחון וטכנולוגיה 2 במרכז האקדמי לב | צילום: לירון מולדובן

 

הכי מעניין


עוד עלה בביקורת, שאין הלימה בין הנחיית המל"ל מינואר 2019, המבוססת על הנחיית משרד הבריאות מיולי 2017, המחייבת "נוכחות אמבולנס רגיל ונט"ן על צוותיהם בשעות פעילות השדה", לבין קביעתו של מנהל רשות שדות התעופה האזרחי בדיון שנערך במל"ל במרץ 2025, כי "השדה עומד בתקן הבין-לאומי, והמענה הקיים בשדה התעופה בתחום הרפואי [המיידי]". הוא טען כי "הצבה של אמבולנס לבן + נט"ן עם מרפאה המאוישת בשעות הפעלת השדה על ידי צוות מטעם רשות שדות התעופה בעלי הסמכות דואליות (רפואה וכבאות ביחד)" - "מספק".
 
המבקר קובע באופן חד משמעי כי בתרחיש של אירוע רב נפגעים בנמל, המענה הרפואי לא יעמוד ב'שעת הזהב' שבה הטיפול הרפואי למניעת נזקים פנימיים בלתי הפיכים הוא האפקטיבי ביותר, עניין שעשוי לעלות בחיי אדם. עוד נכתב כי צבירת כוחות רפואה באירוע כזה צפוי להימשך זמן מסוים, שכאמור, עשוי להיות הזמן החשוב ביותר לטיפול. העמדה של מנהל רת"א (רשות שדות התעופה האזרחיים), המשטרה, ומשרד הבריאות שהוצגו במל"ל במרץ 2025, כי בזמן של אר"ן בנמ"ל, המענה הרפואי לא מספק.
 
גם המשטרה טרם מימשה את האחריות שלה לפיקוד ושליטה בתרחישים שונים בשל פערים,  זאת למרות הנחיית המל"ל. עם זאת, צה"ל הבהיר כי הוא ממשיך לשאת באחריות לתרחיש זה עד שהמשטרה תקבל עליה את האחריות לפיקוד ושליטה בתרחיש זה.

שדה התעופה רמון, ליד אילת. ארכיון. | משה שי, פלאש 90

שדה התעופה רמון, ליד אילת. ארכיון. | צילום: משה שי, פלאש 90

על פי דו"ח המבקר, נמל התעופה רמון יוכל לתפקד בשעת הצורך כנמל תעופה חלופי לנתב"ג רק באופן חלקי: לעומת נתב"ג, שבו מטופלות כ-400 טיסות ביום בממוצע, מהן כ-120 של חברות תעופה ישראליות וכ-280 של חברות תעופה זרות, נמל התעופה רמון יכול לטפל לכל היותר ב-150 טיסות ביום בלבד. עקב מגבלת הקיבולת של נמל התעופה רמון נקבעו הנחיות עבודה: הרוב המוחלט של הטיסות הבין-לאומיות בנמל יהיו של חברות התעופה הישראליות, כ-120 טיסות ביום. כמות הטיסות הפנים-ארציות תצומצם לעד שש תנועות ביממה, ומטוסי מטען לא יטופלו בנמל באילת. לכל אלו עלולה להיות השפעה על התנועה האווירית הבין-לאומית מישראל ואליה וכן על הסחר הבין-לאומי.
 
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן קבע כי נוכח חומרתם של הליקויים שהועלו בדוח זה בנוגע למתן המענה לאירוע רב-נפגעים בנמל התעופה רמון, ונוכח השפעותיהם על מתן המענה הכולל באירועי חירום בנמל - על מנהל רת"א לוודא את תיקון הליקויים, לצורך עמידת הנמל בתנאי הרישיון להפעלתו. נוכח הסיכון הנובע מאירוע תעופתי רב-נפגעים; ונוכח מכלול הליקויים המצוינים בדוח זה, על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ועל השר לביטחון לאומי לוודא כי נמל התעופה רמון ערוך לטיפול באירועי חירום. צורך זה מתחדד בפרט נוכח מאפייני האיומים במתקפת הטרור של חמאס ב-7.10.23. בהסדרת פתרון מערכתי לטיפול באירועי חירום בנמל התעופה רמון וסביבתו יש כדי לתרום לסדרת הטיפול באירועי חירום גם במרחב העיר אילת וסביבתה.