דו"ח המבקר על הרכבת הקלה: פערי אבטחה חמורים ופערי תקשורת במד"א

על פי דו"ח המבקר מערכת הקשר של מד"א לא מתקשרת עם מערכות הקשר של המשטרה וכיבוי האש, לכן, אם חלילה יקרה אירוע שיצריך את פעילות גופי ההצלה, צוותי מד"א יתקשו לתקשר עם יתר גופי החירום וההצלה

תוכן השמע עדיין בהכנה...

הרכבת הקלה בגוש דן. | EPA

הרכבת הקלה בגוש דן. | צילום: EPA

מבקר המדינה מפרסם היום (שני) את הדו"ח הנוגע לרכבת הקלה בגוש דן (הקו האדום). מדובר בקו באורך של 24 ק"מ, כאשר 12 ק"מ מתוכם הם מתחת לקרקע. הקו כולל כ-45 רכבות, שעל פי התחזית, עם פתיחת הקו באופן מלא, יעברו בו 300 אלף נוסעים מדי יום. הדו"ח מתמקד בזווית הביטחונית הנוגע לרק"ל, על בסיס העובדה שבין שנת 2010 ועד אוקטובר 2019, התרחשו כ-800 פיגועי טרור בתחבורה הציבורית במדינות שונות בעולם.

עוד כתבות בנושא

המבקר טוען כי למרות האיומים החמורים שקיימים על הרק"ל, אין קביעה לגבי הגוף שבסמכותו לקבוע או לאשר את תרחיש הנפגעים לאירוע טרור ברק"ל בגוש דן. על פי רשות החירום הלאומית (רח"ל) משרד התחבורה אמור לאשר את תרחיש הנפגעים, ולפי המל"ל משרד התחבורה אמור להוביל את עבודות המטה בתחום הביטחון לגבי פרויקטים תשתיתיים תחבורתיים. אלא שמשרד התחבורה לא הסכים עם תרחיש הנפגעים שקבעה רח"ל בספטמבר 2019 לגבי הרק"ל וטען שמספר הנפגעים גבוה מדי. עד היום, ולמרות שעברו מאז חמש שנים, משרד התחבורה לא הציג עבודת מומחים מטעמו כחלופה לתרחיש זה. לדעת המשטרה על רקע השבעה באוקטובר אין צורך לשנות את התרחיש שבנתה רח"ל. בנוסף, למרות שקיימים איומים גם בתחום של אירועי טרור כימי, ובמקרים מסוימים איומים כאלו אף התממשו במדינות שונות, לא נקבע תהליך מוסדר של התייעצות עם היחידה הייעודית בנוגע להיערכות לאירוע טרור כימי בשלבי התכנון ופרסום המכרזים.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן | יונתן זינדל, פלאש 90

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מחסור חמור באבטחה

עוד עולה מהדו"ח כי מספר המאבטחים של נת"ע הלך והצטמצם, והמצב החריף לאחר פרוץ המלחמה. במספר מקרים היה מספר המאבטחים במשמרת היה פחות מהתקן, ובשני מקרים מספר המאבטחים אפילו פחות מהסף המזערי. גם הרענונים לשמירת הכשירות שלהם, דוגמת אימוני קרב מגע, הצטמצמו. הפגיעה ברמת האבטחה של התחבורה הציבורית בישראל עלולה להעמיק, משום שבעתיד צפויים לפעול עוד שני קווים של רק"ל גוש דן וכן רכבת המטרו, דבר שיגדיל את הפער בין הצורך להיצע בתחום זה. בנוסף, למרות החשיבות של מתקן לאומי לאימוני כוחות ההצלה ברחבה התת-קרקעית, שיאפשר דימוי של כל התשתיות בתת-הקרקע וישרת את כל גופי ההצלה וכן את הרק"ל, פקע"ר, ימ"מ ועוד, לא קודמה מאז הקמת המתקן מאז שנת 2016.

הכי מעניין

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה יחד עם שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר האנרגיה והתשתיות ושר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ בטקס השקת הקו האדום של הרכבת הקלה | קובי גדעון - לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה יחד עם שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר האנרגיה והתשתיות ושר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ בטקס השקת הקו האדום של הרכבת הקלה | צילום: קובי גדעון - לע"מ

ליקויי התקשורת של מד"א

על פי דו"ח המבקר מערכת הקשר של מד"א לא מתקשרת עם מערכות הקשר של המשטרה וכיבוי האש, לכן, אם חלילה יקרה אירוע שיצריך את פעילות גופי ההצלה, צוותי מד"א יתקשו לתקשר עם יתר גופי החירום וההצלה. המבקר מציין כי למרות שהליקוי הזה כבר צוין בדו"חות קודמים לפני כעשור, דבר לא נעשה בעניין. בנוסף, צוותי מד"א שיפעלו ברכבת המצויה מתחת לפני הקרקע, אינם מצוידים במכשירי קשר נישאים. מכשירי קשר מסוג זה נמצאים רק באמבולנסים, ולצוותי מד"א אין ברירה את לעשות שימוש בטלפונים סלולריים מתחת לפני הקרקע. במקרה של אירוע ביטחוני בו תתרחש קריסת הרשת הסלולרית התת קרקעית, לא תהיה לצוותים דרך לתקשר ביניהם באמצעים טכנולוגיים, אלא רק באופן פיזי או באמצעות גורם שלישי המחזיק באמצעי קשר טכנולוגיים כמו שוטר או איש כיבוי אש.

עוד כתבות בנושא

מבקר המדינה דווקא מציין לחיוב את שיתוף הפעולה בין נת"ע למשטרה וההתמודדות עם אתגרים במצבי שגרה, בכלל זה, אימונים משותפים. המבקר מתרשם גם מההכשרה של והאימונים של מאבטחי הקו האדום. עם זאת הוא מדגיש כי לא מדובר במתקן אימונים לתת-הקרקע, ולא מדובר במתקן לאומי שנועד לשרת את כל גופי ההצלה, אלא במתקן קרקעי המיועד לאימון של המאבטחים של נת"ע בלבד.