הוליווד נלחמת בAI: דיסני ויוניברסל תובעות את מידג'רני על הפרת זכויות יוצרים

הקרב על עתידו של התוכן שנוצר בבינה מלאכותית הסלים אמש, כאשר שתי ענקיות הוליווד תבעו את מידג'רני, סטארט-אפ מתפתח, בגין הפרת זכויות יוצרים

מגדל המים בוולט דיסני שבקליפורניה | AFP

מגדל המים בוולט דיסני שבקליפורניה | צילום: AFP

תוכן השמע עדיין בהכנה...

אולפני דיסני ויוניברסל הגישו תביעה נגד מידג'רני, בטענה כי החברה אימנה את מודלי הבינה המלאכותית ליצירת תמונות תוך שימוש בלתי מורשה בקניין הרוחני של האולפנים.

מדובר בתביעה הראשונה מסוגה מצד אולפני הוליווד מרכזיים, במהלך שמסמן נקודת מפנה במאבק ההולך וגדל של אמנים, עיתונים ויוצרי תוכן נגד חברות הבינה המלאכותית, בדרישה שלא לאמן את המודלים תוך שימוש ביצירות מוגנות - או לפחות לשלם על כך.

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת במהירות, חברות טק ממהרות לפתח ולהפיק רווחים מכלים שמסוגלים לייצר תמונות ווידאו באיכות הוליוודית. מומחים מעריכים שכלים אלה צפויים לשנות את תעשיית הקולנוע והבידור בשנים הקרובות, והתביעה הזו נתפסת כניסיון של ענקיות הוליווד להבטיח את מקומן בעידן החדש.

הכי מעניין

יוניברסל | שאטרסטוק

יוניברסל | צילום: שאטרסטוק

"זה רגע שכולם חיכו לו'", אומר צ'אד האמל, שותף במשרד עורכי הדין מק'קול סמית בלוס אנג'לס. לדבריו, עד עתה האולפנים הגדולים נשארו מחוץ למאבק, אף שלכולם כבר היה ברור שכלי AI מסוגלים לייצר תכנים שעלולים להפר זכויות יוצרים. כעת, הם נכנסים לעימות - ובגדול.

מידג'רני היא אחת מכמה תוכנות בינה מלאכותית שכבשו את דמיונם של רבים ברחבי העולם, בזכות היכולת שלה לאפשר למשתמשים ליצור תמונות לפי דרישה. מה שהתחיל כגימיק הפך במהרה למקור משמעותי לתוכן ברשת, כשאנשים השתמשו במידג'רני ובמחוללים נוספים כדי ליצור הכל - מממים דרך פורנוגרפיה ועד לגרסאות מחודשות לדמויות מוכרות מסרטים וסדרות.

אבל התמונות שנוצרות לא צצות משום מקום - המודלים מאומנים על בסיס מיליוני מילים ודימויים מרחבי האינטרנט, לרבות יצירות המוגנות בזכויות יוצרים של אמנים ואולפני בידור. חברות הבינה המלאכותית טוענות שהתוצרים שלהן הם יצירות חדשות לחלוטין, ושהשימוש בחומרי האימון נחשב ל"שימוש הוגן" לפי חוקי זכויות היוצרים. לעומת זאת, אמנים וחברות מדיה בינוניות טוענים שמדובר בגניבה של ממש.

דיסני ויוניברסל מתארות בתביעתן את המאבק כעימות בין טוב לרע, וכינו את מידג'רני "בור ללא תחתית של גניבה ספרותית". תומכי תעשיית הבינה טוענים, מצדם, שחברות המדיה המסורתיות מנסות לבלום פריצת דרך טכנולוגית שעשויה לשחרר פוטנציאל יצירתי אדיר.

מידג'רני, אילוסטרציה | שאטרסטוק

מידג'רני, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

בתביעה שהוגשה לבית המשפט הפדרלי של מחוז מרכז קליפורניה, טוענות החברות כי מידגר'ני "מבקשת לקצור את פירות היצירתיות של דיסני" בכך שהיא מציעה שירות להפקת תמונות שפועל כמו "מכונת אוטומטית המפיקה עותקים בלתי מורשים של יצירות מוגנות בזכויות יוצרים של דיסני ויוניברסל".
תוכן שנוצר ב-AI, שבו מופיעות דמויות מוכרות ומוגנות כמו מריו, שרק או פו הדב, כבר מופץ ברשת - לעיתים בצורה ויראלית - ואף הוביל לגל חדש של יצירות מעריצים. חובבי "מלחמת הכוכבים", למשל, כבר לא צריכים לחפש תכנים חדשים - הם יכולים להשתמש בכלי וידאו מבוססי AI ליצירת סרט מקורי בן 11 דקות עם דמויות ורקעים פוטוריאליסטיים.

בדיקות שערך הוושינגטון פוסט לצורך הכתבה, מראות כי יכולות הווידאו של הבינה המלאכותית עדיין אינן ברמה מספקת כדי להפיק סרטים או סדרות שלמות.

ייתכן שזה גם ההסבר לכך שבעלי זכויות יוצרים המתינו עם הגשת תביעות נגד מחוללי וידאו מבוססי בינה מלאכותית, אמר ג'יימס גרימלמן, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת קורנל. אמנם כיום ניתן ליצור שירים שנשמעים כאילו הופקו על ידי בני אדם, אך תחום הווידאו עדיין לא הגיע לשם, לדבריו. לדוגמה, Sora של OpenAI מסוגלת לייצר קטעים באורך של דקה בלבד. ולמרות שהקצב והשטף שלה מרשימים לעומת דגמים קודמים, היא עדיין לא מציעה את רמת השליטה המדויקת שנחוצה לבמאים ואולפנים, לדבריו.

עם זאת, חברות הפקה כבר משתמשות בבינה מלאכותית לצרכים כמו סיעור מוחות בשלבי טרום־הפקה, אפקטים מיוחדים ותמונות למסך. האיכות של תוכן שנוצר בבינה מלאכותית השתפרה במהירות מאז השקת מחולל התמונות DALL·E של OpenAI בשנת 2021, וכיום חברות כמו OpenAI וגוגל מציעות מחוללי וידאו לציבור הרחב. רבים מאמינים שזה רק עניין של זמן עד שתוכן שנוצר כולו בבינה מלאכותית ייכנס לבידור המרכזי.

תכנים של OpenAI, אילוסטרציה. | AP

תכנים של OpenAI, אילוסטרציה. | צילום: AP

ארגון SAG-AFTRA, המייצג שחקנים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, חתם על הסכמים עם חברות קול מבוסס בינה מלאכותית שמאפשרים לשחקנים לרשום זכויות שימוש בקולם, והשבוע הגיע להסכם עקרוני עם מספר חברות משחקי וידאו, לפיו שחקנים יקבלו תשלום אם הקול או הדמות שלהם יופיעו במשחקים שנוצרו על ידי בינה מלאכותית.

"הסבלנות וההתמדה הובילו להסכם שמציב את הגדרות ההגנה הנחוצות למען פרנסתם של מבצעים בעידן הבינה המלאכותית", נכתב בפוסט שפרסם האיגוד ביום שני.

"ההתמדה והסבלנות הובילו להסכם שמציב את הגדרות ההגנה הדרושות לפרנסתם של השחקנים בעידן הבינה המלאכותית", כתב האיגוד ביום שני.
במקביל, חברות AI חדשות כמו Moonvalley ו־Runway כבר משתפות פעולה עם אולפנים לשילוב הבינה המלאכותית בתהליכי ההפקה, לדבריהן.

התביעה של דיסני ויוניברסל הזו מצטרפת לגל הולך וגדל של תביעות מצד בעלי זכויות - כולל אמנים, סופרים וחברות מדיה - שטוענים כי חברות הבינה המלאכותית מפרות את זכויותיהם. אחת התביעות הבולטות ביותר הוגשה על ידי הניו יורק טיימס נגד OpenAI, מפתחת ChatGPT. במקביל, גופים רבים חותמים על עסקאות רישוי בשווי של מיליוני דולרים, המעניקות לחברות הבינה המלאכותית גישה מלאה לתוכן שלהם — בתמורה לתשלום. (לעיתון הוושינגטון פוסט, אגב, יש הסכם שיתוף תוכן עם OpenAI).

עוד כתבות בנושא

התביעה של דיסני ויוניברסל נוקטת גישה מעט שונה: היא לא רק דורשת להימנע מאימון הבינה על החומר המוגן, אלא קוראת לכך שמידג'רני תסנן את התוצרים שלה.

"נראה שהתביעה הזו מנסה לקבוע סטנדרט דומה לזה שחל על פלטפורמות שאינן מבוססות בינה מלאכותית: אתם צריכים להסיר עותקים בולטים של העבודות שלנו", אמר גרימלמן.

לפי האמל, מה שהאולפנים רוצים למנוע הוא מצב שבו חברות הטכנולוגיה מאמנות מודלים על בסיס יצירתן - מבלי לשלם.

"זו לא מלחמה של הוליווד נגד הבינה המלאכותית", אמר. "זו דרישה לפיצוי".

כבר עכשיו, אמנים חזותיים רבים מרגישים את ההשפעה של כניסת הבינה המלאכותית, אמר ג'ון לאם, אמן משחקי וידאו ופעיל למען זכויות יוצרים של יוצרים. לדבריו, הוא רואה אנשי מקצוע מסביבו מתקשים למצוא עבודה כשבינה מלאכותית מסוגלת לחקות סגנונות אמנות בלחיצת כפתור. התביעה שהוגשה ביום רביעי הייתה בעיניו "זריקת עידוד עצומה" עבור יוצרים, בתקווה שתביא לעצירה של הנוהג שבו אולפנים שואבים השראה מיצירותיהם - מבלי לשלם על כך.

דיסני וורלד בפלורידה, ארה"ב. | Bryan R Smith / AFP

דיסני וורלד בפלורידה, ארה"ב. | צילום: Bryan R Smith / AFP

ניצחון של דיסני ויוניברסל לאו דווקא יגן על אמנים מפני החלפה על ידי בינה מלאכותית, אמר בן ג’או, פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת שיקגו, שסייע בפיתוח Glaze - כלי שמגן על אמנות חזותית מחיקוי של בינה מלאכותית. אבל ניצחון כזה כן עשוי לצמצם משמעותית את מאגר החומרים שעליהם הבינה המלאכותית יכולה להתאמן. בלי נתונים חדשים, מחוללי הבינה המלאכותית פשוט יחזרו על אותם רעיונות חזותיים שוב ושוב, מה שיגרום להם להיות פחות שימושיים עבור חברות הפקה. במובן הזה, גם חברות בינה מלאכותית וגם אולפני בידור תלויים באמנים שממשיכים ליצור יצירות מקוריות ומרוויחים מהן בכבוד.

בכירים בתעשיית הטכנולוגיה טוענים כי לא ניתן היה לפתח כלים כמו ChatGPT ללא נתוני אימון הכוללים גם תוכן מוגן בזכויות יוצרים, וכי חובת תשלום על כל שימוש ביצירה עלולה לחנוק את המהפכה הכלכלית שהבינה המלאכותית מביאה עמה.

לדברי אדם אייסגרו, שמוביל תוכנית בנושא בינה מלאכותית, יצירתיות וזכויות יוצרים בארגון Chamber of Progress - גוף סחר פרוגרסיבי שמייצג חברות טכנולוגיה ובהן גם מידג'רני - אולפנים כמו דיסני ויוניברסל צריכים לאמץ את השימוש בווידאו מבוסס הבינה המלאכותית במקום לתבוע אותו.

"התגובה הראשונה שלי היא שלתעשיית הסרטים יש היסטוריה ארוכה, אבל זיכרון קצר," אמר אייסגרו. הוא השווה את התביעה הנוכחית לזו שהוגשה לפני עשרות שנים נגד יצרני מכשירי הווידיאו - תביעה שהאולפנים הפסידו בה, ולטובתם, לדבריו, שכן הם הפיקו בהמשך רווח עצום מהטכנולוגיה הזו.

חדר הבקרה של הטלוויזיה החינוכית. | משה פרידמן, לע"מ

חדר הבקרה של הטלוויזיה החינוכית. | צילום: משה פרידמן, לע"מ

בינתיים, כל התקדמות בתחום הווידאו מבוסס בינה מלאכותית מושכת תשומת לב נלהבת מצד חובבי הטכנולוגיה. סרטון שפורסם ביום ראשון בפורום "רדיט" הציג טריילר קצר לסרט דמיוני - עם רפרנסים ויזואליים שמזכירים מאוד סדרות מדע בדיוני כמו מלחמת הכוכבים.

"תעשו מזה סרט באורך מלא. זה יהיה מטורף לגמרי" כתב אחד המגיבים.
"זה בדיוק התכנון!" השיב היוצר.