בבר מאצ'ה פשוט ומינימליסטי בלוס אנג’לס, מכינים תה יפני מדויק מאבקה, למרות המחסור העולמי במאצ'ה שנובע מהפופולריות הגדולה שלו ברשתות החברתיות.
כמעט כל 25 סוגי המאצ'ה בתפריט אזלו מהמלאי בחנות קטל טי בשדרות הוליווד, שנפתחה השנה. מייסד החנות זאק מנגן אומר "קשה לנו להגיד ללקוחות שאנחנו פשוט לא יכולים לספק את מה שהם רוצים". לדבריו, הפופולריות של המאצ'ה גדלה מאוד בעשור האחרון, ובמיוחד בשנים האחרונות. היום המשקה נמצא בכל מוצר, מגלידות ועד לסטארבקס.
בסאיאמה שביפן, הצפונית-מערבית לטוקיו, מסאהירו אוקוטומי, הדור ה-15 למשפחת מגדלי תה, מוצף בבקשות להזמנות מאצ'ה עד כדי כך שהוא נאלץ להפסיק לקבל הזמנות חדשות באתר שלו.
הכי מעניין
מה זה מאצ'ה?
המילה "מאצ'ה" ביפנית משמעותה "תה טחון". הוא מופיע בצורת אבקה ירוקה בוהקת, מוקצף עם מים חמים ולעיתים נוסיף לו חלב להכנת מאצ'ה לאטה.
תה ירוק הגיע ליפן מסין בתחילת המאה התשיעית ושימש תחילה למטרות רפואיות, אך המאצ'ה עצמו הופיע רק במאה ה־16 בקיוטו, כחלק מטקסי התה שהתפתחו בידי אמן התה סן נו ריקיו. כיום קיימים סוגי איכות שונים של מאצ'ה - החל באיכות "טקסית" וכלה באיכות "קולינרית" לאפייה.

עלי תה לא מעובדים במפעל ביפן | צילום: AFP
רבים שותים מאצ'ה בשל טעמו העשבוני העמוק, אך אחרים נמשכים לרכיביו התזונתיים. הוא עשיר בנוגדי חמצון, ותורם לריכוז בזכות תכולת הקפאין שלו: כ־48 מ"ג לכוס – פחות מקפה פילטר, אך כמעט כפול מתה ירוק רגיל.
"מאצ'ה נחשב לבריא", אומר שיגהיטו נישיקידה, מנהל חנות התה טוגטסודו בטוקיו. "אבל אנשים גם נמשכים לתרבות התה היפנית: הטקס, הזמן שמקדישים, האסתטיקה", הוסיף.
ייצור המאצ'ה הוא תהליך מורכב ואינטנסיבי: העלים נקראים "טנצ'ה" ומוצלים במשך מספר שבועות לפני הקטיף, כדי לרכז את הטעם והחומרים המזינים. לאחר מכן מנקים את העלים ביד, מייבשים וטחונים אותם דק.
אוקוטומי ציין שייצור מאצ'ה איכותי לוקח שנים של אימון ודורש השקעה גדולה בציוד ובכוח אדם. הוא שמח שהעולם מתעניין במאצ'ה, אבל במציאות הוא מתקשה לעמוד בביקוש.

מפעל לעיבוד תה מאצ'ה ביפן | צילום: AFP
בשנת 2024, מאצ'ה היווה יותר מחצי מכמות התה הירוק שיצאה מיפן, פי שניים לעומת לפני עשור.
מיליוני סרטונים בטיקטוק, אינסטגרם ויוטיוב מדגימים איך להכין משקאות מאצ'ה פוטוגניים ואיך להשתמש במקצף הבמבוק המסורתי – "צ'סן". "מרגיש לי שדור ה־Z הוביל את ההתלהבות ממאצ'ה, ובעיקר בזכות הרשתות החברתיות", אמרה סטיבי יוסוף, אשת שיווק בת 31, ל־AFP בבר מאצ'ה בלוס אנג'לס.
בחנות התה Jugetsudo בטוקיו מנסים לנהל את המלאי ולהגביל מכירות גדולות ללקוחות שחשודים במכירה.
עם זאת, המכסים שהטילה ארה"ב על מוצרים יפניים (בין 10% ל-24%) עלולים להוביל לעליית מחירים.
בקטל טי אומרים שהמחסור והמכסים מאלצים אותם להעלות מחירים, אבל הביקוש לא ירד - לקוחות ממשיכים ואומרים שהם רוצים לקנות מאצ'ה לפני שייגמר.

חוות תה ביפן | צילום: AFP
כוס מאצ'ה שמכינים במקום עולה לפחות 10 דולר, ואילו אבקת מאצ'ה ל-20 גרם נמכרת בין 25 ל-150 דולר.
ממשלת יפן מעודדת יצרנים לגדל תה בכמויות גדולות יותר, כדי להפחית עלויות, אבל הדבר מסכן את איכות המאצ'ה, וכמעט בלתי אפשרי באזורים כפריים קטנים.
מספר מטעי התה ביפן פחת משמעותית ב-20 השנים האחרונות, כי החקלאים מזדקנים וקשה למצוא יורשים.
אוקוטומי אמר שלוקח זמן לאמן דור חדש של מגדלים, ואי אפשר לזרז את התהליך.