חוזרים לשגרה: שיא תנועה במצרי הורמוז מתחילת המלחמה

נתוני מעקב ימי מראים כי תנועת הספינות במצרי הורמוז הגיעה לשיא מאז תחילת המלחמה. עם זאת, מומחים מזהירים שהדרך לנורמליזציה מלאה עדיין רחוקה

ספינת משא במצרי הורמוז | AFP

ספינת משא במצרי הורמוז | צילום: AFP

תוכן השמע עדיין בהכנה...

תנועת הספינות אתמול (שני) דרך מצרי הורמוז הגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז תחילת המלחמה במזרח התיכון, כך עולה מנתוני מעקב ימי. פלטפורמת הניתוח Kpler תיעדה לפחות 37 מעברים ביום שני, שבוע לאחר שנחתם מזכר הבנות בין ארצות הברית לאיראן.

AXSMarine, ספקית נוספת של נתוני ספנות העוקבת אחר מעבר כלי שיט מסחריים, ובהם אוניות מכולה, ספרה ביום שני 42 מעברים — גם כן שיא. AFP מצאה כי 51 כלי שיט שונים עברו במצר, לאחר הצלבה בין שתי הרשימות.

מדובר ב־42.5 אחוזים מתנועת הספינות הרגילה בזמן שלום, העומדת על כ־120 כלי שיט ביום, דרך נתיב המים האסטרטגי, שבו עוברים בדרך כלל כחמישית מיצוא הנפט והגז העולמי. המספרים הכוללים צפויים ככל הנראה לעלות עוד, משום שהפלטפורמות מזהות לעיתים מעברים נוספים בדיעבד, בעיקר באמצעות תמונות לוויין.

הכי מעניין

ספינות במצר הורמוז, במהלך המצור, מאי 26' | AFP

ספינות במצר הורמוז, במהלך המצור, מאי 26' | צילום: AFP

לפי Kpler, בין הספינות שעברו ביום שני היו גם חמש מכליות ריקות של גז טבעי נוזלי. "זה עשוי להיות אחד הסימנים הברורים ביותר עד כה לנורמליזציה זהירה בתנועה", אמר מיכאיל טודורוב מ־AXSMarine ל־AFP. מפעילי מכליות גז טבעי נוזלי נזהרו קודם לכן מאוד ממעבר במצר.

בסך הכול, תנועת הסחורות דרך המצר — הכוללת מכליות הנושאות נפט וגז טבעי נוזלי, וכן מטענים יבשים כמו דשנים — עלתה בהתמדה מאז שוושינגטון וטהרן הגיעו בשבוע שעבר להסכמה לסיום המלחמה.

לפני ההסכם מ־14 ביוני, פחות מעשר ספינות סחורות ביום עברו במצר מאז שאיראן סגרה את המעבר ב־1 במרץ, בתגובה לתקיפות של ארצות הברית וישראל. מאז 15 ביוני, הממוצע עלה ל־21 ספינות ביום, ובחמשת הימים האחרונים הגיע ל־28.

עם זאת, נורמליזציה מלאה עדיין רחוקה, לפי דיפאק מאוריה, אנליסט ב־HSBC. "אנחנו מעריכים שהנורמליזציה בספנות תתעכב עד שיושג הסדר יציב, יבוצע פינוי מוקשים ויופחתו עלויות הביטוח", כתב בדו"ח שפורסם היום.

השליטה במצר

השאלה אם איראן תנהל את המעבר החיוני נותרת אחת הסוגיות המרכזיות בשיחות שצפויות להתקיים בחודשיים הקרובים. "מצרי הורמוז לעולם לא יחזרו לתנאים שלפני המלחמה, וינוהלו בידי הרפובליקה האסלאמית של איראן, בהתאם לחוק הבינלאומי", אמר ראש צוות המשא ומתן של איראן, מוחמד באקר קאליבאף, במהלך השיחות בשווייץ, כך דיווחה התקשורת הממלכתית היום. הרפובליקה האסלאמית הודיעה בשבת כי סגרה שוב את המצר בתגובה לתקיפות ישראל בלבנון. עומאן ואיראן הדגישו היום בהודעה משותפת את "הזכויות הריבוניות על המים הטריטוריאליים שלהן במצרי הורמוז", ואמרו כי יבחנו את ניהול המצר בעתיד ואת העלויות האפשריות שייגבו.

מוחמד באקר קאליבאף, יו"ר הפרלמנט האיראני | AFP

מוחמד באקר קאליבאף, יו"ר הפרלמנט האיראני | צילום: AFP

מנגד, ארצות הברית הודיעה ביום שני כי היא מסירה זמנית את הסנקציות על איראן כדי לאפשר לה להפיק, למכור ולספק נפט גולמי ומוצרים נלווים עד 21 באוגוסט. בפוסט שפרסם היום ברשת Truth Social אמר טראמפ כי כוחות הצי האמריקני לא ימשיכו עוד במצור על מצרי הורמוז, אך הספינות יישארו באזור. "כל הספינות נותרות במקומן למקרה שיהיה צורך להפעיל מחדש את המצור, דבר שנראה בשלב זה בלתי סביר מאוד", נכתב בפוסט.

עוד כתבות בנושא

עוד כתבות בנושא