מדי שנה נוהגים הישראלים לציין בהקפדה את חגי הקניות הבינלאומיים של חודש נובמבר. בולמוס הקניות הזה, החל מ"יום הרווקים הסיני" שחל שבוע שעבר ועד ה"סייבר מאנדיי" שיחול בסוף החודש, יגרום לישראלים להוציא מאות מיליוני שקלים על רכישות בחו"ל. אבל זה רק השיא. במהלך השנה כולה יוציאו הישראלים סכום המוערך בכ־20 מיליארד שקל על רכישות אונליין מעבר לים.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– עם הפנים אל המחר: בעיות החינוך של ימינו
– קואליציה באופוזיציה: ח"כ עבאס לא מוכן שיקראו לו משת"פ
– בכיר בליכוד: "תקציב 2021 לא יעבור לפני פברואר"
באחת מתוכניות הבוקר שבוע שעבר, שעסקה במצוקת בעלי העסקים בעקבות הסגרים, עלה לשידור בעל חנות בגדים מתל־אביב. "ברוך ה' אני מצליח להתקיים בינתיים מקצת רזרבות ששמרתי", אמר. "אני מבין את הבעיה הבריאותית ומוכן לשלם את המחיר כדי שהמגפה לא תתפשט ולא ימותו אנשים. אבל יש לי רק שאלה אחת לממשלה: למה היא מעדיפה את היצרנים הסינים ונותנת להם פטור ממע"מ, אבל את מי שקונה אצלי היא מחייבת במע"מ?"

חגי הקניות של האתרים בחו"ל, הם הסיוט הגדול של הסוחרים כאן בארץ. כזכור, החל משנת 2012 קיים בישראל פטור ממע"מ על ייבוא אישי בסכומים הנמוכים מ־75 דולר. המטרה הייתה להוזיל את יוקר המחיה. אלא שמאז חוזרת ועולה מעת לעת הדרישה מצד סוחרים ויצרנים, בעיקר בתחום הביגוד והטקסטיל, לבטל את ההקלה הזו במס.
"הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט יצר עיוות מול חנויות הרחוב ומול אתרי האינטרנט הישראליים, שמשלמים מע"מ על כל מכירה החל מהשקל הראשון. ממש כאילו אומרים תשלמו קנס על זה שאתם קונים בארץ", טוענים בארגוני הסוחרים. משבר הקורונה מציף ומעצים את הבעיה עוד יותר; מצד אחד היקפי הקניות אונליין גדלים, ומצד שני מצבם של בעלי החנויות והעסקים נהיה גרוע יותר.
בהחלט לא פופולרי להעלות מיסים, ודאי לא בתקופה של משבר כלכלי. אלא שהפעם נשמעת ברקע זעקת בעלי העסקים שנפגעו אנושות מהמגפה
בעבר הכריזו לא פעם במשרד האוצר כי בכוונתם לבטל את הפטור, אך חזרו בהם. בהחלט לא פופולרי להעלות מיסים, ודאי לא בתקופה של משבר כלכלי. אלא שהפעם נשמעת ברקע זעקת בעלי העסקים שנפגעו אנושות מהמגפה. לכך ניתן להוסיף את הגירעון ההולך ומתעצם, כאשר באוצר ישמחו לעוד קצת הכנסות ממע"מ. אז האם הפעם זה יקרה? התוכנית קיימת, השאלה היא אם תהיה לה התמיכה הפוליטית והציבורית הנדרשת.