קתדרלת איה סופיה העצומה (ביוונית: אַגִיָה סוֹפִיָה – "כנסיית החוכמה הקדושה") הוקמה במצוות הקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס הראשון בעזרת כעשרת אלפים פועלים, והושלמה ב־27 בדצמבר 537. כשראה את הבניין המפואר הכריז יוסטיניאנוס: "ניצחתי אותך, שלמה", כשהוא מכוון לכך שהישגו עלה על זה של מקדש שלמה בירושלים. ואכן, במשך יותר מ־600 שנים הייתה איה סופיה המבנה הגדול בעולם. הכיפה במרכז המבנה מתנשאת 56 מטרים מעל לקרקע.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– "בין כל הבתים בהר הבית יש מקום גם לבית שלנו"
– בין מוות למים חיים: מסע אל הבורות שבגב ההר
– הגלגול השלישי של השמאל הישראלי
איה סופיה הייתה כנסייה לאורך 900 שנים ויותר. אך בשנת 1453 נפלה קונסטנטינופול, בירת האימפריה הביזנטית, בידי מהמט השני, והוא קרא לה איסטנבול, הפך אותה לבירת האימפריה העותמאנית, והמיר את דתה של הכנסייה העצומה, ששימשה מעתה למסגד. לאחר מאות שנים הגיע מוסטפא כמאל אטאטורק, מייסד טורקיה המודרנית שניסה בכל כוחו ובהצלחה לשמר אותה כמדינה חילונית, ובשנת 1934 הפך את איה סופיה למוזיאון. כך היא נותרה במשך 86 שנים, עד יום שישי שעבר: בג"ץ הטורקי החליט אז שצעדו של אטאטורק היה בלתי חוקי ושעל המבנה לשוב להיות מסגד כפי שדורש בתוקף כבר זמן רב נשיא טורקיה העכשווי, רג'פ טאיפ ארדואן.

16 שנים ניסה הווקף המקומי להשיב את איה סופיה לידי האסלאם, ונכשל שוב ושוב בבית המשפט. כעת הוא צלח. בפסק הדין בשבוע שעבר קבע בית המשפט שם שבכיבוש איסטנבול ב־1453 העביר הסולטן מהמט השני את קתדרלת איה סופיה לבעלותו – ולבעלות האסלאם, וזו שרירה וקיימת עד היום הזה. לטענת בית המשפט, אי אפשר לשנות את המעמד המשפטי הזה. בכך יישרו השופטים קו עם העותרים: "הגענו למסקנה שההסדר קבע שזהו מסגד, ואפיון אחר שלו איננו אפשרי מבחינה חוקית", קבעה מועצת המדינה, בית המשפט המנהלי העליון של טורקיה. "החלטת הממשלה מ־1934 שהפסיקה את השימוש במקום כמסגד והגדירה אותו מוזיאון מנוגדת לחוק".
נשיא טורקיה ארדואן לא המתין יותר מדקות אחדות בטרם חתם על צו המאפשר את הפיכת הקתדרלה למסגד. אחר כך כתב בטוויטר ש"תחיית איה סופיה היא נקודת ציון בדרך להחזרת החופש למסגד אל־אקצה". באתר הנשיאות הטורקית נכתב בדומה לכך שטורקיה נודרת לשחרר את אל־אקצה לאחר שהפכה את איה סופיה למסגד: "תחיית איה סופיה מבשרת את שחרור מסגד אל־אקצה. תחיית איה סופיה היא רצונם של מוסלמים ברחבי העולם, היא שלטון אש התקווה של כלל המוסלמים המדוכאים והמנוצלים". ארדואן ניצל את נאומו ביום שישי כדי לצטט קללה שהטיל מהמט השני על מי שיעז לשנות את מעמדה כמסגד ולמעשה קילל בכך את אטאטורק.
מי שרץ לברך את טורקיה על פרשת איה סופיה הוא שלא במפתיע שייח' עכרמה צאברי, ממלא מקומו הרוחני של חאג' אמין אל־חוסייני בארץ הקודש: "אנו שולחים מסר של אהבה ותמיכה ממסגד אל־אקצה המבורך, מירושלים ושכונות ירושלים, מפלסטין הקדושה, לנשיא הוד מעלתו רג'פ טאיפ ארדואן. המסגד הזה הוחזר אליו, וקדושתו הוחזרה אליו, עם ההחלטה החכמה והצודקת של הנשיא ארדואן, יהי רצון שא־לוהים יגן עליו".
מנגד, שר החוץ של לבנון, ג'בראן בסיל, העריך בדף הטוויטר שלו שההשלכה של הפעולה הטורקית באיה סופיה על הנעשה בהר הבית עלולה להיות הפוכה משארדואן מעוניין ומחה על הצעד הזה: "בשנת 1934 הפך אטאטורק את כנסיית איה סופיה למוזיאון בחיבור של מזרח ומערב, נצרות ואסלאם. הפיכתה בימינו למסגד היא זיוף של ההיסטוריה ומתן תירוץ מצוין לישראל להפוך את מסגד אל־אקצה למקדש שלמה".
האמת היא שיריבים מושבעים התאחדו בגינוי הצעד הארדואני. שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו לצד הרוסים, אונסק"ו לצד היוונים ודוברי הכנסיות – כולם מחו על מחיקת הסטטוס־קוו באיסטנבול, אולם הטורקים סירבו להירתע. "פתיחתה של איה סופיה לתפילה מוסלמית לא תמנע מתיירים מקומיים או זרים לבקר במקום", הבטיח דובר הנשיאות הטורקית לסוכנות אנאדולו והוסיף, די בצדק, ש"אתרים היסטוריים פופולריים אחרים, דוגמת קתדרלת נוטרדאם בפריס והפרתנון ברומא, נמצאים עדיין בשימוש פעיל ככנסיות קתוליות".
אם לשפוט על פי הנעשה בחצר שלנו, בהר הבית, השליטה האסלאמית עליו מונעת בפועל גישה חופשית לאתר הזה. אם זו תהודק עוד כהבטחת ארדואן בעניין "אל־אקצה", ייפגע עוד יותר חופש הגישה לאתר, המוגבל גם כך. דווקא הכרה בו כאתר מקודש ליהודים – צעד שעל אף מחאות מקיר לקיר, כפי שאפשר להיווכח מהמקרה הנוכחי העולם עובר עליו בסופו של דבר לסדר היום – עשויה להביא לגישה חופשית באמת למקום הקדוש. נכון, נתניהו איננו ארדואן, וחופש פולחן בהר הבית בוודאי לא יקרה לפני פינוי חאן אל־אחמר והחלת הריבונות על ההתיישבות ביו"ש. ובכל זאת, לא מופרך להניח שלערעור ההיסטורי הדרמטי על הסטטוס־קוו בן 86 השנים באיסטנבול יהיו במוקדם או במאוחר השלכות מרעישות גם על המצב השורר כבר אלפיים שנה בירושלים.