יום שלישי, יולי 15, 2025 | י״ט בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת וירא: השורש ההיסטורי של המאבק בין בני ישמעאל לעם היהודי

התעקשותה של שרה לגרש את ישמעאל נועדה לקבוע את זהות הממשיך של בית אברהם. למאבק זה היו השלכות עמוקות על ההיסטוריה היהודית

מאת  גבריאל חזות
י״ז במרחשוון ה׳תשפ״ג (11/11/2022 08:00)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

מילה בודדת אחת עומסת על גבה את הסיבה שבגינה מבקשת שרה אמנו לגרש את הגר, אימו של ישמעאל:

וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת בֶּן הָגָר הַמִּצְרִית אֲשֶׁר יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק.

מהי משמעות הביטוי "מצחק"? רבותינו חולקים בעניין זה:

"ותרא שרה את בן הגר המצרית". אמר רבי שמעון בן יוחאי: רבי עקיבא היה אומר בו דבר לגנאי, ואני אומר בו דבר לשבח. דרש רבי עקיבא: אין מצחק אלא גילוי עריות… רבי ישמעאל אומר: אין הלשון הזה של צחוק אלא עבודת כוכבים… רבי אלעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר: אין הלשון הזה צחוק אלא לשון שפיכות דמים… ואומר אני בו דבר לשבח: אין לשון הזה של צחוק אלא לשון ירושה (בראשית רבה וירא נג).

לדעתי, ייחוס עבירות כה חמורות לנער צעיר, בנו של אברהם אבינו, אינו אלא אנכרוניזם מדרשי, שמקורו הוא הזיהוי היהודי של הערביות (ויותר מאוחר, האסלאם) עם ישמעאל. בעיניי ניתן לפרש את המילה "מצחק" גם כ"עושה מעשה יצחק". "תסביך הגבירה", שגרם להגר לדמות כי היא הגבירה, מביא בעקבותיו גם את השאלה מי הוא הבן היורש, כשיטת רבי שמעון בר יוחאי.

ישמעאל, כמתואר במדרשים, התגאה והתגרה בסביבתו הקרובה והרחוקה. הוא האמין כי הוא היורש היחיד של אברהם, ולא רק מן ההיבט החומרי. מאבק זה לא תם עד היום, והיו לו השלכות עמוקות על ההיסטוריה היהודית.

בני המדבר

וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק. וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ.

לפנינו מאבק איתנים בין שני נביאים – אברהם ושרה – אודות היחס הנכון לישמעאל. הגירוש אינו גחמה של כעס מצד שרה אימנו. הוא מהווה הוכחה לתפיסה החזונית של שרה, בהשוואה לזו של אברהם. הפסוקים מדגישים את הייחוס "בְּנִי" של שרה לעומת "בְּנוֹ" של אברהם.

הגירוש קשור בטבורו לעניין הירושה, וכאמור, לא רק לירושה הפיזית. השאלה הנכבדה העומדת על הפרק היא: במי משני הבנים יתקיימו הבטחותיו של האל בבריתות שנכרתו עם אברהם אודות הזרע והארץ? באשר לזרע, מובטח לשניהם להפוך ל"גוי גדול", אולם בנוגע לארץ, ישמעאל נשלח אל המדבר ואין לו חלק ונחלה בארץ ישראל. עינינו חוזות כיצד עד היום עמי ישמעאל אינם מוכנים לקבל זאת.

את המאבק מכריע דבר האל:

וַיֹּאמֶר אֱ־לֹהִים אֶל אַבְרָהָם אַל יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל הַנַּעַר וְעַל אֲמָתֶךָ כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע. וְגַם אֶת בֶּן הָאָמָה לְגוֹי אֲשִׂימֶנּוּ כִּי זַרְעֲךָ הוּא.

הדרמה והדילמה מוכרעים באופן חד־משמעי. נבואתו של אברהם נחותה בהשוואה לנבואת שרה: "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה, מכאן את למד שהיה אברהם טפל לשרה בנביאות" (מדרש ילמדנו, שמות רבה, א). בהכרעתו אין הקב"ה מכנה את ישמעאל "בנך" אלא "בן האמה", בדיוק לפי ניסוחה של שרה. עם ניסוחים כאלה, כל מה שהישמעאלים יכולים לומר הוא רק הטענה השקרית שלפיה ישמעאל הוא יצחק ויצחק הוא ישמעאל. היסטורית, ישמעאל חי מאז ומעולם במדבריות, ועם ישראל קשר את גורלו לארץ ישראל לשבט ולחסד.

שיבת מצרים

וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע. וַיִּכְלוּ הַמַּיִם מִן הַחֵמֶת וַתַּשְׁלֵךְ אֶת הַיֶּלֶד תַּחַת אַחַד הַשִּׂיחִם. וַתֵּלֶךְ וַתֵּשֶׁב לָהּ מִנֶּגֶד הַרְחֵק כִּמְטַחֲוֵי קֶשֶׁת כִּי אָמְרָה אַל אֶרְאֶה בְּמוֹת הַיָּלֶד וַתֵּשֶׁב מִנֶּגֶד וַתִּשָׂא אֶת קֹלָהּ וַתֵּבְךְּ.

וַיִּשְׁמַע אֱ־לֹהִים אֶת קוֹל הַנַּעַר וַיִּקְרָא מַלְאַךְ אֱ־לֹהִים אֶל הָגָר מִן הַשָׁמַיִם וַיֹּאמֶר לָהּ מַה לָּךְ הָגָר אַל תִּירְאִי כִּי שָׁמַע אֱ־לֹהִים אֶל קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם. קוּמִי שְׂאִי אֶת הַנַּעַר וְהַחֲזִיקִי אֶת יָדֵךְ בּוֹ כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימֶנּוּ. וַיִּפְקַח אֱלוֹהִים אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם וַתֵּלֶךְ וַתְּמַלֵּא אֶת הַחֵמֶת מַיִם וַתַּשְׁקְ אֶת הַנָּעַר.

ישמעאל קונה את ייעודו בפרשייה המתחזה להיות המקבילה של פרשת העקידה. רבות מאוד הפרשנויות החושפות את ההבדלים העמוקים שבין שתי הפרשיות. מפאת קוצר המקום לא אזכירן, למעט נקודה אחת בולטת ומכרעת. בעוד אברהם בעקדה מתבקש לעשות מעשה הרואי ונשגב, הגר בפרשתנו נכנסת בעל כורחה ובשל הנסיבות למציאות קשה, נגד רצונה.

וַיְהִי אֱ־לֹהִים אֶת הַנַּעַר וַיִּגְדָּל וַיֵּשֶׁב בַּמִּדְבָּר וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת. וַיֵּשֶׁב בְּמִדְבַּר פָּארָן וַתִּקַּח לוֹ אִמּוֹ אִשָּׁה מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.

מצרים הוא אחד מבניו של חם. הגר – שלדעת חז"ל הייתה אף היא מצרית, בתו של פרעה – קשרה את עתידו של ישמעאל בבניו המקוללים של חם. ההצלה השמיימית לא גרמה לה להיאחז בביתו של אברהם העברי ובצאצאיו, והגירוש הפך לעובדה מוחלטת, לה ולבנה. היא שבה למצריוּת ולכל המשתמע מכך.

אכן, התקופה הקדם־אסלאמית מכונה הג'אהִליה. המונח ג'אהיל, אשר מוזכר בקוראן תשע פעמים, משמעותו ברברי, חסר מעצורים, חסר תרבות ואף עובד אלילים. תכונות אלו הן המשך ישיר למסופר על חם בצאתו מן התיבה. אלו המתנות שהעניקה הגר לבנה בלוקחה אישה עבורו ממצרים.

תגיות: פרשת שבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    הרבנים שרלו וסתיו קוראים לבדוק את טענות המתלוננת נגד הרב טאו

    הידיעה הבאה

    "אדם שחשב כל היום איך להפוך את העולם לטוב יותר": פרידה משלום סופר

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    "אדם שחשב כל היום איך להפוך את העולם לטוב יותר": פרידה משלום סופר

    "אדם שחשב כל היום איך להפוך את העולם לטוב יותר": פרידה משלום סופר

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD