יום ראשון, יולי 20, 2025 | כ״ד בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

האם ראוי לקיים מצוות מתוך שאיפה לקבל שכר?

האם ראוי לקיים מצוות מתוך שאיפה לקבל שכר? פרשתנו מציבה עמדות שונות בשאלה זו, שאין ביניהן סתירה אלא ביטוי לריבוי פנים

מאת  יוסף יצחק ליפשיץ
כ״א באב ה׳תשפ״ב (18/08/2022 15:12)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

אין צורך למצוא קו אחיד בפרשות השבוע. חלוקת הפרשות נבעה מן המנהג לקרוא את התורה כולה כל שנה, ולפיכך חילקו את התורה למספר השבתות בשנה. מעטות הפרשות שעניינן אחד הוא. פרשת עקב היא הפרשה השלישית שבה סוקר משה רבנו את מסעי בני ישראל, וענייני פרשה זו מגוונים. ובכל זאת, מן הפרשה עולה עניין אחד שיש בו חשיבות רבה – ריבוי הפנים של משה ותפיסתו הדתית המגוונת.

בפרשתנו שתי עמדות מנוגדות. מצד אחד, הכרה באמונה העממית המכירה בלגיטימיות של בקשת מטרה תועלתנית במעשה הדתי. מצד אחר, הכרה שאיננה מתפשרת בנוכחות האל וביראתו.

בתחילת מסכת אבות נאמר:

אַנְטִיגְנוֹס אִישׁ סוֹכוֹ קִבֵּל מִשִּׁמְעוֹן הַצַּדִּיק. הוּא הָיָה אוֹמֵר: אַל תִּהְיוּ כַּעֲבָדִים הַמְשַׁמְּשִׁין אֶת הָרַב עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס אֶלָּא הֱווּ כַּעֲבָדִים הַמְשַׁמְּשִׁין אֶת הָרַב שֶׁלֹּא עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס, וִיהִי מוֹרָא שָׁמַיִם עֲלֵיכֶם.

הווה אומר: המצוות צריכות להיעשות ללא תמורה. והנה, פרשתנו מלאה מתחילתה ועד סופה בהבטחות שונות כתמורה לקיום מצוות, ובאיום של עונש על עבירתן. כתמורה לשמירת משפטי התורה מבטיח משה את שמירת הברית האלוהית לאבות:

וַאֲהֵבְךָ וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ וּבֵרַךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ שְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ (ז, יג).

פרשת עקב אף מסתיימת בפרשיית "והיה אם שמוע", שעיקרה הבטחה אלוהית לשכר על שמירת המצוות, ועונש למי שלא ישמע בקול ה'.

תיאולוגיה כלכלית

מהלך זה, של שמירת מצוות המתבססת על שכר ועונש, מכונה תיאולוגיה כלכלית, שרווחת בדתות רבות משכבר הימים, ונראה שאף המסורת היהודית איננה רואה פגם בדבר. הרמב"ם אמנם טען שתיאולוגיה דתית זו היא המחיר שנדרש היה כדי להתחרות על לב בני ישראל שהיו מצויים בשיח הדתי של הסביבה בעת העתיקה, ואיננה אמירה שלכתחילה. אי אפשר היה לדרוש מעם שהיה מורגל בהבטחות השכר של הדתות האחרות למי שמאמין באליליהן, לעבוד את ה' שלא על מנת לקבל פרס (מורה נבוכים ג, לז).

ואולם, על פי חז"ל, וחרף דברי אנטיגנוס איש סוכו, קיום מצוות על מנת לקבל פרס ראוי להערכה: "האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיו בני, ובשביל שאזכה בה לחיי העולם הבא – הרי זה צדיק גמור" (ראש השנה ד, א). חז"ל אף תולים במשה רבנו עצמו בקשת שכר על קיום מצוות:

דרש רבי שמלאי: מפני מה נתאוה משה רבינו ליכנס לארץ ישראל? וכי לאכול מפריה הוא צריך? או לשבוע מטובה הוא צריך? אלא כך אמר משה: הרבה מצות נצטוו ישראל ואין מתקיימין אלא בארץ ישראל, אכנס אני לארץ כדי שיתקיימו כולן על ידי; אמר לו הקדוש ברוך הוא: כלום אתה מבקש אלא לקבל שכר, מעלה אני עליך כאילו עשיתם (סוטה יד, א).

דהיינו, אפילו משה רבנו, שידע את אלוהיו פנים אל פנים, שאף לקבל שכר על מצוותיו. דרישת אנטיגנוס איש סוכו היא אפוא מדת חסידות ואיננה דרישה ריאלית. אדם לשכר יולד.

החיים עצמם

משה רבנו מכיר אפוא בלגיטימיות של תיאולוגיה כלכלית, בעשיית מצווה על מנת לקבל שכר, ולמעשה בעבודת ה' פופולרית, זו שאיננה מנת חלקם של חסידים ואנשי מעשה בלבד. והנה, באמצע הפרשה מבליחים דברי משה הבאים: "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלוֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלוֹהֶיךָ" (דברים י, יב). נראה שמשה מציג כאן את יראת ה' כדרישה בסיסית, כזו שאין בה קושי רב – "מה ה' שואל מעמך כי אם". על כך אומרים חז"ל:

אטו [האם] יראת שמים מילתא זוטרתא [דבר קטן] היא? והאמר רבי חנינא משום רבי שמעון בן יוחי: אין לו להקדוש ברוך הוא בבית גנזיו אלא אוצר של יראת שמים, שנאמר: יראת ה' היא אוצרו! – אין [כן], לגבי משה מילתא זוטרתא היא. דאמר רבי חנינא: משל לאדם שמבקשים ממנו כלי גדול ויש לו – דומה עליו ככלי קטן. קטן ואין לו – דומה עליו ככלי גדול (ברכות לג, ב).

משה רבנו, המכבד כל כך את הצורך של בני עמו בבקשת שכר על המצוות, איננו מעלה על דעתו שיראת שמיים איננה כה מובנת מאליה. האומנם כן הוא? האם מי שהבין את הצורך האנושי בשכר לא הבין את הקושי לירא מפני ה'?

נראה כי עירוב זה של תפיסות דתיות שונות בתוך פרשתנו נועד להביע את הרעיון המובא במדרש, שמשה רבנו היה מנהיג של כולם ("מי שהוא שקול כנגד ששים רבוא"; דברים רבה יא, י). משה הבין את ליבו של האדם הפשוט כמו את דעתו של המורם מעם, ובלשון הזוהר, הוא הכיל את נשמות כל ישראל ("וְתַמָּן אִתְדַבָּק בְּאִנּוּן שִׁתִין רִבּוֹא", זוהר בראשית כב, ב). ברירת המחדל של משה הייתה אמנם מורמת מעם בעצמה, ועבורו אומנם יראת ה' דבר קטן היא, אבל הדבר לא הפריע לו להבין את הקשיים בעבודת ה', את הקושי בקיום מצוות, את החיים עצמם. משה היה מנהיג שיודע להציב נורמות מוחלטות, להתייצב כעמוד אש לפני העם, אבל בה בשעה להבין את חולשתו של העם.

אכן, נבצר ממשה לעמוד בראש העם בארץ ישראל. משה לא ראה עצמו כמי שמתאים לטפל באורחם ורבעם של ישראל, כמי שיכול לשאת את העם בחיקו "כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא הָאֹמֵן אֶת הַיֹּנֵק" (במדבר יא, יב). אכן, מנהיגותו של משה נבעה מן האספקלריה המאירה, מן האור שבקע מפניו. אבל לא היה זה מנהיג של יחידים, אלא כזה שהייתה לו היכולת להבין אל ליבו של כל אחד ואחד.

תגיות: חומש דבריםמצוותפרשת עקב

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    אוגוסט שמח: הפעילויות לילדים שלא תרצו לפספס

    הידיעה הבאה

    המשיח שתמיד יבוא: על שלילת הגאולה אצל ישעיהו ליבוביץ

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    לכודים ברשת: תרבות הפייסבוק מוכרחה להדאיג את העולם

    המשיח שתמיד יבוא: על שלילת הגאולה אצל ישעיהו ליבוביץ

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD